PALVELU JA TOIMINTA SYNTYVÄT TYÖSTÄ, jota arjessa tehdään ihmisten osaamista ja teknologiaa arvoa luoviin tehtäviin hyödyntäen. Työtä ja työtyytyväisyyttä tutkittaessa on osoitettu, että työhyvinvointi, sitoutuminen, tuottavuus ja uudistumiskyky kasvaa työn täyttäessä ihmisten psykologiset työmotivaatiota ja suoriutumista tukevat perustarpeet. Toimiva työ, yhteistyö ja yhteisöllisyys luovat perustan tulokselliselle ja hyvinvoivalle työlle.
ARVOA LUOVA TYÖ JA YHTEISTYÖ SEKÄ SITOUTUNUT JA HYVINVOIVA TYÖNTEKIJÄ ovat menestyvän työpaikan elementit, riippumatta tavasta organisoitua. Työ on toisten ongelmien ratkaisemista ja tarpeisiin vastaamista, olipa kyseessä esimerkiksi tietointensiivistä B2B -palvelua tuottava softayritys tai hoitoalan organisaatio. Työtä tehdään moniammatillisesti yhteistyössä, palveluketjuissa yli rajojen. Laadukas työ luo arvoa liiketoiminnalle, asiakkaalle ja kollegoille, joiden kanssa työtä tehdään sekä osaajalle hyvinvoinnin ja ansioiden muodossa.
TYÖHYVINVOINTI SYNTYY paitsi työstä, myös työyhteisöstä. Hyvinvointi ja arvonluonti työssä ovat riippuvaisia yhteistyön laadusta. Toimiakseen osapuolet tarvitsevat yhteisen ymmärryksen työn tavoitteista, tehtävistä, toimintatavoista, rooleista ja vastuista. Mitä paremmin ne linkittyvät yhteisiin päämääriin, sitä itseohjautuvammin osaajien työpanos kohdentuu liiketoiminnalle arvoa tuottaviin asioihin. Työtä tekevä yhteisö voi toimia hajautetusti, kasvotusten tai etänä. Yksilö voi kuulua useaan työtä tekevään yhteisöön, yhteisöllisyys rakentuu työn tekemisen kautta.
|
TYÖN MUOTOILU PARANTAA asiakas- ja työtyytyväisyyttä sekä työn tuottavuutta samanaikaisesti. Liiketoiminnan tavoitteet saavutetaan ja muutoksissa onnistutaan entistä paremmin nostamalla toiminta uudelle tasolle muotoilemalla työ uudelleen ja uudistamalla työkulttuuria. Muuttuvassa toimintaympäristössä liiketoiminnan, asiakkaan ja osaajien tarpeet luovat uusia odotuksia työlle. LAADUKAS TYÖN MUOTOILU on kontekstuaalista, ihmislähtöistä, vuorovaikutteista ja systeemiälykästä. Itse- ja yhteistyöohjautuvuuden mahdollistamiseksi luodaan arjessa toimivat toimintakonseptit ja yhteistyömallit mielekkääseen ja sujuvaan työhön, yhteistyöhön, johtamiseen, tiedonkulkuun, viestintään ja päätöksentekoon.
TYÖTÄ MUOTOILEMALLA toimijoiden kokonaisvaltainen ymmärrys työstä kasvaa, mikä motivoi uudistamaan työtapoja ja osaamista. Ihmisten välisessä viestinnässä ja vuorovaikutuksessa rakennetaan yhteistä ymmärrystä tehtävä-, suhde- ja identiteettitasoilla. Hyvinvoivassa ja menestyvässä työpaikassa on vahva yhteinen näkemys, ”shared mindset”, ja sosio-tekninen systeemi luoden tulevaisuuden kilpailuetua.
|
Millä toimenpiteillä saadaan
|
DESIGN CHALLENGE on kevyt ja inspiroiva muotoiluohjelma kaikille, jotka kaipaavat uutta virtaa, keinoja ja oppia työhyvinvoinnin, suoriutumisen ja uudistumisen kannalta merkittävien haasteiden ratkaisemiseen. Se on myös hyödyllinen väline, kun kaivataan uusia avauksia toiminnan innovointiin.
MUOTOILUTEHTÄVÄN, MUOTOILUPÄIVÄN JA KOLMEN SPARRAUSKERRAN (90 min) kattavalla ohjelmalla johto- tai kehitysryhmä innostetaan ja oivallutetaan yhteisöllisesti luovan ongelmanratkaisuprosessin avulla löytämään toimivia ratkaisuja teille ajankohtaiseen haasteeseen yhdessä Brossan työn ja kulttuurin muotoilijoiden kanssa. Otetaan osaaminen ja näkemys hyötykäyttöön, kirkastetaan tilannekuva ja oivalletaan vaikuttavat askeleet kokeiltavaksi arkeen.
VAIKUTTAVIEN TEKOJEN kautta työhyvinvointi, suoriutuminen ja uudistuminen paranee. Positiivinen muutosvaikutus näkyy jo muotoiluohjelman aikana.
KERRO MEILLE TARPEESTASI!
Suunnittelemme muotoiluohjelman tavoitteeseenne osuvaksi, toteutettavaksi paikan päällä tai etänä, teille sopivalla ajanjaksolla arkeen sopivassa tahdissa edeten. Muotoiluohjelman kalenterikesto on noin 6-8 viikkoa. |
LOPPUTULOKSENA syntyvä Design Challenge -tulospaketti kuvaa konkreettisesti muotoiluhaasteen tilannekuvan, tavoitteen, arvoa luovat kehityskohteet sekä vaikuttavat askeleet tai ideoinnista syntyneen näkemyksen jatkotyöstettäväksi työarkeen.
Tulospaketti upotetaan muotoilupäivän aineistoon oppimisen ja käytännön keinojen oivaltamisen tueksi. Tulospaketti on viestintäväline yhteistyöskentelyyn ongelmanratkaisun tai innovoinnin parissa, jatkotoimenpiteiden suunnitteluun ja edistämiseen sisäisessä keskustelussa. |
VUOROVAIKUTTEINEN MUOTOILUOHJELMA tuottaa konkreettista tietoa ja näkemystä heti käytettäväksi nopeisiin toimenpiteisiin, antaa kestävän pohjan ratkaisumalleille sekä päätöksentekoon kohdentaen toimenpiteet tuottavasti.
Brossan työn ja kulttuurin muotoilijoiden kanssa osallistaminen hoituu resurssitehokkaasti. |
|
Laura Miettunen, Palvelupäällikkö, Fennia:Katsokaa! Meidän rästityötilanne laskee aivan hurjaa vauhtia! Ilmiongelman ja juuriongelman erottaminen on erittäin tärkeää hoksata tehdä. Saimme konkreettisia apuvälineitä ongelmien ratkomiseen. Rästityötilanne väheni nopeasti 50% ja samalla työtyytyväisyys on kasvanut organisaation mittareilla. |
Tavoitteletteko erinomaista asiakas- ja työtyytyväisyyttä sekä tuottavuutta?Onko aika uudistaa toimintakonseptia, työkulttuuria tai työprosesseja muuttuvan toimintaympäristön tarpeisiin? |
TYÖ JA YHTEISTYÖ UUDISTUU vaikuttavalla ja arkiläheisellä muotoilumatkalla Brossan työn ja kulttuurin muotoilijoiden johtamana.
