Kilpailu asiakkaista ja motivoituneista osaajista kiihtyy. Samalla nykyistä liiketoimintaa on paine tehdä entistä kustannustehokkaammin, vaikuttavammin ja vastuullisemmin. Pärjätäkseen kilpailussa organisaatiot uudistavat työ- ja johtamiskulttuuriaan.
Voittavan kulttuurin organisaatiot menestyvät jopa 30 % paremmin asiakas- ja työtyytyväisyydessä sekä 50 % paremmin sijoitetun pääoman mittarilla.
Ihmislähtöinen, tutkitusti menestyvän organisaation periaatteisiin rakentuva toimintakulttuuri luo veto- ja pitovoimaa, strategista kilpailuetua, jota on vaikea kopioida.
Voittavan kulttuurin organisaatiot menestyvät jopa 30 % paremmin asiakas- ja työtyytyväisyydessä sekä 50 % paremmin sijoitetun pääoman mittarilla.
Ihmislähtöinen, tutkitusti menestyvän organisaation periaatteisiin rakentuva toimintakulttuuri luo veto- ja pitovoimaa, strategista kilpailuetua, jota on vaikea kopioida.
Voittavan kulttuurin reseptiä on tutkittu kattavasti
Tutkimus osoittaa yhdistävät tekijät organisaation menestymiseen toimialasta, koosta, kansallisesta kulttuurista ja maantieteellisestä sijainnista riippumatta.
Kulttuuri on työpaikan ainutlaatuinen sisäinen maailma, johon osaajat, asiakkaat ja sidosryhmät liittyvät toimiessaan organisaation kanssa. Kulttuuri ilmenee tavassa ajatella ja toimia, mikä heijastuu sisään ja ulos kaikissa teoissa ja ilmapiirissä.
Voittava kulttuuri rakentuu toiminnan tarkoituksen ja päämäärän, arvojen ja työn tekemisen ympärille. Asiakas ja työntekijä ovat keskiössä.
Tutkimus osoittaa yhdistävät tekijät organisaation menestymiseen toimialasta, koosta, kansallisesta kulttuurista ja maantieteellisestä sijainnista riippumatta.
Kulttuuri on työpaikan ainutlaatuinen sisäinen maailma, johon osaajat, asiakkaat ja sidosryhmät liittyvät toimiessaan organisaation kanssa. Kulttuuri ilmenee tavassa ajatella ja toimia, mikä heijastuu sisään ja ulos kaikissa teoissa ja ilmapiirissä.
Voittava kulttuuri rakentuu toiminnan tarkoituksen ja päämäärän, arvojen ja työn tekemisen ympärille. Asiakas ja työntekijä ovat keskiössä.
Kulttuuria voi ja kannattaa kehittää
Kulttuuri elää ja uudistuu toimintaympäristön ajan hengen mukaisesti. Kulttuuri on paitsi pitkän aikavälin johtamisen tulos, se myös rakentuu työarjessa, jossa sitä vahvistetaan ja uudistetaan toistuvien ajattelu- ja toimintatapojen kautta.
Aika ajoin on hyvä pysähtyä miettimään, onko nykyinen toimintatapa sellainen, jolla parhaiten menestytään.
Visioimalla kulttuurille uusi suunta ja konkretisoimalla haluttu kulttuuri toimintaperiaatteiksi innostetaan osaajat asiakasarvon tuottamiseen tuloksellisesti ja yhteisöllisesti läpi organisaation riippumatta työstä, roolista ja toiminnosta, jossa työskennellään.
Kulttuuri elää ja uudistuu toimintaympäristön ajan hengen mukaisesti. Kulttuuri on paitsi pitkän aikavälin johtamisen tulos, se myös rakentuu työarjessa, jossa sitä vahvistetaan ja uudistetaan toistuvien ajattelu- ja toimintatapojen kautta.
Aika ajoin on hyvä pysähtyä miettimään, onko nykyinen toimintatapa sellainen, jolla parhaiten menestytään.
Visioimalla kulttuurille uusi suunta ja konkretisoimalla haluttu kulttuuri toimintaperiaatteiksi innostetaan osaajat asiakasarvon tuottamiseen tuloksellisesti ja yhteisöllisesti läpi organisaation riippumatta työstä, roolista ja toiminnosta, jossa työskennellään.
Kolme syytä, miksi voittavaan kulttuuriin kannattaa panostaa
1. Organisaation menestyminen ja tehokkuus eivät ole sattumaa, vaan tulosta toiminnan laadusta ja tyytyväisten osaajien sitoutumisesta työhön ja työpaikkaan.
Arvo ja tuottavuus luodaan päivittäin työsysteemin, rakenteiden, prosessien ja ihmisten toimintatapojen kautta. Voittavan kulttuurin organisaatiossa toimitaan strategisten päämäärien ja tarkoituksen suuntaisesti, asiakas- ja työntekijäymmärryksen pohjalta sekä vastataan toimintaympäristön muuttuviin tarpeisiin.
Toimintatapa on osallistava ja vuorovaikutteinen, mikä edistää strategisissa tavoitteissa onnistumista ja auttaa välttämään kilpailukykyä syövät harha-askeleet ja hukkainvestoinnit, kuten johtamisen tehokkuusharhan ja tuottavuusparadoksin.
2. Voittavan kulttuurin organisaatio tuottaa erinomaista asiakas- ja työntekijäkokemusta sekä rakentaa kannattavaa kasvua.
