brossa@brossa.fi
Brossa - Teemme työarjesta toimivaa
  • Etusivu
  • Kulttuurin muotoilu
  • Johtaminen
  • Työn muotoilu
  • Me
  • Blogi

Blogi & uutiset

BLOGI: Tekniikkavirhe

1/3/2016

 
Muutama vuosi sitten juoksin kentällä hiki hatussa sorteissa ja t-paidassa ja irvistelin turhautuneena upouudelle mailalleni kentän kulmassa. Aiemmin tarkka ja nopea rannelaukaukseni ei lähtenyt minnekään. Maalintekoyritykset kuivuivat kasaan jo ennen alkuaan, kun vedosta puuttui voima ja maaliverkon sijaan päätyseinällä heilui reikäpallon kohteeksi joutunut kello, jonka mukaan jälleen yksi treenivuoro oli lähestymässä loppuaan.

Kuten kaikissa pallopeleissä, myös salibandyssa vain maalit lasketaan, minkä vuoksi osumatarkkuutta on syytä harjoitella aina ja varsinkin silloin, kun ruuti on kuivaa ja toinen joukkue tuulettaa kerta toisensa jälkeen upeampia osumiaan.

Viisi palloa riviin, pahviukko maaliin ja siitä vain vauhdista vetoja, kunnes alkaa osua.
Ahkeraa, mutta ei auta, jos tekniikka on pielessä.

Muutaman viime vuoden ajan olen ilokseni saanut seurata hyvin läheltä digitalisaation etenemistä suomalaisilla työpaikoilla. Monissa paikoissa sosiaaliset intranetit ja digitaaliset työtilat yleistyvät vauhdilla samalla, kun joidenkin mielestä ne ovat jo ikivanhoja, trendistä poistuneita työvälineitä.

Useimmissa paikoissa sähköposti, puhelin ja kasvokkaisviestintä pitävät edelleen pintansa, vaikka digitalisaation nimissä ne olisi parempi korvata mahdollisimman nopeasti nykyajan välineillä, pikaviestimilla ja videoilla.

Kun milleniaalit ja diginatiivit saapuvat työelämään, digi-immigrantit saavat opetella uuden teknologian äkkiä alusta. Tai sitten pidetään käytössä niin monta rinnakkaista vaihtoehtoa, että jokainen voi valita itselleen vapaa-ajalta tutun tavan viestiä työasioistaan työpaikalla.

Vaikka digitalisaatio ilmiönä on hyvä asia ja Suomessa riittää paljon laadukasta teknologiaosaamista, jostain syystä digitalisoitumisen lopputulokset työpaikkojen arjessa ovat vielä yllättävän heikkoja.

Kun työpaikalle hankitaan uutta viestintäteknologiaa, perustetaan usein projekti, jonka tavoitteena on uuden teknologian käyttöönotto sovittuun aikatauluun mennessä. Käynnistetään projekti, käydään läpi valitun teknologian ominaisuudet ja valitaan tarvittavat (siisteimmät) komponentit käyttöön oman työorganisaation arjessa. Toteutetaan suunnitelma, lisätään vielä pari kivaa komponenttia, tuotetaan malliesimerkit sisällöstä ja viimeistellään visuaalinen ilme, jotta väline olisi käyttäjilleen mahdollisimman houkutteleva.

Kun kaikki on valmista, julkaistaan uusi upea teknologia ja odotetaan innolla kävijämäärien nousua, yhteisöllisyyden syntymistä, jaettua sisällöntuotantoa sekä työtä ja yhteistyötä haittaavien viestintäongelmien ja sähköpostin katoamista.

Kuluu viikkoja ja kuukausia, mutta mitään ei tapahdu, vaan vanha jatkuu. Eikä enää ole edes keneltä kysyä, sillä yhteistyökumppanin sopimus päättyi onnistuneen projektin jälkeen käyttöönoton kunniaksi järjestetyn tilaisuuden yhteydessä.

Jos tämä kuulostaa tutulta, on tullut hyvä hetki miettiä, mikä voisi olla pielessä.

Tietoa on. Jo 80 -luvulta on tiedetty, että teknologia itsessään ei paranna työn tuottavuutta, vaan tuottavuuden kasvu syntyy teknologian käytöstä.

Viestintätieteissä on jo vuosia tunnistettu, ettei viestintäteknologia itsessään ohjaa työelämän tiimejä, vaan toimintaan vaikuttavat ne sosiaaliset rakenteet ja toimintamallit, joita jatkuvasti luodaan ja ylläpidetään ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa.

Seminaaripuheissamme ja kirjoituksissamme toistuu kerta toisensa jälkeen yleinen mantra: Digitalisaatiossa ei ole kyse vain teknologiasta, vaan toimintakulttuurin ja ihmisten toiminnan muutoksesta.

Olisiko siis aika huomioida ihmisten toiminta myös työtä tukevan teknologian suunnittelussa?


Comments are closed.