MUOTOILUTEHTÄVIEN, MUOTOILUPÄIVIEN, KEVYEN TOIMINTATUTKIMUKSEN JA KONSEPTOINNIN keinoin luodaan työlle uusi suunta vuorovaikutteisesti yhdessä työtä tekevien ammattilaisten ja johtamisosaajien voimin, sidosryhmiä, kuten asiakkaita ja yhteistyökumppaneita osallistaen.
KONSEPTOIDAAN TOIMINTAKOKONAISUUS TAI ARJEN YHTEISTYÖMALLIT asiakasarvon tuottamiseen, osaajille mielekkääseen ja sujuvaan työhön sekä liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseen vastuullisesti. Hyvin muotoilu toiminta, toimiva tiedonkulku ja viestintä mahdollistaa entistä laadukkaamman ja tuottavamman työn tekemisen, itse- ja yhteisöohjautuvuuden työpaikan ammattilaisten osaamista ja potentiaalia hyödyntäen. Muotoilumatkalla opitaan yhteinen kehittämisen tapa ja innostutaan jatkuvasti kehittämään työtä tulevaisuuden tarpeisiin. Tiekartta viitoittaa askeleet eteenpäin.
LAADUKKAASTI TOTEUTETTU MUUTOSPROJEKTI saa toiminnan uudistumaan kohti tavoitetta. Nostaa asiakas- ja työtyytyväisyyden sekä tuottavuuden kestävästi uudelle tasolle. Positiivinen muutosvaikutus näkyy jo muotoilumatkan aikana.
KERRO MEILLE TARPEESTASI!
Suunnittelemme muotoilumatkan tavoitteeseenne osuvaksi, toteutettavaksi paikan päällä tai etänä, teille sopivalla ajanjaksolla arkeen sopivassa tahdissa edeten. Muotoilumatkan kalenterikesto vaihtelee toimeksiannon laajuudesta riippuen noin 12–24 viikkoon. |
LOPPUTULOKSENA syntyvät Työ tänään ja Uudet mahdollisuudet -tulospaketit sekä Tulevaisuuden työ -konsepti kertovat konkreettisesti, miten työ toimii, mitkä ovat nykytilan ratkaistavat haasteet ja arvoa luovat kehityskohteet sekä miten työ tulevaisuudessa toimii muuttuvassa toimintaympäristössä menestymiseksi ja millä askelilla toimintaa uudistetaan lähtötilasta kohti tavoitetta.
Konsepti kasvattaa organisaation kyvykkyyttä ja toimii yhteiskäyttöisenä viestintävälineenä itse- ja yhteisöohjautuvaan työskentelyyn, palautteenantoon, johtamiseen ja jatkuvaan kehittämiseen.
Konsepti helpottaa uusien osaajien perehdytystä ja viestintää sidosryhmien kanssa sekä kumppanuuksien johtamista. Lisäksi konsepti luo valmiin pohjan strategia- ja asiakaskokemustyöhön sekä työntekijäkokemuksen kehittämiseen. |
VUOROVAIKUTTEINEN MUOTOILUMATKA tuottaa konkreettista tietoa ja näkemystä heti käytettäväksi nopeisiin toimenpiteisiin, antaa kestävän pohjan suunnan ja rakenteiden muotoiluun sekä päätöksentekoon kohdentaen toimenpiteet tuottavasti.
Osapuolten yhteistyöskentely viestii arvostusta, luo yhteistä ymmärrystä ja kasvattaa yhteisöllisyyttä tuottaen laadukkaan lopputuloksen.
Tämä näkyy muutoksena ajattelu- ja toimintatavoissa tuottaen arjen tekoja, jotka vievät organisaatiota yhdessä haluttuun suuntaan ja innostavat jatkuvaan kehittämiseen lisäten vaikuttamisen tunnetta työssä.
Brossan työn ja kulttuurin muotoilijoiden kanssa yhteistyöskentely hoituu resurssitehokkaasti. |
|
Elina Kotilainen, IT-Palvelujohtaja, SOK:Näillä kehitysprojekteilla on ollut aivan keskeinen merkitys johtamani organisaation tavoitteiden toteutumisessa. Työskentelymallissa on muutamia erityispiirteitä, jotka tekevät työstä erittäin onnistuneen ja poikkeavat tyypillisestä prosessien kehittämistyöstä. Esimerkiksi käyttäjätyytyväisyys on noussut kestävästi pitkällä aikavälillä 25% ja samaan aikaan työtyytyväisyys on kasvanut selvästi. |
Työskenteletkö työn, toiminnan tai viestinnän kehittämisen parissa?Kaipaatko inspiraatiota ja näkemystä kehittämisen suunnitteluun, johtamiseen ja viestintään?Mietitkö, millä keinoin saat innostettua ja osallistettua muut mukaan uudistumiseen? |
YMMÄRRÄMME, että toiminnan kehittäminen ei aina ole helppoa. Työn ja kulttuurin muotoilun ammattilaisen tuella jalostat ajatuksiasi kirkkaammaksi ja parannat tavoitteissa onnistumista!
KERRO MEILLE TARPEESTASI!
Sparraus on 90 minuutin työtunti sinulle ajankohtaiseen asiaan silloin, kun se sinulle parhaiten sopii. Hyvän mielen sparraussessiossa saat aikaa ajatella ja innostua yhdessä raikkaiden ideoiden ja vinkkien parissa. |
NOPEUTAT asioiden eteenpäin viemistä ja parannat työn laatua yhteistyöskentelyn ja palautteen avulla.
OIVALLAT uusia keinoja ja näkemystä johtamistyössä etenemiseen sekä vahvistat ongelmanratkaisu- ja ennakointikykyä. |
VAHVISTAT työhyvinvointiasi, saat uutta virtaa ja työmotivaatiota, mikä voimaannuttaa tekoihin ja tavoitteissa edistymiseen.
Sparrauksen jälkeen työviikko jatkuu hyvällä sykkeellä – tekemistä vaille valmista! |
|
Petra Lindell, Asiakasomistajuuden palvelupäällikkö, SOK:Yhteinen työn muotoiluprojekti on ollut parasta työurallani! Brossan mallin takana on oikeasti paljon todella viisasta ajattelua ja systematiikkaa. Työn muotoiluprojektin avulla vuorovaikutus ja yhteistyö osapuolten välillä rakentui vahvaksi ja yhdessä tekeminen lisääntyi. Se on auttanut asiantuntijana toimimaan käyttäjälähtöisesti, ketterästi ja nopeasti työarjessa. |
TULEVAISUUDEN TYÖELÄMÄN
|
Etsitkö innostavaa ja oivalluttavaa puhujaa tai fasilitaattoria tuomaan raikkaita näkemyksiä tulevaisuuden hyvinvoivasta ja arvoa luovasta työstä, vuorovaikutteisesta ja kestävästä työn muotoilusta, uusimuotoisen työn innovoinnista tai uuden sukupolven yrittäjyydestä? |
KEYNOTE -PUHEENVUORO (45-90 min) starttaa tilaisuuden ja tempaisee kuulijat mukaan päivän teemoihin.
