[email protected]
Brossa - Arki ratkaisee
  • Etusivu
  • Voittava kulttuuri
  • Ihmisten johtaminen
  • Fiksu työ
  • Me
  • Tilaa kirja

Blogi & uutiset

Case Sampo: Kulttuurityön tuloksia

22/6/2022

 
Picture

​Keväällä 2021 Saimaan ammattiopisto Sampossa toteutettiin koko organisaation yhteinen kulttuurin muotoilumatka strategisen uudistumisen tueksi. Sampon kulttuurityötä esiteltiin ammatillisen koulutuksen VIMMA-seminaarissa Lappeenrannassa 7.6.2022. 

Saimaan ammattiopisto Sampo tarjoaa ammatillista koulutusta aikuisille ja nuorille sekä koulutus- ja kehittämispalveluja yrityksille ja yhteisöasiakkaille. Koulutusta järjestää Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä kahdeksalla eri koulutusalalla, viidessä eri toimipisteessä, noin 400 ammattilaisen voimin. Sampon rehtorina ja Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymän johtajana toimii Antti Lehmusvaara. 
​

Markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille järjestetyssä VIMMA -seminaarissa kuultiin asiaa viestinnän viimeisimmistä tuulista sekä perehdyttiin vastuullisuuteen ja työnantajamielikuvaan. Puheenvuorossaan ”Brändi lähtee sisältäpäin – Case Sampo” Marja Akkila kertoi, miten kulttuurimatka toteutettiin ja millaisia vaikutuksia kulttuurityöllä on saatu aikaan Saimaan ammattiopisto Sampossa. 
​
​

VIMMA -seminaari avausohjelma 7.6.2022


​Tervetuloa Lappeenrantaan!
 
Antti Lehmusvaara, Rehtori, Kuntayhtymän johtaja, Saimaan ammattiopisto Sampo 

Vaikuttavaa viestintää yhdessä 
Päivi Korhonen, Puheenjohtaja, AMKE:n viestintäverkosto 

Opetusministeriön terveiset 
Petri Lempinen, Ylijohtaja, Opetus- ja kulttuuriministeriö 

Asiakaskeskeinen viestinnän kehittäminen 
Elina Piskonen, Asiakaskokemuspäällikkö, Opetushallitus 

Yliopisto tiennäyttäjänä ympäristöasioissa - viestinnän rooli 
Liisa Kuvaja, Brändi- ja viestintäjohtaja, LUT –yliopisto 

Kohti aitoa ja vetovoimaista työnantajabrändiä 
Kati Rautio ja Niko Leppänen, Työn ja kulttuurin muotoilijat, Brossa 
​

Brändi lähtee sisältäpäin - Case Sampo 
Marja Akkila, Markkinointikoordinaattori, Saimaan ammattiopisto Sampo 
Jaana Mikkanen, Art Director ja Sami Airaksinen, Concept Strategist, Avidly 
​
​

Case Sampo - Miksi kulttuurityöhön lähdettiin?


​- Työelämän murroksessa ja henkilöstön ikärakenteen myötä Sampossa oli tunnistettu kasvava tarve rekrytoinneille sekä sisäisen työnantajabrändin kehittämiseen. Seuraavien vuosien aikana henkilöstöstä n. 50 % on eläköitymässä, mikä tulee tarkoittamaan satoja uusia rekrytointeja, Marja Akkila aloittaa.

- Organisaatiossa ollaan siirtymässä tiimiorganisaatioon, jossa tiimioppiminen on päämäärä. Jo tämä itsessään tarkoittaa uudenlaista toimintatapaa. Organisaation erilaiset toimintakulttuurit haluttiin yhdenmukaistaa johdon, esihenkilöiden ja henkilöstön yhteisellä kulttuurityöllä.


- Sampon halutaan olevan jatkossakin alueellaan houkutteleva työpaikka, joten organisaatiokulttuurin uudistaminen nähtiin ensiarvoisen tärkeänä asiana. Tavoitteena on hyvinvoivan, asiakaskeskeisen ja tiimimäisen työ- ja yhteistyökulttuurin sekä aidon ja vetovoimaisen työnantajabrändin rakentaminen. 

