Mitä sinulle kuuluu? Miten menee? Takana on aika hurjat viikot ja paljon on ehtinyt tapahtua. Hajautetun tiimin toiminta ja etätyöarki on nyt monilla työpaikoilla saatu käyntiin. Miltä tämä on sinusta esimiehenä, johtajana tuntunut? Miten tiimin työarki on poikkeustilanteessa sujunut?
Työpaikoilla on oltu uuden tilanteen edessä. Esimiehille ja johtajille on yllättäen tullut tarve johtaa hajautettua tiimiä etänä. Tämän lisäksi vallitseva poikkeustilanne aiheuttaa lisähaasteita. Ei ole helppoa johtaa etänä työskentelevää tiimiä. Varsinkaan kun täysin uusi tilanne ja nopea muutos kuormittaa tekemistä vielä entisestään. Tiimissä uusi tapa toimia ja tilanteen luoma epävarmuus vaikuttaa monen ihmisen jaksamiseen ja kykyyn toimia tuottavasti työarjessa.
Miten huolehtia tiimissä työskentelevien ihmisten hyvinvoinnista ja tuottavuudesta? Laadukkaan palvelun tekemisestä asiakkaille?
Työpaikoilla on oltu uuden tilanteen edessä. Esimiehille ja johtajille on yllättäen tullut tarve johtaa hajautettua tiimiä etänä. Tämän lisäksi vallitseva poikkeustilanne aiheuttaa lisähaasteita. Ei ole helppoa johtaa etänä työskentelevää tiimiä. Varsinkaan kun täysin uusi tilanne ja nopea muutos kuormittaa tekemistä vielä entisestään. Tiimissä uusi tapa toimia ja tilanteen luoma epävarmuus vaikuttaa monen ihmisen jaksamiseen ja kykyyn toimia tuottavasti työarjessa.
Miten huolehtia tiimissä työskentelevien ihmisten hyvinvoinnista ja tuottavuudesta? Laadukkaan palvelun tekemisestä asiakkaille?
Tehdään asioita, joilla on merkitystä
Me Brossalla haluamme auttaa myös näinä vaikeina aikoina. Poikkeustilanteen iskiessä päälle olemme pohtineet yhdessä, miten onnistua tiimin työarjen ja bisneksen johtamisessa ihmislähtöisen työn ja organisaation muotoilun keinoin?
On ollut ilo nähdä, miten hienosti ja avoimesti nykytilanteesta keskustellaan ja etsitään uusia toimivia ratkaisuja avuksi tilanteen haltuun ottamiseen. Miten esimiehinä pyritään auttamaan työpaikan ihmisiä ja mahdollistamaan tiimin onnistuminen myös poikkeustilanteessa. Hienoa, että on näin mahtavia esimiehiä olemassa. Olette kullan arvoisia koko organisaatiolle! Lämmin kiitos myös palautteesta, jota olemme teiltä job designereina saaneet.
Mistä lähteä liikkeelle?
Kun haluat mahdollistaa joukkosi onnistumisen myös poikkeustilanteessa, huomioi nämä kolme näkökulmaa:
- Asiakkaalle laadukas palvelu
- Henkilöstölle mielekäs ja sujuva työ
- Organisaatiolle tehokas ja tuloksellinen toiminta
Tähtää näihin kolmeen aina ja yhtä aikaa (keskinäisvaikutus), kun haluatte saada tyytyväisiä asiakkaita. Tyytyväisiä työntekijöitä. Tehdä arvoa luovaa & tuottavaa työtä, joka vie porukan kohti haluttuja tavoitteita ja päämääriä, joilla menestytään parhaiten tulevaisuudessa.
Arki ratkaisee
Onnistu poikkeustilanteessa johtamalla ihmisiä. Mahdollistamalla henkilöstölle selkeä, merkityksellinen ja sujuva (etä)työarki, joka auttaa suoriutumaan ja jaksamaan uudessa tilanteessa. Pyrkimään yhdessä eteenpäin kohti yhteistä suuntaa, joka on tavoittelemisen arvoista.