Siivitämme kuulijat oivaltamaan ja pohtimaan tulevaisuuden työelämää ja kehityssuuntia ajankohtaisen tutkimustiedon, käytännön kokemuksen ja ajattelua avaavien näkökulmien valossa. |
PUHEENJOHTAJANA FASILITOIMME tilaisuuden ohjelman, johdamme tunnelmaa ja rakennamme laadukasta tapahtumakokemusta.
Esitämme hyviä kysymyksiä ja luomme avointa, inspiroivaa keskusteluilmapiiriä, joka rohkaisee osallistumaan. Viihdytään ja opitaan enemmän yhdessä! |
Kiinnostuitko?
|
|
FENNIA -KONSERNI on yritysten, yrittäjien ja henkilöasiakkaiden taloudellisen turvallisuuden kumppani. Fennian visiona on tarjota Suomen parasta asiakaspalvelua, oli asiakkaana sitten ulkoinen asiakas tai toinen fennialainen. Fenniassa työhyvinvointi ja tuottavuus kulkevat käsi kädessä, tuottavuutta kasvatetaan kestävin keinoin.
|
UUSI LIIKETOIMINTAYKSIKKÖ ALOITTI TOIMINTANSA KUORMITTAVASSA TYÖTILANTEESSA, mikä heijastui henkilöstön työhyvinvointiin, työyhteisön ilmapiiriin sekä suoriutumiseen organisaatiouudistuksessa. Liiketoimintayksikön johdossa tilanne haluttiin ottaa nopeasti haltuun vuorovaikutteisesti henkilöstön palautteeseen reagoiden.
TAVOITTEENA OLI PARANTAA TYÖN TUOTTAVUUTTA JA LAATUA helpottamalla asiantuntijoiden työkuormaa, erityisesti rästityötilannetta sekä edistää työhyvinvointia, työilmapiiriä ja henkilöstön sitoutumista uuteen toimintaan. Muotoiluohjelmalla haettiin uutta inspiraatiota ja näkökulmaa yksikön esihenkilöille avuksi toiminnan kehittämiseen.
|
"Katsokaa! Meidän rästityötilanne laskee aivan hurjaa vauhtia! Ilmiongelman ja juuriongelman erottaminen on erittäin tärkeää hoksata tehdä. |
Suurkiitokset huippuhyvin onnistuneesta suunnittelupäivästä! Saimme konkreettisia apuvälineitä ongelmien ratkomiseen.
Pidin myös siitä, että ette antaneet mitään oikotietä onneen, vaan ohjasitte kuuntelemaan, katselemaan ja keskustelemaan, eikä suoraan ratkomaan ongelmia ylhäältä alaspäin. Osasitte hyvin tarkkanäköisesti pureutua meidän suurimpiin ongelmiin.
Yksi esihenkilö soitteli heti seuraavana aamuna matkalla töihin ja kertoi aivan loistavan idean prosessin alkupään uudelleen järjestelemiseksi. Päivä siis tuntui antaneen inspiraatiota todella onnistuneesti!"
|
|
Vaikutus työn tuottavuuteen ja työtyytyväisyyteen uudessa yksikössä Fennialla
|
KANSAINVÄLINEN PÖRSSIYHTIÖ EUROFINS GROUP
tarjoaa testaus-, analyysi-, sertifiointi- ja asiantuntijapalveluita tuotteiden, lääkkeiden ja elinympäristön turvallisuuden varmistamiseksi. Suomen maaorganisaatio oli muutaman vuoden ajan läpikäynyt suuria organisaatiouudistuksia neljän eri yhtiön yhdistyttyä yhdeksi liiketoimintadivisioonaksi. Suomen maajohtajana toimii Jari Hietala. |
PITKÄÄN JATKUNUT FUUSIOPROSESSI NÄKYI OPERATIIVISENA KUORMITUKSENA, MIKÄ HEIJASTUI TYÖTYYTYVÄISYYSKYSELYN TULOKSISSA. HR-tiimissä tilanne haluttiin ottaa haltuun tarttumalla työtyytyväisyyskyselyn tuloksiin ja reagoimalla vuorovaikutteisesti esihenkilöiden palautteeseen. Tavoitteena oli parantaa työhyvinvointia sekä saada henkilöstö innostumaan ja sitoutumaan uudistukseen paremmalla muutosjohtamisella ja viestinnällä. Lisäksi tavoitteena oli yhtenäistää uuden perustetun organisaation suuntaa ja kulttuuria strategisen uudistumisen vauhdittamiseksi.
|
"Yhteistyö Nikon ja Katin kanssa sujui hienosti heti alkumetreiltä lähtien. Yhteistyössä toteutimme HR-tiimille Design Challengen sekä valmennuspäivät esihenkilöille ja ylimmälle johdolle kohti uutta suuntaa ja organisaatiokulttuuria.
HR-tiimin sparrauspäivä vastasi todellakin odotuksiamme ja toi aitoa konkretiaa työhön kohti uutta suuntaa. Päivä oli todella mielenkiintoinen ja toi uutta näkökulmaa ja ideoita siihen, mistä ja miten aloitamme yhteisen kulttuurin rakentamisen ja kehittämisen.
Päivän ansiosta omat ajatuksemme jalostuivat kirkkaammiksi. Saimme hyvin käytännönläheisiä ohjeita, mitä lähdemme nyt työstämään, millä tavalla saamme esihenkilöt mukaan kehitystyöhön ja sitä kautta pääsemme jatkojalostamaan tätä koko henkilöstölle.
Teillä oli inspiroiva ote ja olette aidosti kiinnostuneita meistä ja meidän haasteista, sellainen tunne välittyi. Oli huikeaa huomata, miten meidän kokemamme haastavat asiat saivat päivän aikana ikään kuin uuden merkityksen ja osa asioista jopa jo tuolloin ratkaisun kokemiimme ongelmakohtiin. |
Oli helpottavaa kuulla, että emme ole ainoa organisaatio, joka painii tällaisten haasteiden kanssa. Pienen tiimin kesken pyöritellyt asiat ovat tuntuneet valtavilta. Nyt ne saivat selkeästi erilaiset mittasuhteet. Asiat, joita käsittelimme, eivät ole riippuvaisia organisaation koosta tai toimialasta. Toki kävimme läpi toimintamme erityispiirteitä ja -haasteita, mutta loppujen lopuksi organisaatiomuutosten kohdalla haasteet ja ongelmat ovat varmasti hyvin samanlaisia "taustamuuttujista" riippumatta.
