Nykypäivänä työ on yhä enemmän tieto- ja palvelutyötä, jota tehdään erilaisissa ryhmissä ja tiimeissä. Usein siilorajat ylittävissä monitahoisissa palveluketjuissa.
Palveluliiketoiminnassa menestys syntyy ihmisten päivittäisessä työssä. Työelämään tarvitaan hyvin suoriutuvia ja hyvinvoivia tiimejä, joissa ihmiset voivat hyvin ja työtä tehdään laadukkaasti asiakkaiden ja liiketoiminnan tarpeeseen.
Menestyvässä tiimissä yhteistyö toimii ja tiimi suoriutuu tehokkaasti ja korkeatasoisesti sille asetetuista tavoitteista ja tehtävistä. Hyvä ilmapiiri, motivoiva työ ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työn tekemiseen ovat monen työntekijän mielestä tärkeimpiä tekijöitä työhyvinvoinnin kannalta.
Vaikka nykypäivänä työtä tehdään yhä useammin tiimeissä, työpaikoilla suuri osa tiimeistä kamppailee erilaisten arjen haasteiden ja ilmapiiriongelmien keskellä. Tiimin tavoitteet ovat epäselvät, tiimin jäsenillä ei ole yhteistä käsitystä työstä, jota tehdään, tehty työ ei vastaa asiakkaan tarpeeseen.
Mistä on kyse ja mitä sille voidaan tehdä, jotta onnistumme rakentamaan työelämään enemmän menestyviä tiimejä, joille erinomainen asiakas- ja työtyytyväisyys on arkipäivää?
Tiimien kolme sudenkuoppaa
1. Keskittyminen pelkästään tiimin tehtävä- tai suhdetasoon
Tyypillisesti menestyviin tiimeihin liitetään suhdetason ominaisuuksia, kuten hyvä ilmapiiri, luottamus, huumori. Tärkeitä asioita, mutta eivät yksin riitä luomaan menestyvää tiimiä. Esimerkiksi Googlen tiimitutkimuksesta keskusteluun nostettiin lähinnä psykologinen turvallisuus, vaikka tutkimuksessa tunnistettiin neljä muutakin ratkaisevaa tekijää työpaikan menestyvien tiimien taustalla.
Viime aikoina työelämässä on puhuttu paljon luottamuksesta, joka näyttäytyy usein kohtaamisena: kuunnellaan toisia, arvostetaan erilaisuutta, keskustellaan avoimesti pelkäämättä seurauksia. Hienoa, mutta mistä luottamus työpaikan tiimissä syntyy? Esimerkiksi Googlen tutkimuksessa menestyvissä tiimeissä luottamus kiteytyi siihen, että tiimin jäsenet saavat asiat tehtyä ajoissa ja tavoitteiden mukaisesti.
Toisaalta työpaikoilla korostuvat pelkästään tiimin tehtävätasoon liittyvät asiat, kuten työ ja siihen liittyvät uudistukset ja muutokset. Seurataan työn tulosta, mutta ei luoda tiimin jäsenille tarvittavia edellytyksiä ja olosuhteita arjen työssä onnistumiseen.
2. Tiimin toimintaa ei johdeta kokonaisuutena
Toiseksi tiimeistä puhuttaessa nousevat esiin yksilöt ja osaaminen. Luonnollisesti tärkeitä asioita. Työpaikoilla tiimit muodostuvat yksittäisistä ihmisistä, joilla tulee olla työn kannalta tarvittavaa osaamista.
Ajatellaan, että menestyvä tiimi syntyy erilaisista luonteista ja persoonista. Tutkitusti tiimin menestymiseen eivät kuitenkaan vaikuta niinkään yksilöiden asenne, persoona tai käyttäytymistyyli, vaan tietyt mahdollistavat olosuhteet, jotka tarvitaan tiimin yhteistyöhön ja tulokselliseen toimintaan tiimin jäsenten kesken.
Menestyvä tiimi on enemmän kuin osiensa summa, minkä vuoksi sitä johdetaan ja kehitetään kokonaisuutena. Miten muuten tiimin jäsenet tietäisivät, miksi he toimivat osana tiimiä, mitä tiimin tulisi tehdä ja saada aikaan, kuka tiimissä tekee mitäkin ja miten nämä tekemiset liittyvät yhteen joka päivä arjen työssä?