​- Tämän kaiken tulee luoda 
entistä parempaa työntekijäkokemusta ja vahvistaa johtamisen roolia työpaikan toiminnan kokonaisuudessa edistäen yhteisiin päämääriin, arvoihin ja toimintaan sitoutumista, Akkila jatkaa.​
​​

Case Sampo - Miten kulttuurityö tehtiin?


​- Yhdessä Brossan Kati Raution ja Niko Leppäsen kanssa toteutimme syksyllä 2020 Kohti aitoa ja vetovoimaista työnantajabrändiä – valmennuskokonaisuuden Sampon henkilöstölle. Valmennuksessa pidettiin Sampon johdolle ja esihenkilöille työpajoja ja välitehtäviä omien tiimien kanssa sekä koko henkilöstön yhteinen valmennuspäivä. Valmennuskokonaisuuteen osallistui yli 300 sampolaista. 
​
 ​
- Tästä valmennuskokonaisuudesta syntyi suuntaviivat ja visio siitä, millainen on tulevaisuuden hyvinvoiva ja menestyvä työpaikka sekä kuva siitä, millainen kulttuuri Sampoon halutaan. Lisäksi yhteinen valmennus oivallutti tarpeen kulttuurin muotoiluun, Marja Akkila kertoo. 
​
- Keväällä 2021 käynnistettiin organisaatiokulttuurin muotoilu, joka toteutettiin johdon ja henkilöstön yhteistyöskentelynä Brossan työn ja kulttuurin muotoilijoiden johdolla. Muotoilutehtävän avulla jatkojalostettiin syksyllä syntynyttä visiota tulevaisuuden hyvinvoivasta ja menestyvästä työpaikasta sekä halutusta kulttuurista.

​- 
Muotoilutyöpajoihin osallistui Sampon henkilöstöä laajasti eri aloilta, ammattiryhmistä ja toimipaikoista. Työpajat toteutettiin keskustellen ja yhdessä pohtien voittavan organisaatiokulttuurin kulmakiviä. Muotoilutyöpajojen jälkeen konseptoitiin ja kuvattiin haluttu arjen toimintakulttuuri kulttuuriperiaatteiksi. Tämä kaikki toteutettiin etänä.
 
​
- Kulttuurityön edistämiseksi Sampossa aikataulutettiin konkreettiset toimenpiteet suunnitelmaksi. Ensimmäinen tehtävä oli yhdessä luotujen kulttuuriperiaatteiden näkyväksi tekeminen viestinnän keinoin. Kulttuuriperiaatteista tehtiin kulttuurikäsikirja ja julisteet näkyville kaikkiin työhuoneisiin ja yleisiin tiloihin. Kulttuurin mukaiseen toimintaan viitataan systemaattisesti arjen viestinnässä. Lisäksi kulttuurista on tehty blogeja, julkaisuja ja viestintää myös ulospäin, Akkila kuvailee.

”Kaikki tehdään kulttuuriperiaatteiden mukaisesti. Nämä ovat meillä jatkuvasti esillä.” 
-Marja Akkila, Sampo


Case Sampo - Millaisia vaikutuksia kulttuurityöllä on jo nähtävissä?


​UUSI STRATEGIATYÖ TEHTIIN KULTTUURIPERIAATTEIDEN MUKAISESTI.
​
Johto on tosi sitoutunut yhdessä luotuihin kulttuuriperiaatteisiin. Kulttuuriperiaatteet näkyvät läpileikkaavana uudessa strategiassa, Marja Akkila avaa.

KULTTUURIPERIAATTEISTA SYNTYI NOPEASTI JOHTAMIS- JA ASIAKASLUPAUS.

Johtamislupauksen lunastaminen ja käsittely on aloitettu koko henkilöstön kanssa. Sampossa ollaan matkalla kohti valmentavaa johtamista. Dialogi on lisääntynyt esihenkilöiden ja johdon välillä.  ​ 

SISÄINEN VIESTINTÄ ON LISÄÄNTYNYT JA ON AVOIMEMPAA.
Kulttuuri on vahvasti osa arjen toimintaa ja mukana henkilöstön koulutuspäivissä sekä keskustelutilaisuuksissa. Tiimien ja tiimiohjaajien dialogimahdollisuudet on tehty säännölliseksi. Dialogin merkitystä kulttuurin uudistumisessa ei voi korostaa liikaa.
 