Esihenkilöille ja johdolle järjestettyjen valmennuspäivien pohjalta olemme jo esihenkilöiden kanssa jalostaneet ideoita käytäntöön. Meillä on nyt hyvin selkeä suunta siitä, mitä tulee tapahtumaan. Saimme ylimmältä johdolta ja esihenkilöiltä erittäin positiivista palautetta valmennuspäivistä. Erityistä kiitosta tuli Nikon ja Katin ammattitaidosta sekä innostavasta ja positiivisesta asenteesta. Sparrauspäivän fiilistä kun muistelee, olemme todellakin päässeet jo pitkälle!
Tämä oli juuri sitä, mitä lähdimme hakemaan: Ulkopuolisen katsomaan asiaa ja auttamaan meitä eteenpäin. Näkemystä ja apua haastavan tilanteen ratkaisuun. Voimme suositella erittäin lämpimästi yhteistyötä Brossan kanssa myös muille, jotka ovat samantyylisessä tilanteessa – riippumatta siitä, millä toimialalla yrityksenne toimii!" |
"En yleensä anna kehuja, mutta tämä valmennus oli tosi hyvä ja vaikuttava. Kiitos mahtavasta päivästä asian edistämiseen, ylitti odotukset! |
Sisältö oli täydellisen ajankohtaista, auttoi hahmottamaan kokonaisuutta ja antoi oikeat askeleet.
Täytyy sanoa, että kun on vuosikymmenten aikana nähnyt monenlaista valmennusta, niin tämä oli tosi arkiläheinen ja innostava. Ei tarvinnut miettiä, mitä uskaltaa tai mitä hienoa pitäisi sanoa, vaan tuli paljon hyvää keskustelua. Meillä oli valmennuksessa tosi avoin ilmapiiri ja rento meininki.
Osui ja upposi!"
|
LIMINGAN KUNTA on linnuista ja luonnosta kansainvälisesti tunnettu noin 10 000 asukkaan kasvukunta Pohjois-Pohjanmaalla. Liminka palkittiin Suomen kekseliäimpänä kuntana Kuntatyö2030 -gaalassa vuonna 2021.
PIKKUDUUNIA on kaksivuotinen ESR-hanke (2020–2022), jossa luodaan uudenlaisia työllistämisen ja työnteon malleja yhdessä työnhakijoiden, yritysten, yhdistysten ja kotitalouksien kanssa.
MAHDOLLISUUKSIEN KESÄ LIMINGASSA on Pikkuduunia -hankkeen nuorten kesätyöllistämiskampanja, jonka kautta kotitalouksilla on mahdollista palkata nuori avuksi kodin kesätöihin. Limingan kunnanjohtajana ja hankkeen suojelijana toimii Pekka Rajala.
|
PIKKUDUUNIA-HANKE OLI SAATU KÄYNTIIN JA SE OLI HERÄTTÄNYT KUNTALAISISSA POSITIIVISIA REAKTIOITA, MUTTA SE EI JOHTANUT KÄYTÄNNÖN TOIMINTAAN. Korona-ajan poikkeusolosuhteet haastoivat hanketyötä ja uuvuttivat hanketyöntekijöitä. Tavoitteena oli siivittää hanke uuteen lentoon, tukea hanketiimiä tavoitteiden saavuttamisessa, saada hankkeelle uusia asiakkaita sekä löytää mielekkäitä uusimuotoisen työnteon tapoja, josta ihmiset innostuvat ja lähtevät rohkeasti kokeilemaan osallistavaa palvelukokeilua verkossa, verkostoyhteistyönä.
|
"Voimme lämpimästi suositella yhteistyötä Brossan kanssa kaikille, jotka ovat jumiutuneet oman työnsä kanssa ja kaipaavat raikkaita ideoita ja uusia avauksia. Saavutimme paljon enemmän kuin uskalsimme odottaa!Aloitimme yhteistyön Brossan kanssa, sillä kaipasimme Pikkuduunia -hankkeelle uutta luovaa nostetta. Tuntui, että korona oli meitä uuvuttanut ja hankkeelle tarvittiin uusia ratkaisuja. Tuntui, että meidän ideat oli kokeiltu ja tarvittiin rohkeita avauksia. Pikkuduunia -hankkeen tarkoituksena on mahdollistaa monipuolisempia työn tekemisen tapoja sekä kehittää uusimuotoista työtä tukevia toimintamalleja. Haluamme laajentaa käsitystä työstä - päästä pois ajattelusta, jossa työtä on vain 100 % työaika palkkatyössä yhdellä työnantajalla.
Yhteinen työskentelymme käynnistyi muotoilutehtävällä. Sen jälkeen pidimme etänä muotoilutyöpajan, jossa saimme todella hyviä ideoita aikaan. Valittua ideaa jalostimme pidemmälle. Palaamme myös muihin ideoihin, joita Brossalta saadun ohjauksen myötä osaamme suunnitella hieman eri tavalla kuin aiemmin. Yhteistyömme lopuksi pidimme purkupalaverin, jossa läpikävimme koko prosessia ja saatuja oppeja.
Yhteistyössä ideoimme ja toteutimme uudenlaisen kokeilun nuorten pikkuduunareiden työllistämiseksi kotitalouksiin. Saimme synnytettyä Mahdollisuuksien kesä Limingassa 2021 - kesäpikkuduunikonseptin.Korona on vaikeuttanut nuorten työllistymistä kesätöihin jo toista vuotta peräkkäin. Nuorille kesätyöt ovat ensimmäisiä, kullanarvoisia työkokemuksia. Halusimme tällä liminkalaisille nuorille suunnatulla uudenlaisella kokeilulla tukea nuorten hyvinvointia mahdollistamalla mahdollisimman monelle mielekästä tekemistä kesäksi. Korona-aika on haastanut myös kotitalouksia, joten idealla haluttiin tarjota helpotusta lisäksi työllistävien kotitalouksien kesään. Kampanjan lähtökohtana on yhteisvastuullisuus: Antamalla nuorelle mahdollisuuden, kannamme yhdessä vastuuta kunnan nuorista.
Konseptilla työllistäminen haluttiin tehdä helpoksi kotitaloudelle. Muotoilimme valmiita palvelupaketteja, selkeytimme hinnoittelun ja loimme asiakasprofiileja, jotta työllistämisen kynnys olisi matalampi. Nuoret laskuttavat keikoista kevytyrittäjinä.
Konseptin myötä nuori saa arvokasta työelämäkokemusta, oppii työelämä- ja yrittäjyystaitoja, kuten markkinoimaan omia palvelujaan ja neuvottelemaan asiakkaiden kanssa kesäpikkuduuneista sekä tunnistaa ja pääsee käyttämään omia taitojaan ja vahvuuksiaan, mikä vahvistaa kyvykkyyden tunnetta. Hankkeessa nuorille ja heidän vanhemmilleen sekä työllistäville kotitalouksille on järjestetty uusimuotoisen työnteon tueksi valmennusta ja infoa. Pyynnöstä pidimme kampanja-avauksesta uusinnan, kun kaikki halukkaat eivät päässeet linjoille.
|
Kampanja on otettu Limingassa hienosti vastaan ja onpa sana kiirinyt muihinkin kuntiin! Tekijöitä on kyselty kunnan ulkopuolelta ja Limingasta halutaan ottaa kesätyön mallia muualle Suomeen. Tästä on tullut meidän kaikkien kuntalaisten yhteinen juttu.