Kun etätyövälineet on saatu kuntoon, toiminta uudessa ympäristössä jaloilleen – käännä katse tekemiseen.
Selvitä tiimiläisiltä, miten nykyinen työarki sujuu? Miltä se tuntuu?
Tarkastele myös, millaista arvoa se tuottaa? Millainen kulttuuri syntyy?
Korona on kuin "perinteinen" muutostilanne
Ihmiset työpaikalla pitäisi saada nopeasti toimimaan uudella ja halutulla tavalla.
Valitettavasti iso osa muutoksista epäonnistuu ihan normaalioloissakin. Epäonnistumisten taustalta löytyy kaksi puuttuvaa tekijää:
- Viestintä
- Suunnittelematon uusi toiminta
Vältä harha-askeleet. Viesti uusi suunta henkilöstölle selvästi ja kirkkaasti. Suunnitelkaa uusi arjen toiminta henkilöstölle mielekkääksi ja sujuvaksi. Mahdollistat ihmisten innostumisen ja onnistumisen uudessa tilanteessa.
Muista, että arki ratkaisee ihmisten hyvinvoinnin ja tiimin tuloksen. Jokaisen tiimin tilanne on omanlaisensa ja erilainen. Oleellista on lähteä liikkeelle ymmärtämällä oman tiimin tilanne ja tarpeet.
Älä jää yksin
Haluamme auttaa sinua. Olemme olemassa sinua varten. Me job designerit olemme tiimien, työn, ihmisten toiminnan ja johtamisen kehittämisen ammattilaisia.
Yhdessä saamme nykytilan nopeasti haltuun ja voimme luoda selvät ja arjessa toimivat askeleet kohti uutta ja parempaa. Suosittelemme sinulle jotakin näistä kolmesta:
- Sparrataan yhdessä hajautetun tiimin johtamista sinun tiimisi lähtötilanteesta käsin. Saat aikaa ajatella, uusia näkökulmia ja vinkkejä, miten edetä.
- Osallistetaan tiimi ja ymmärretään työarjen tarpeet. Job designerin tilannekuvan avulla vältätte yleiset sudenkuopat. Pääsette toimivilla askelilla yhdessä eteenpäin.
- Pidetään tehokas tiimin johtamisen täsmävalmennus. Saat Unelmien työn arkkitehtuuri® -työkalun, joka auttaa sinua lyhyessä ajassa hahmottamaan, mitä hajautettu tiimi tarvitsee toimiakseen, hyvinvointiin ja tuottavuuteen työarjessa?
Hyviä asioita! Tiedän taas mitä lähden tekemään. Ei ollut mitään eroa, ollaanko pöydän toisella puolella vai ruudun takana. Samaan lopputulokseen päästiin myös etänä!
Olisiko näistä sinullekin apua? Kysy lisää [email protected] tai täytä nettisivuiltamme löytyvä yhteydenottolomake. Kerro meille lyhyesti tilanteestasi ja mihin kaipaat apua. Onnistutaan yhdessä!
Kati Rautio & Niko Leppänen
Kirjoittajat ovat Brossan työn ja organisaation muotoilijoita. "Tulevaisuuden työelämän job designereita". Brossa on rohkea ja intohimoinen uuden ajan job design -yritys. Rakennamme unelmien työpaikkoja, jossa viihdytään ja tehdään tulosta.
Olemme työelämän kehittämisen uusi sukupolvi. Uuden ajan osaajia ja tekijöitä. Unelmien työn arkkitehteja. Meidän kanssa johdat, viestit, muotoilet uuden ajan työn ja kulttuurin. Saat hyvinvoivan, menestyvän, uudistuvan työpaikan, joka houkuttelee ja sitouttaa parhaat osaajat.
Oletko sinä johtaja, kehittäjä, jota työpaikkasi, työelämä ja uusi sukupolvi kaipaa?