Asiakas kokee kulttuurin osana palvelua ja asiointia. Laadukas arvoa tuottava palvelu lisää asiakasuskollisuutta, suosittelua ja uusintaostoja kasvattaen myyntiä.
Osaajat arvioivat kulttuuria työskennellessään organisaatiossa, jo ennen työsuhteen aloittamista. Työhyvinvointia tukevassa toimintakulttuurissa osaajat työskentelevät motivoituneesti ja innostuneesti, ihmisten potentiaali ja osaaminen saadaan liiketoiminnan käyttöön.
Hyvinvoivassa työpaikassa on puolet vähemmän ja lyhyempiä sairauspoissaoloja sekä koetaan vähemmän uupumista. Näin minimoidaan poissaoloista, vaihtuvuudesta ja rekrytoinnista sekä tuottavuuden laskusta johtuvia henkilöstökuluja.
3. Voittavan kulttuurin organisaatio luo rohkeasti uusia ratkaisuja ja innovaatioita asiakkaan ja liiketoiminnan hyödyksi. Työtä tehdessä kyvykkyys, osaaminen ja ammattitaito kasvaa.
Voittavan kulttuurin organisaatio toimii nopeasti ja ketterästi. Työ ja yhteistyö toimii ja sitä johdetaan johdonmukaisesti ja tiimimäisesti yli rajojen. Ihmislähtöisellä valmentavalla johtamisotteella henkilöstön omistajuus ja vastuunotto työstä kasvaa, mikä lisää organisaation kykyä tarttua tunnistettuihin haasteisiin ja mahdollisuuksiin.
Kokeilemalla uutta luodaan edelläkävijyyttä ja elinvoimaa, mikä vie toimintaa eteenpäin haluttuun suuntaan. Voittava kulttuuri on positiivista brändimielikuvaa rakentava erottumistekijä, joka houkuttelee niin parhaat osaajat kuin tavoittelemanne asiakkaat ja yhteistyökumppanit rakentamaan menestystarinaanne yhdessä.
Halutaanko teilläkin uudistaa työ- ja johtamiskulttuuria?
Tutustu kulttuurin kehittämisen mahdollisuuksiin ja asiakkaidemme kokemuksiin kulttuurin muotoilusta! Luomme kulttuurimatkan tarpeisiinne osuvaksi: brossa.fi/kulttuurin-muotoilu
VOITTAVA KULTTUURI – VALMENNUS
Haluatteko kasvattaa ymmärrystä voittavasta kulttuurista ja sen merkityksestä tulevaisuuden menestystekijänä?
Haluatteko kasvattaa ymmärrystä voittavasta kulttuurista ja sen merkityksestä tulevaisuuden menestystekijänä?
KOHTI VOITTAVAA KULTTUURIA – MUOTOILUMATKA
Mietittekö, miten edetä vaikuttavasti kulttuurityössä? Haluatteko rakentaa tiimimäistä palveluorganisaatiota, jossa asiakasarvoa tuotetaan hyvällä fiiliksellä ja itseohjautuvalla työotteella osaajien kesken, yli rajojen? Haluatteko nostaa työntekijäkokemuksen kulttuurin ytimeen ja muotoilla työpaikan, jossa osaajat mielellään työskentelevät ja suosittelevat työpaikkana muillekin?
Mietittekö, miten edetä vaikuttavasti kulttuurityössä? Haluatteko rakentaa tiimimäistä palveluorganisaatiota, jossa asiakasarvoa tuotetaan hyvällä fiiliksellä ja itseohjautuvalla työotteella osaajien kesken, yli rajojen? Haluatteko nostaa työntekijäkokemuksen kulttuurin ytimeen ja muotoilla työpaikan, jossa osaajat mielellään työskentelevät ja suosittelevat työpaikkana muillekin?
INSPIROIDU JOB DESIGNERIN KANSSA – SPARRAUS
Työskenteletkö kulttuurin kehittämisen parissa? Kaipaatko inspiraatiota ja näkemystä kulttuurityön suunnitteluun, johtamiseen ja viestintään? Tuntuuko, että kulttuurityö on jumissa tai helpommin sanottu kuin tehty?
Työskenteletkö kulttuurin kehittämisen parissa? Kaipaatko inspiraatiota ja näkemystä kulttuurityön suunnitteluun, johtamiseen ja viestintään? Tuntuuko, että kulttuurityö on jumissa tai helpommin sanottu kuin tehty?
TULEVAISUUDEN TYÖELÄMÄN JOB DESIGNERIT PUHUJAKSI
Etsitkö innostavaa ja oivalluttavaa puhujaa tai fasilitaattoria tuomaan raikkaita näkemyksiä teemoista: voittava kulttuuri, työnantajabrändi ja työntekijäkokemus?
Etsitkö innostavaa ja oivalluttavaa puhujaa tai fasilitaattoria tuomaan raikkaita näkemyksiä teemoista: voittava kulttuuri, työnantajabrändi ja työntekijäkokemus?
Kiinnostuitko?
Ota meihin yhteyttä ja jutellaan lisää!
Kati Rautio
Työn ja kulttuurin muotoilija, Founder
050 464 3200
[email protected]
Niko Leppänen,
Työn ja kulttuurin muotoilija, Partner
044 3742817
[email protected]
Kati Rautio
Työn ja kulttuurin muotoilija, Founder
050 464 3200
[email protected]
Niko Leppänen,
Työn ja kulttuurin muotoilija, Partner
044 3742817
[email protected]