Ensimmäisenä kesänä mahdollistimme kymmenille nuorille yli 500 myytyä tuntia kesätöitä. Sekä nuoret että työllistävät kotitaloudet ovat olleet erittäin tyytyväisiä. Kaikki nuoret saivat töitä ja moni kerran palkannut kotitalous palkkasi uudelleen. Lisäksi perinteisen nuorille suunnatun kesäsetelin kysyntä on tämän myötä kasvanut uusiin lukemiin. Vaikka osattiin ennakoida, että tästä syntyy hyvä juttu, ei kuitenkaan uskallettu toivoa, että tästä syntyy jotain näin hienoa. Saimme hankkeelle yhteistyön myötä todellakin luovaa nostetta. Olemme jo skaalanneet yhdessä luotua konseptia ja siitä saatuja oppeja kunnassa laajemmin. Uusia ideoita ja tekoja on syntynyt edistämään hankkeen tavoitteita. Tuotetut somevideot ja muut materiaalit ovat olleet hyötykäytössä. Selvästi nälkä kasvaa syödessä, pian on aika alkaa miettimään ensi kesälle Mahdollisuuksien kesä 2.0 versiota. Mahdollisuuksien kesähän antaa skaalausmahdollisuuden kaikkeen: mahdollisuuksien lomapikkuduunia, mahdollisuuksien jouluduunia ym. Olemme jo lanseeranneet Yrittäjien pikkuduunin, jossa yrittäjät voivat helposti matalalla kynnyksellä palkata oman pikkuduunarin parin tunnin kiireavusta osa-aikaisiin arjen apulaisiin. Lisäksi eihän pikkuduunit ikää katso! Eläkkeelläkin voi vielä mainiosti pikkuduunailla. Olemmekin lanseeranneet Pikkuduunia eläkkeellä – mahdollisuuden.
Yhteistyö on sujunut todella hyvin! Yhteiset palaverit on olleet yhteistyön ehdoton suola. Naurua on riittänyt ja olemme saaneet lisää iloa ja energiaa työhömme!Palavereissa Brossa kuuntelee huolella meidän kuulumisia ja auttaa näkemään, miten olemme päässeet tähän pisteeseen sekä tsemppaa ja kannustaa aina eteenpäin. Ja todentotta, mehän itse ”keksimme” ideoimamme kokeilut, Brossa innosti ja ruokki meitä eteenpäin. Tuntuu, että tämä kokeilu on antanut rohkeutta toteuttaa vähän niitä hullujakin ideoita, eikä lannistua ensimmäisten vastoinkäymisten edessä. Varmaan tästä työstä erityisen mielekkään teki juuri se, ettei kaikki suinkaan sujunut sukkana maaliin, vaan tekemisen aikana todellakin koettiin niitä kuuluisia takapakkeja. Brossan tsemppaamana keksittiin uusia keinoja ratkoa näitä eteen tulleita pulmia ja haasteita. Ehkä kaksistaan olisi saatettu musertua haasteiden alle ja jättää homma sikseen, mutta Brossan tsemppi sai jatkamaan ponnisteluja.
Oltiin alusta asti innoissaan, että saadaan ulkopuolista näkökulmaa ja vauhditusta hankkeen toteuttamiseen. Kaksistaan pähkien ei olisi saatu näin loistavaa ja eheää kokonaisuutta aikaan."
|
"Hyvältähän tällainen näyttää ansioluettelossa, kun hakee myöhemmin töitä!Tämä oli erittäin hyvä kokemus meille työnantajina. Aion hyödyntää hanketta jatkossakin, sain rahoilleni vastinetta! |
Kotitaloudelle tämä on järjestetty todella helpoksi. Todella hieno systeemi!
Reippaita ja työnsä hyvin tekeviä nuoria meille ohjasitte. Kiitos! Sovimme palkasta, mutta korotan sitä vielä, kun ovat niin ahkeria, täsmällisiä ja oma-aloitteisia.
Katsoin, että kylläpä ovat naapurin pensasaidan aluset siistiytyneet ja halusin itselleni saman pikkuduunarin siistimään omankin pihan. Kaikki hoitui sovitusti ja ripeästi."
|
|
Mahdollisuuksien kesä Limingassa 2021 palkittiin kunta-alan innostavimpien kehittämistekojen joukossa valtakunnallisessa Kuntatyö2030 -gaalassa joulukuussa 2021Kuntatyö 2030 -ohjelman taustalla ovat Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT ja kunta-alan pääsopijajärjestöt Julkisen alan unioni JAU, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ja Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote ry. Laaja-alaisesta kehittämistyöstä palkittiin Limingan kunnan elinkeino-, yritys- ja työllisyyspalvelut.
|
|
Mahdollisuuksien kesä Limingassa 2021 sai mediahuomiotaLue lisää palkitusta konseptista lehti- ja verkkoartikkeleista:
|
S-RYHMÄ on asiakkaiden omistama vähittäiskaupan ja palvelualan yritysverkosto, jolla on Suomessa yli 1800 toimipaikkaa, yli 40 000 työntekijää ja lähes 2,5 miljoonaa asiakasomistajaa. S-ryhmän muodostaa 19 itsenäistä osuuskauppaa ja niiden omistama Suomen Osuuskauppojen keskuskunta (SOK) tytäryhtiöineen.
SOK toimii keskusliikkeenä tuottaen hankinta-, asiantuntija- ja tukipalveluita sekä vastaten S-ryhmän strategisesta ohjauksesta ja ketjujen kehittämisestä.
SOK IT KÄYTTÄJIEN TUKI vastaa IT-tukipalveluiden tuottamisesta valtakunnallisessa yhteistyössä osuuskaupoissa eri puolilla Suomea työskentelevien asiantuntijoiden kanssa.
|
SOK IT-PALVELUISSA HALUTTIIN PARANTAA IT-HÄIRIÖVIESTINTÄÄ PAREMMAN KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN TUOTTAMISEKSI, TYÖN TUOTTAVUUDEN PARANTAMISEKSI JA ASIANTUNTIJOIDEN TYÖKUORMAN HELPOTTAMISEKSI MONITAHOISESSA YHTEISTYÖSSÄ. Tavoitteena oli luoda skaalautuva toimintamalli liiketoimintakäyttäjiä ja loppukäyttäjiä erinomaisesti palvelevaan IT-häiriöviestintään vapauttaen samalla asiantuntijaresursseja akuutista ongelmanratkaisusta ennakoivaan ja laadukkaaseen tukipalvelutyöhön.
|
"Tähän yritykseen kannattaa tutustua! He tekevät uraauurtavaa työtä arjen työn - työorganisaatioiden kehittämisessä. Näillä kehitysprojekteilla on ollut aivan keskeinen merkitys johtamani organisaation tavoitteiden toteutumisessa. Työskentelymallissa on muutamia erityispiirteitä, jotka tekevät työstä erittäin onnistuneen ja poikkeavat tyypillisestä prosessien kehittämistyöstä. Selkein erityispiirre on kehitettävän työn laaja tutkiminen ja analysointi ennen toimenpiteisiin ryhtymistä. Näissä projekteissa projektiryhmä tekee tyypillisesti kattavan tutkimuksen, joka ulottuu katsomaan tehtävää työtä hyvin laajasti lähtien liiketoimintatavoitteista, toimijoiden rooleista ja organisaation toimintamalleista aina konkreettiseen työtehtävien läpikäyntiin.