KEHITTÄMISTOIMINTAA ON SELKEYTETTY.
​
Henkilöstön kehittämiselle on selkeä suunta ja tavoitteet. Tiimiosaaminen, jatkuva kehittyminen ja oppiminen on keskiössä. Henkilöstötutkimukset tukevat jatkossa kulttuuritavoitteita. Johdon ja esihenkilöiden valmennuksia on jatkettu johtamiskulttuurin uudistumisen tueksi.

TIIMIORGANISAATIOON SIIRTYMINEN ON ALOITETTU VUOROVAIKUTTEISESTI YHDESSÄ HENKILÖSTÖN KANSSA.
​
Rekrytointia ja perehdyttämisprosessia on kehitetty. 

ON LUOTU UUSIA TAPOJA TEHDÄ YHDESSÄ TYÖTÄ.
 ​
Yhteisöllisyys on kasvanut ja yhdessä tekeminen sekä vuorovaikutus on lisääntynyt. Huokuu aito halu luoda Me -henkeä. Tämä näkyy yhteistyössä yli alojen ja tiimien. 

SAMPON UUSI BRÄNDI-IDENTITEETTI, BRÄNDIJULISTUS JA VISUAALINEN ILME SYNTYI KULTTUURITYÖN POHJALTA.
Nämä tehtiin mainostoimistoyhteistyönä, ​​Marja Akkila luettelee vaikutuksia. ​​

”Systemaattista kulttuurityötä on tehty Sampossa vasta vuosi. Johtamiskulttuurin muutos on ollut meillä iso asia. Nyt on jo saatu näin paljon aikaan. Missä mahdamme olla kolmen vuoden päästä?”
-Marja Akkila, Sampo
 


Case Sampo - Millaisia vaikutuksia kulttuurityöltä odotetaan jatkossa?


​- Sampossa odotetaan jatkuvan kulttuurityön näkyvän entistä parempana asiakastyytyväisyytenä ja asiakaskokemuksena sekä henkilöstön hyvinvointina ja työntekijäkokemuksena. Tämä tulee entisestään vahvistamaan opetustyön ja kehittämistoiminnan laatua.

​- 
Alansa laadukkaana toimijana Sampolla on vahva työnantajabrändi, mikä helpottaa poikkeuksellisen suuressa rekrytointitarpeessa onnistumista tulevina vuosina, Marja Akkila ennakoi.
 
​

Kiinnostuitko? Kysy lisää!

Marja Akkila, Saimaan ammattiopisto Sampo
040 735 5983
​​[email protected]

Ota meihin yhteyttä!

Kati Rautio, Brossa
050 464 3200
[email protected]

Niko Leppänen, Brossa
044 374 2817
​[email protected]
​

Comments are closed.

