Työnantajabrändin merkitys korostuu entisestään. Se on äärimmäisen tärkeä, jos halutaan olla houkuttava työnantaja parhaille tekijöille ja saadaan pidettyä heistä myös kiinni.
- Webinaarin antia & helmiä osallistujilta
Viime viikolla vietimme aamupäivän aidon ja vetovoimaisen työnantajabrändin parissa. Webinaarissa ”tupa” oli täynnä ympäri Suomea työskenteleviä HR -ammattilaisia HENRY ry:n Lahden aluejaoston järjestämässä tilaisuudessa. Brossan vetämässä aamupäivässä näkökulmana työnantajabrändiin oli voittava organisaatiokulttuuri ja työntekijäkokemus, eli sisäinen työnantajabrändi.
Aihe itsessään oli todella mielenkiintoinen ja puhutteleva, ennen kaikkea innostava. Herätteli ajattelemaan omaa tekemistä ja oman organisaation tilannetta. Saimme uusia näkökulmia ja mielenkiintoisia havaintoja aiheesta, josta aina tuntuu löytyvän uutta opittavaa. Puhujat ovat selkeästi alansa osaajia ja innostus kuulsi esityksessä. Onnistunut osallistava sessio, joka toimi loistavasti myös etänä.
- Webinaarin antia & helmiä osallistujilta
Kiitos vielä upealle porukalle antoisasta aamupäivästä, loistavasta osallistumisesta sekä HENRY:lle kutsusta vierailuun. Oli ilo ja kunnia olla mukana!
Osallistavan webinaarin aikana osallistujat pääsivät myös jakamaan kuulumisia HR -kentältä ja luomaan yhdessä ajankohtaiskatsausta työnantajabrändityöstä sekä sen tulevaisuuden näkymistä. Tulevaisuuden työelämän job designereina oli kiinnostavaa kuulla HR -ammattilaisten näkemystä siitä, mihin työnantajabrändityössä tällä hetkellä keskitytään ja mihin siinä tulisi jatkossa panostaa.
Osallistavan webinaarin aikana osallistujat pääsivät myös jakamaan kuulumisia HR -kentältä ja luomaan yhdessä ajankohtaiskatsausta työnantajabrändityöstä sekä sen tulevaisuuden näkymistä. Tulevaisuuden työelämän job designereina oli kiinnostavaa kuulla HR -ammattilaisten näkemystä siitä, mihin työnantajabrändityössä tällä hetkellä keskitytään ja mihin siinä tulisi jatkossa panostaa.
Sisäisellä työnantajabrändillä kilpailuetua
Yhteinen näkemys oli selvä. Sisäinen työnantajabrändi nähtiin tulevaisuuden kilpailuetuna.
Työntekijäkokemuksen merkityksen huomioiminen laajemmin ja siihen panostaminen. Lisää panostusta työarjen ja sitä kautta työntekijäkokemuksen parantamiseen tarvitaan.
- Webinaarin antia & helmiä osallistujilta
Työnantajabrändityö on muutakin kuin markkinointiviestintää ja rekrytointia. Arjen työnantajabrändityössä paukut menevät kuitenkin näihin ulkoisen työnantajabrändin elementteihin. Työnantajabrändin nähtiin olevan moniulotteinen ja iso asia, joka vaatii kokonaisuutena osallistavaa tekemistä.
Tulisi saada organisaatiot ymmärtämään tämän merkitys ja löytää tapoja auttaa heitä siinä.
- Webinaarin antia & helmiä osallistujilta
Yhteisessä aamupäivässä katse käännettiin sisäiseen työnantajabrändiin eli voittavaan ja hyvinvoivaan organisaatiokulttuuriin, työntekijäkokemukseen ja henkilöstön työarkeen.
Mikä ammattilaisia innostaa & motivoi?
Kun kysytään, mitä työpaikan ihmiset odottavat työltä ja työpaikalta, työarkeen liittyvät asiat nousevat usein tärkeimmiksi tekijöiksi osaajille työroolista riippumatta - olipa kyseessä asiantuntija, HR -ammattilainen tai johtaja.
Mielekäs ja merkityksellinen työ. Hyvä työilmapiiri. Toimiva yhteistyö. Kannustava työyhteisö. Hyvä johtaminen. Mahdollisuus käyttää omaa osaamista, kasvaa ja kehittyä ammattilaisena mielenkiintoisten haasteiden parissa sekä vaikuttaa organisaation tulevaisuuden kehittymiseen.
Arki ratkaisee - myös työnantajabrändissä
Työpaikka, joka pystyy tarjoamaan ammattilaisille nämä työarjen tärkeimmät asiat, menestyy työnantajabrändinä tulevaisuudessa. Työarjessa rakentuu mielikuva ja kokemus työpaikasta ja työnantajasta.
Työarkeen tullaan joka päivä. Työarjessa syntyy työntekijäkokemus. Tehdään työ ja palvelu asiakkaalle. Luodaan arvoa organisaatiolle.
Miten arvolupaus toteutuu työarjessa ammattilaisten kokemana? Miten innostuneesti ja motivoituneesti työpaikan nykyiset ammattilaiset, bisneksen tekijät, voivat tehdä työtä ja palvelua asiakkaalle kohti liiketoiminnan tavoitteita?
Millainen on tulevaisuuden menestyvä työnantajabrändi?
Se on työpaikka, jossa paras porukka tekee parasta asiakaskokemusta tuottavasti, innostuen, onnistuen ja uudistuen hyvällä fiiliksellä yhdessä.
Tämä tekemisen meininki huokuu myös ulospäin. Vetää puoleensa paitsi uusia osaajia, myös asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.
Good job design inspires and motivates people while meeting the needs of the business. Get that right and your hiring and retention challenges will become a thing of the past.
– J. Hurley, Winning the War for Talent 2019
Lähdetään yhdessä rakentamaan aitoa ja vetovoimaista työnantajabrändiä. Työpaikkaa, jossa viihdytään ja tehdään tulosta!
Kati Rautio & Niko Leppänen
Kirjoittajat ovat Brossan tulevaisuuden työelämän job designereita, työn ja organisaation muotoilijoita. Brossa on rohkea ja intohimoinen uuden ajan job design -yritys. Rakennamme unelmien työpaikkoja, jossa viihdytään ja tehdään tulosta.
Kerro meille, millainen tilanne teillä on työnantajabrändityön kanssa? Löydetään yhdessä keinot onnistumiseen. Innolla odotamme yhteydenottoasi!