Kattavan tutkimuksen ja pohjatyön jälkeen tehdään analyysi tutkimuksessa havaituista asioista. |
Tässä kohdin projekteissamme on tyypillisesti noussut esiin asioita, joita ei olisi osattu ottaa huomioon ilman monipuolista tutkimusta ja systemaattista analysointia. Analyysi antaa vankan pohjan ja perustelut toimenpiteiden suunnitteluun ja näissä projekteissa lopputulokset ovatkin syntyneet kuin itsestään.
Esimerkiksi IT-häiriöviestinnän projektissa tutkittiin todellinen häiriötilanne vaihe vaiheelta. Tämän pohjalta löydettiin ne tekijät, joilla on merkitys onnistuneessa IT-häiriöviestinnässä. Merkityksellistä oli todellisen tilanteen avoin analyysi: asiaa tarkasteltiin eri näkökulmista, mutta ei vielä kehitetty, vaan keskityttiin ymmärtämään kaikki viestintään vaikuttavat asiat, osapuolet ja riippuvuudet. Tämän perusteella oli helppo kohdistaa toimenpiteet oikeisiin kohteisiin.
IT-häiriöviestinnän kehittämiseen kului kalenteriaikaa noin 3 kuukautta. Tämän jälkeen uusi toimintamalli ohjeistettiin ja koulutettiin oikeille tahoille ja voitteko uskoa: emme ole sen jälkeen joutuneet palaamaan asiaan kertaakaan. Ja tästä on nyt aikaa 2,5 vuotta." |
|
Vaikutus käyttäjä- ja työtyytyväisyyteen sekä työn tuottavuuteen SOK IT-palveluissa
|
S-RYHMÄ on asiakkaiden omistama vähittäiskaupan ja palvelualan yritysverkosto, jolla on Suomessa yli 1800 toimipaikkaa, yli 40 000 työntekijää ja lähes 2,5 miljoonaa asiakasomistajaa. S-ryhmän muodostaa 19 itsenäistä osuuskauppaa ja niiden omistama Suomen Osuuskauppojen keskuskunta (SOK) tytäryhtiöineen.
SOK toimii keskusliikkeenä tuottaen hankinta-, asiantuntija- ja tukipalveluita sekä vastaten S-ryhmän strategisesta ohjauksesta ja ketjujen kehittämisestä.
SOK ASIAKKUUS vastaa asiakasomistajakonseptin kehittämisestä ja toteutumisesta asiakaspalvelurajapinnassa sekä siihen liittyvän osaamisen kehittämisestä, ohjeistamisesta ja tuesta valtakunnallisessa yhteistyössä osuuskaupoissa eri puolilla Suomea työskentelevien asiantuntijoiden kanssa.
|
SOK OLI UUDISTAMASSA S-RYHMÄN VIESTINNÄLLISTÄ DIGITAALISTA TYÖYMPÄRISTÖÄ KASVATTAAKSEEN LIIKETOIMINTOJEN OPERATIIVISEN TYÖN TUOTTAVUUTTA JA TOIMEENPANOKYKYÄ SEKÄ AVOINTA JA VUOROVAIKUTTEISTA VIESTINTÄKULTTUURIA. Nykyinen intranet koettiin huonosti käyttäjiä palvelevaksi, työssä tarvittavia tietoja oli vaikea löytää. Tavoitteena oli suunnitella käyttäjälähtöinen, helppokäyttöinen ja päätelaiteriippumaton viestintäkanava tukemaan asiantuntijoiden työn tavoitteiden saavuttamista ja yhteistyötä tarjoamalla työssä tarvittavaa tietoa kohdennetusti ja oikea-aikaisesti. Asiakasomistajuudesta haluttiin luoda esimerkki työtä tukevasta sisältöpalvelukokonaisuudesta skaalattavaksi muille.
|
"Yhteinen työn muotoiluprojekti on ollut parasta työurallani! Toteutimme yhdessä job design -työn muotoiluprojektin Brossan mallin mukaisesti. Muotoiluprojektin avulla haluttiin tutkia, miten työ vastaa toimintaympäristön muuttuviin tarpeisiin.Tämän pohjalta muotoiltiin ja konseptoitiin entistä mielekkäämpi ja sujuvampi työ ja siihen liittyvä viestintä mahdollistamaan asiakaspalvelun "Osuvampi osaaminen ja parempi palvelu" yhteistyössä valtakunnallisessa palveluketjussa. Työn muotoiluprojekti toteutettiin osana SOK:n laajempaa digitaalista uudistusta. Asiakaspalvelutyössä onnistumiseksi tarvitaan tietoa ja joudutaan mielettömästi omaksumaan ja opettelemaan uutta, olemaan ajan tasalla asioista. Ei riitä, että perehdytetään kerran, vaan pitää rakentaa kunnon osaamisen kehittämisen polku, jota toteutetaan ja seurataan. Mitkä ovat ne oikeat keinot, mittarit ja kanavat, joilla osaamista pidetään yllä ja kehitetään arjessa?
Asiakaspalvelutyössä perusrooli on kohdata asiakas, keskittyä vuorovaikutukseen ja asiakkaan kuunteluun. Mitkä asiakkaan tarpeet ovat ja miten niihin pystytään vastaamaan? Olipa se digissä tai livessä, palvelukokemus ja asiakaskohtaaminen ovat yrityksen kasvot. Siinä joko onnistutaan tai ei. Asiakkaan fiilis ja helppous on tärkeää.
Tässä projektissa yhteistyö on ollut mielettömän upeaa ja antoisaa! Työn muotoiluprojektin avulla vuorovaikutus ja yhteistyö osapuolten välillä rakentui vahvaksi ja yhdessä tekeminen lisääntyi. Nyt on kentän kanssa yhteinen kieli ja dialogi. On tullut palautetta, että työstä on ollut apua ja nyt siitä näkyy aito yhteistyö.Osaamisen kehittämiseen, seurantaan ja mittaamiseen on kehitetty ihan uusia malleja meidän tärkeille kohderyhmille. Mittarit on pystytty asettamaan käyttäjälähtöisesti, mikä on vaikuttanut selkeästi asioihin. On pystytty kertomaan, mitä kunkin kohdan pitää tehdä, että saadaan prosessi toteutettua. Toiminta- ja sisältökonsepti ja sisällöntuotannon mallit ovat tosi toimivia ja helpottavat työn tekemistä. Hyvä kokonaiskuva auttaa ymmärtämään kentän tilanteita, joka mahdollistaa entistä kohdennetumman tuen tuottamisen osuvampaan osaamiseen ja parempaan asiakaspalveluun. Se on auttanut asiantuntijana toimimaan käyttäjälähtöisesti, ketterästi ja nopeasti työarjessa.