    Juttuja

    Kolme oivallusta pysyvään muutokseen
    Ilmarisen osaston johtaja Hanna Kankainen-Aho: "Vaikka olemme tätä asiaa aiemmin käyneet läpi, niin ennen tätä ei ollut kykyä ottaa tarvittavaa askelta eteenpäin. Yhdessä oivalsimme, mikä nykyisessä tavassamme toimia vaatii muutosta"
    Pohteen palvelualuejohtaja Marjaana Teerikangas: "Jopa 95% henkilöstöstä on valmis sitoutumaan yhteiseen suuntaan ja strategisiin tavoitteisiimme"
    Fennian Myyntiryhmän päällikkö Birgitta Hiltunen: "Tiimin aktiivisuustaso on noussut merkittävästi"
    Kati Rautio ja Niko Leppänen Kauppalehdessä: Voittavan työkulttuurin kulmakivi kuntoon
    Kati Rautiolle Jyväskylän yliopiston Viestinnän ansioitunut alumni 2022 tunnustus
    Kolme syytä, miksi ihmislähtöiseen johtamiseen kannattaa panostaa
    Kuinka voin viedä tiimini junnaavasta tyytymättömyydestä tuottavaan innostukseen?
    Case Sampo: Kulttuurityön tuloksia
    Oletteko matkalla kohti voittavaa kulttuuria?
    Työkulttuurin konsultoinnista
    Valtakunnallista tunnustusta uudenlaiselle työllistämisen ja työnteon mallille
    "Katsokaa! Meidän rästityötilanne laskee aivan hurjaa vauhtia!" Näin kuormittava työtilanne otettiin haltuun job designilla
    Brossa onnittelee Sveitsin mestaria & Vuoden valmentajaa Jyri Korsmania
    Sampo & Brossa: Yhteisöllinen organisaatiokulttuurin muotoilu opetusalalla
    Limingan kunta & Brossa: Uudenlaisella kesätyökonseptilla mielekästä työtä, hyvinvointia & yhteisöllisyyttä
    Eksote & Brossa: Tulevaisuuden hyvinvoivan työpaikan rakentaminen sote-alalla
    RELEX & Brossa: Muutosjohtaminen & toimintakulttuurin rakentaminen kansainvälisessä toimintakentässä
    Luovaa nostetta hanketyöhön
    Miltä näyttää työnantajabrändityön tulevaisuus?
    Kolme askelta kohti hyvinvoivaa työpaikkaa
    Suuntaa katse kohti tulevaisuutta
    Rakkaudella esimiehille
    Brossan Kati Tivi Service Desk 2020 -seminaarissa: Service Desk Design challenge - Miten viritetään monitahoinen ja hajautettu palveluketju huippukuntoon?
    Bisneksen ja työn murros tuli yhdessä yössä
    Esimies, kaipaatko tukea hajautetun tiimin johtamiseen?
    Oletteko te työhyvinvoinnin edelläkävijä?
    Tulevaisuus on meidän
    Kati & Niko pitämässä Johda hajautettu tiimi huippukuntoon -koulutusta esimiehille
    Alma Talent kysyi. Me vastasimme.
    Saako työelämän ongelmista puhua?
    Brossan Kati puheenjohtajana asiakaspalvelu & asiakaskokemus -seminaarissa
    SOK Asiakasomistajuuden asiantuntija Petra Lindell: "Yhteinen työn muotoiluprojekti on ollut parasta työurallani"
    Ole johtaja  - Sytytä innostuksen liekki
    Kohti unelmia 
    Sveitsissä valmentava Jyri Korsman: "Voin suositella yhteistyötä Brossan kanssa kaikillle esimiesasemassa oleville johtajille ja urheiluvalmentajille"
    Koulutus: Johda hajautettu tiimi huippukuntoon
    Pomo - Onnistukaa ja uudistukaa työtä muotoilemalla
    Brossan Kati puheenjohtajana Alma Talentin IT -rekrytoinnit & sitouttaminen -seminaarissa
    Rakas ystävä, tämä kirje on sinulle!
    Työhyvinvoinnin peruspilarit löytyvät työpaikan arjesta
    Onnellisuus syntyy tekemisestä - myös työpaikalla
    Welcome to the new world - Unelmien työ on täällä!
    Job design - Uusi tapa kehittää arjen työtä, tiimejä ja työntekijäkokemusta
    Työelämän suurimmat ongelmat ratkaistaan arjen työtä ja viestintää kehittämällä
    Työntekijäkokemus on täällä - "enemmän kuin lean ja se mikä palvelumuotoilusta puuttuu"
    Onko teillekin hankittu sisäisen viestinnän kanava, jota ei ole vielä saatu hyötykäyttöön?
    Brossa haastateltavaksi Ranskan televisioon
    Mitä ihmettä on job design?
    TOP 3 asiat, jotka tulee olla kunnossa työpaikalla
    Esimies, miten job designilla parannetaan tiimin työn sujumista ja asiakastyytyväisyyttä?
    Menestyvän tiimin rakentaminen
    Johtamisella luodaan edellytykset arjen työssä onnistumiseen
    Brossa kumppaniksi Työelämä 2020 -hankkeeseen
    Huippuvalmentaja johtaa kokonaisuutta
    Brossa kehittämässä SOK:n valtakunnallista tukipalvelua
    Brossa uudistamassa S-ryhmän viestinnällistä digitaalista työympäristöä

Arki ratkaisee

Brossa Oy  /  [email protected]  /  Y-tunnus: 2668198-3
© Brossa Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.