    Juttuja

    Kati Rautio ja Niko Leppänen Kauppalehdessä: Voittavan työkulttuurin kulmakivi kuntoon
    Kati Rautiolle Jyväskylän yliopiston Viestinnän ansioitunut alumni 2022 tunnustus
    Kolme syytä, miksi ihmislähtöiseen johtamiseen kannattaa panostaa
    Kuinka voin viedä tiimini junnaavasta tyytymättömyydestä tuottavaan innostukseen?
    Case Sampo: Kulttuurityön tuloksia
    Oletteko matkalla kohti voittavaa kulttuuria?
    Työkulttuurin konsultoinnista
    Valtakunnallista tunnustusta uudenlaiselle työllistämisen ja työnteon mallille
    "Katsokaa! Meidän rästityötilanne laskee aivan hurjaa vauhtia!" Näin kuormittava työtilanne otettiin haltuun job designilla
    Brossa onnittelee Sveitsin mestaria & Vuoden valmentajaa Jyri Korsmania
    Sampo & Brossa: Yhteisöllinen organisaatiokulttuurin muotoilu opetusalalla
    Limingan kunta & Brossa: Uudenlaisella kesätyökonseptilla mielekästä työtä, hyvinvointia & yhteisöllisyyttä
    Eksote & Brossa: Tulevaisuuden hyvinvoivan työpaikan rakentaminen sote-alalla
    RELEX & Brossa: Muutosjohtaminen & toimintakulttuurin rakentaminen kansainvälisessä toimintakentässä
    Luovaa nostetta hanketyöhön
    Miltä näyttää työnantajabrändityön tulevaisuus?
    Kolme askelta kohti hyvinvoivaa työpaikkaa
    Suuntaa katse kohti tulevaisuutta
    Rakkaudella esimiehille
    Brossan Kati Tivi Service Desk 2020 -seminaarissa: Service Desk Design challenge - Miten viritetään monitahoinen ja hajautettu palveluketju huippukuntoon?
    Bisneksen ja työn murros tuli yhdessä yössä
    Esimies, kaipaatko tukea hajautetun tiimin johtamiseen?
    Oletteko te työhyvinvoinnin edelläkävijä?
    Tulevaisuus on meidän
    Kati & Niko pitämässä Johda hajautettu tiimi huippukuntoon -koulutusta esimiehille
    Alma Talent kysyi. Me vastasimme.
    Saako työelämän ongelmista puhua?
    Brossan Kati puheenjohtajana asiakaspalvelu & asiakaskokemus -seminaarissa
    SOK Asiakasomistajuuden asiantuntija Petra Lindell: "Yhteinen työn muotoiluprojekti on ollut parasta työurallani"
    Ole johtaja  - Sytytä innostuksen liekki
    Kohti unelmia 
    Sveitsissä valmentava Jyri Korsman: "Voin suositella yhteistyötä Brossan kanssa kaikillle esimiesasemassa oleville johtajille ja urheiluvalmentajille"
    Koulutus: Johda hajautettu tiimi huippukuntoon
    Pomo - Onnistukaa ja uudistukaa työtä muotoilemalla
    Brossan Kati puheenjohtajana Alma Talentin IT -rekrytoinnit & sitouttaminen -seminaarissa
    Rakas ystävä, tämä kirje on sinulle!
    Työhyvinvoinnin peruspilarit löytyvät työpaikan arjesta
    Onnellisuus syntyy tekemisestä - myös työpaikalla
    Welcome to the new world - Unelmien työ on täällä!
    Job design - Uusi tapa kehittää arjen työtä, tiimejä ja työntekijäkokemusta
    Työelämän suurimmat ongelmat ratkaistaan arjen työtä ja viestintää kehittämällä
    Työntekijäkokemus on täällä - "enemmän kuin lean ja se mikä palvelumuotoilusta puuttuu"
    Onko teillekin hankittu sisäisen viestinnän kanava, jota ei ole vielä saatu hyötykäyttöön?
    Brossa haastateltavaksi Ranskan televisioon
    Mitä ihmettä on job design?
    TOP 3 asiat, jotka tulee olla kunnossa työpaikalla
    Esimies, miten job designilla parannetaan tiimin työn sujumista ja asiakastyytyväisyyttä?
    Menestyvän tiimin rakentaminen
    Johtamisella luodaan edellytykset arjen työssä onnistumiseen
    Brossa kumppaniksi Työelämä 2020 -hankkeeseen
    Huippuvalmentaja johtaa kokonaisuutta
    Brossa kehittämässä SOK:n valtakunnallista tukipalvelua
    Brossa uudistamassa S-ryhmän viestinnällistä digitaalista työympäristöä

Viedään yhdessä työtyytyväisyys ja arvonluonti kestävästi uudelle tasolle

Brossa Oy  /  brossa@brossa.fi   /  Sammonkatu 9 C 66 00100 Helsinki  /  Y-tunnus: 2668198-3
© Brossa Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.