Ensinnäkin jo tutkimus on ollut äärimmäisen tärkeä, sillä se avasi realiteetit, jotka on otettava huomioon tukea tuotettaessa. Laaja tutkimus käyttäjille, kohderyhmille ja sisällöntuottajille oli just se syväosaamisen juttu. Projektista syntynyt materiaali on aarreaitta, josta voi ammentaa koko ajan lisää. Palaan siihen dataan ja niihin kysymyksiin aina uudelleen.
Nyt, kun on uudet digitaaliset välineet ja on tehty uusia ratkaisuja, on saatu paljon positiivista palautetta, että on oikeasti käyttäjälähtöisesti ajateltu, mitä käyttäjä tarvitsee työssään. Fokusoimalla asiakasomistajien asiakaspalvelun ja palveluosaamisen kehittämiseen päästiin riittävän syvälle, kiinni asioihin, joilla on merkitystä. Se on kestänyt aikaa ja kantaa edelleen selkeästi hedelmää.
Brossan mallin takana on oikeasti paljon todella viisasta ajattelua ja systematiikkaa. Juurisyihin pääseminen vaatii sen syvän penkomisen ja kysymysten kysymisen. Oli hirveän hyvä, että se ei päästä helpolla. Ei tule vaan jargonia, joka helposti tulee, vaan oikeasti mietitään, miten tämä toimii käytännössä? |
Käytän edelleen Brossan mallia, ympyrää, ihan koko ajan. Se on loistava. Juuri selitin, miten on tätä menty ympäri, miten on osuvampaa osaamista ja parempaa palvelua. Sieltä löydetään aina kehittämisen kohde, selvitetään tarpeet, kartoitetaan ja päätetään, että mihin nyt lähdetään menemään. Toteutetaan, tehdään muutos ja sitten nousee jotain uutta. Se pyörii jatkuvasti. Se ei ole yksi juttu, että projekti alkaa – loppuu. Se on enemmän sellainen ajattelutapa.
Suosittelen työn muotoilua ja yhteistyötä Brossan kaikille, joilla on aidosti halu kehittyä ja miettiä, mitä ajatusten, tekojen ja toteutumien alla on. Miten asiat toimii, vai toimiiko ne? Haastaa omaa teoreettistakin menemällä kädet savessa tekemään asioita ja pohtimaan, miten nämä oikeasti toteutuu.
Se on ehdottomasti sen arvoista, koska se tuo paljon sokeita pisteitä näkyväksi. Se haastaa ajattelemaan eri tavoin positiivisessa hengessä. Siitä saadaan yhteinen tekemisen malli ja rakennetaan suurempaa pohjaa, alustaa, jolle pystyy rakentamaan paljon uutta tämän jälkeen, joka kantaa hedelmää oikeasti. Brossan kanssa tehdyn työn muotoiluprojektin jälkeen kehittäminen on jatkunut yhdessä kentän kanssa. Tämä oli loistava hyvässä hengessä tehty juttu. Yhdessä matka tehtiin ja tulokset saatiin. Se ei olisi ollut mahdollista ilman meidän huippujengiä ja yhteistä draivia. Isoimpia juttuja on ehkä yhteistyön voiman aito kokeminen, että kun pystytään luomaan aidosti yhdessä tekevä porukka, niin silloin on taivas rajana. Projektissa oli valtavan rakentava positiivinen ilmapiiri ja yhdessä tekemisen meininki, johon oli ihana joka päivä tulla töihin. Meillä oli yhteinen asia ja selkeä yhdessä tekemisen malli, roolit ja vastuut, jotka kaikki ymmärsivät ja sisäistivät: Miten yhdessä teemme yhteistä maalia kohden. Tehtiin innolla, jalostettiin ja hyödynnettiin kaikkien eri vahvuuksia. Siitä se lähti.
On ollut helppo tehdä töitä yhdessä. Brossa on luotettava kumppani, aina valmistautuneena ja perehtyy asiakkaan maailmaan. Positiivisuus on aina hyvä yhteistyölle.
Koin, että sain hirveästi kasvaa yhteisessä projektissa. Kun tämä oli niin innostavaa, pääsin oppimaan, kehittymään ja haastamaan omia ajatuksia, lähdin myös itse työn ohella opiskelemaan. Yhteisen projektin avulla minusta on tullut vielä itsenäisempi ottamaan asioita haltuun, tiukemmin vetämään ja edistämään uusia projekteja sekä systemaattisemmin rytmittämään mitä tehdään seuraavaksi ja miten hoidetaan homma maaliin.
Opin paljon meidän keskusteluista ja yhdessä tekemisestä, yhdessä saatiin oivaltaa. Se oli käänteentekevää. En olisi pystynyt kasvamaan tällaisiin mittasuhteisiin ilman rinnalla kulkijaa, mentoria. Se on ollut korvaamattoman arvokasta. Aarre, joka kantaa lopun elämää.
Olen ikuisesti kiitollinen sen aikaiselle esihenkilölle ja organisaatiolle, jotka projektin mahdollisti, koska me tehtiin jotain todella upeaa. Se on tapa muuttua. Kasvuprosessi, jossa on tärkeää olla mukana, koska sitä on jopa vaikea selittää. Niiden, jotka pääsevät teidän kanssa tekemään yhteistyötä, kannattaa tajuta se helmi, millaista osaamisen pääomaa siinä tulee yritykselle. Sitä kannattaa hyödyntää kaikissa tilanteissa." |
"Yhteistyö on ollut erinomaisen miellyttävää ja antoisaa. Projekti antoi vahvistusta sille, että teknologialähtöisen kehittämisen sijaan on muitakin, toimivampia tapoja edetä kehitystyössä. Yhteistyöstä ihan täydet pisteet! |
Meillä on nyt malli, jonka avulla voimme luoda sisältöjä S-ryhmän viestinnälliseen digitaaliseen työympäristöön käyttäjälähtöisesti – olipa käytössämme mikä tahansa teknologinen ratkaisu.
Suurin hyöty on käyttäjälähtöisessä ”sisältö on palvelua” –ajattelutavassa. Yhteistyö opetti paljon projekti- ja tutkimustyöskentelystä. Kaiken kaikkiaan yhteistyö avarsi omaa näkemystä ja tietämystä tutulta tontilta, mistä on aina hyötyä. Projektista ja sen opeista on varmasti hyötyä tulevassa kehitystyössä.
Harvoin tapaa niin työstään innostunutta ja inspiroivaa tyyppiä ja mikä parasta, innostus tarttui myös muihin. Ilman tätä osaamista emme olisi päässeet yhtä hyvään lopputulokseen. Voi sanoa, että se oli projektin kannalta korvaamatonta."
|
"Yhteistyö vastasi odotuksiani ja sujui todella hyvin! |
Se toi kaivattua suunnitelmallisuutta ja aikaa pohdintaan, kuinka sisäinen viestintä ja intranet Roviolla kehittyvät, millainen kokonaisuus on ja miten kaikki sopii yhteen. Palasia alkoi yhteistyön myötä loksahdella kohdalleen erittäin positiivisella tavalla. Mielestäni yhteistyö loi hyvän pohjan sisäisen viestinnän kehittämiselle tulevaisuudessa."
|
"Voin suositella jatkossakin vastaaviin tehtäviin. Hyvä sparraaja ja innoittaja. Äärimmäisen innostava ja inspiroiva. Erinomainen, yksi parhaista!
|
Todella hyvä, osallistava ja miellyttävä puheenjohtaja. Sopi hyvin rooliinsa, veti hienosti koko tilaisuuden ammattitaidolla. Hienosti hoiti hommansa ja piti hyvin langat käsissä.
Onnistui luomaan hyvän tunnelman tilaisuudelle ja johti selkeästi keskustelua. Keskustelu sujui hyvin ja huomasi, että oli perehtynyt aiheisiin. Sai luotua tunnelman, jossa yleisö rohkaistui kyselemään ja keskustelemaan. Osasi hyvin vetää yhteen ja ottaa osallistujat huomioon.
Erittäin asiantunteva, sujuva, rento ja positiivinen esiintyjä, joka innosti meitäkin. On ilo seurata, kun puhuja on innoissaan ja asioista hyvin perillä. Sai hyvälle tuulelle heti aamusta. Moni varmasti tykkää!"
|
1 |
HYVIN MUOTOILU TYÖ ON ORGANISAATIOLLE TULOKSELLISTA, TUOTTAVAA JA TEHOKASTA TEHDÄ. KONSEPTOITU TOIMINTA RAKENTAA ORGANISAATION KYVYKKYYTTÄ KESTÄVÄÄN ARVONTUOTTOON RIIPPUMATTA TOIMINNASSA TAPAHTUVISTA MUUTOKSISTA, KASVUSTA TAI HENKILÖVAIHDOKSISTA.
Hyvin suunnitellussa työssä työaika, osaaminen ja luovuus ovat käytössä arvoa tuottavaan tekemiseen asiakkaan, kollegan ja liiketoiminnan hyödyksi. Työarki rullaa tavoitteellisesti ja perustehtävään keskitytään ilman jatkuvia häiriötekijöitä. Työ on osaajille selkeää, merkityksellistä ja sujuvaa, mikä parantaa työtehoa ja työhön sitoutumista. Resurssit ja voimavarat eivät valu sähläämiseen.
Itse- ja yhteisöohjautuvuus ovat lopputuloksia hyvin muotoillusta työstä ja yhteistyöstä. Kokonaisvaltainen ja yhteinen ymmärrys työstä mahdollistaa itsenäisen, ketterän työotteen sekä laadukkaan yhteistyön kohti yhteisiä tavoitteita. Hyvin konseptoitu työ nopeuttaa toiminnan skaalaamista kasvun hetkellä ja vastuualueen laajentuessa sekä helpottaa kumppanuuksien johtamista ja uusien osaajien rekrytointia tarkoituksenmukaisiin rooleihin. Uusi osaaja perehdytetään tehokkaasti, mikä nopeuttaa liittymistä tuottavaan työhön ja työyhteisöön.
|
2 |
KESTÄVÄ ASIAKAS- JA TYÖTYYTYVÄISYYS, TYÖN TUOTTAVUUS JA UUDISTUMISKYKY SYNTYVÄT LAADUKKAASTA YHTEISTYÖSTÄ.
Asiakasarvoa tuotetaan palveluketjun toimivassa yhteistyössä, joka mahdollistaa sujuvan työn tekemisen, yhteisen osaamisen hyödyntämisen ja laadukkaan päätöksenteon liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi. Asiakas kokee yhteistyön laadun osana asiointia ja palvelua. Asiakastarpeet täyttävä, vuorovaikutteinen ja elämyksellinen palvelu tarjoaa parhaan asiakaskokemuksen.
Monitahoisessa yhteistyössä useat erilaiset päämäärät, tavoitteet, arvot, toimintatavat ja ammatti-identiteetit kohtaavat. Pysyäkseen kilpailukykyisenä organisaation tulee uudistua, mikä tarkoittaa muutoksia työtä tekevän yhteisön arjen toiminnassa. Toiminta sujuu ja uudistuu, kun palveluketjun keskinäisvaikutteiset toiminnot ja osapuolet toimivat saumattomasti yhdessä kehittäen yhteistyön rakenteita ja osaamista vastaamaan uusia tarpeita.
Sujuva työ ja yhteistyö rakentaa samalla hyvää työilmapiiriä ja yhteishenkeä osapuolten kesken yli rajojen parantaen työn tuloksellisuutta, työssä viihtyvyyttä ja työtyytyväisyyttä. Yhteistyön laatu heijastuu työpaikan kulttuurissa, mikä välittyy organisaatiosta ulospäin rakentaen brändimielikuvaa yrityksestä.
|
3 |
HYVIN MUOTOILU TYÖ MAHDOLLISTAA HENKILÖSTÖN TYÖHYVINVOINNIN JA LIIKETOIMINNAN TAVOITTEIDEN SAAVUTTAMISEN.
Hyvinvoiva työ tehdään työajalla ilman jatkuvia ylitöitä ja kohtuutonta työkuormaa. Johtaminen, työprosessit ja työolosuhteet mahdollistavat työssä innostumisen ja onnistumisen. Työtyytyväisyyttä lisää kiinnostava, monipuolinen ja osaamista kehittävä työ, jossa voi käyttää omaa potentiaaliaan laadukkaan palvelun, tyytyväisen asiakkaan ja liiketoiminnan hyödyksi.
Aikaansaaminen, työn merkityksen ja tuloksen näkeminen kannustaa suoriutumaan paremmin kasvattaen työmotivaatiota. Työhyvinvointia tukee työ- ja organisaatioperäisten kuormitus- ja voimavaratekijöiden tasapaino, mikä ennaltaehkäisee henkistä stressiä ja riskiä työuupumukseen. Hyvinvointi työssä parantaa stressinsietokykyä, tunteiden hallintaa ja resilienssiä, mikä edistää henkilöstön uudistumiskykyä. Sitkeys, solidaarisuus ja kyky toipua vastoinkäymisistä kasvaa, mikä parantaa toimintakykyä arjen haastavissa työtilanteissa.
Hyvinvoiva työntekijä jaksaa työssään, sitoutuu ja oppii uutta sekä on parempi työyhteisön jäsen ja johdettava. Hyvä työ ja työyhteisön tuki ovat voimavaroja, jotka suojaavat myös työn ulkopuolisilta stressitekijöiltä. Parantamalla työhyvinvointia ja työntekijäkokemusta minimoidaan työtyytymättömyydestä ja heikosta työkyvystä johtuvia sairauspoissaolo- ja vaihtuvuuskustannuksia sekä tuottavuuden laskua. Hyvinvoivaan työhön panostaminen on vastuullisen työpaikan maineteko.
|