3. Uskomus, ettei tiimin toimintaan voi tietoisesti vaikuttaa
Kolmanneksi menestyvän tiimin rakentaminen tai vaikkapa tiimihengen luominen on usein mysteeri, ennalta-arvaamaton tehtävä tai suorastaan mahdoton tiivistää mihinkään menestysreseptiin. Työelämän tiimejä tutkittaessa on kuitenkin jo vuosia tunnistettu oleellisia tiimin suhde- ja tehtävätasoon liittyviä tekijöitä, jotka tarvitaan menestyvän tiimin rakentamiseen.
Näistä kuitenkin harvoin puhutaan. Miksi? Emmekö tiedä, mitä ne ovat vai emmekö osaa tehdä niille mitään, vaikka ne ovat tiimin toiminnan ja johtamisen ytimessä?
Menestyvän tiimin rakentaminen on arjen työn kehittämistä
Kun työpaikan tiimeihin liittyy ongelmia, huomio kiinnittyy usein suhdetason asioihin, sillä yleensä tiimien ongelmat liittyvät juuri näihin. Tai niin ainakin luulemme. Työelämässä tiimit ovat tehtäväkeskeisiä eli ne ovat olemassa jonkin tehtävän ja tavoitteen suorittamista varten. Kun tehtävätason asiat eivät ole kunnossa, työpaikoilla se näkyy pitkittyessään suhdetason ongelmina.
Tiimi on ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa syntyvä universaali ilmiö, jonka toimintaan tarvitaan tietyt tehtävä- ja suhdetason perusteet, joilla on merkitystä tiimin suoriutumisen ja hyvinvoinnin kannalta. Jotta tiimi voi toimia, nämä pitää olla kunnossa. Jotta tiimi voi menestyä, nämä pitää olla huipputasolla. Lisäksi perusasiat pitää toteutua yhtä aikaa, koska tiimi on sosiaalinen systeemi, jossa asiat vaikuttavat toisiin.
Menestyvän tiimin rakentamisessa nyrkkisääntö on yksinkertainen: Mitä paremmin työ sujuu ja mitä parempi ymmärrys tiimin jäsenillä on tiimin perustehtävästä ja toiminnasta kokonaisuutena, sitä parempi ilmapiiri ja vähemmän siihen liittyviä ongelmia. Kun tiimin toiminta on kunnossa, myös yksilöiden kokemus työstä ja tiimistä paranee ja tulos nousee.
Esimies: Kun seuraavan kerran painit tiimin suhdetason ongelmien kanssa, huolehdi, että tehtävätaso on kunnossa, selvitä mikä mättää ja aloita näiden asioiden kehittäminen yhdessä tiimin jäsenten kanssa.
Kun tavoitteena on nostaa tiimin suoriutumisen tasoa – asiakastyytyväisyyttä, tuottavuutta, panosta arjen työn ja tiimin toiminnan perusteisiin, joiden avulla luodaan tiimin jäsenille edellytykset ja olosuhteet arjen työssä onnistumiseen.
Menestyvän tiimin rakentaminen ei ole mysteeri, vaan tiimin toiminnan ja arjen työn suunnitelmallista kehittämistä. Kun menestyvän tiimin rakentaminen kiinnostaa, ota yhteyttä!
Palveluliiketoiminnassa menestys syntyy ihmisten päivittäisessä työssä. Työelämään tarvitaan hyvin suoriutuvia ja hyvinvoivia tiimejä, joissa ihmiset voivat hyvin ja työtä tehdään laadukkaasti asiakkaiden ja liiketoiminnan tarpeeseen.
Menestyvässä tiimissä yhteistyö toimii ja tiimi suoriutuu tehokkaasti ja korkeatasoisesti sille asetetuista tavoitteista ja tehtävistä. Hyvä ilmapiiri, motivoiva työ ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työn tekemiseen ovat monen työntekijän mielestä tärkeimpiä tekijöitä työhyvinvoinnin kannalta.
Vaikka nykypäivänä työtä tehdään yhä useammin tiimeissä, työpaikoilla suuri osa tiimeistä kamppailee erilaisten arjen haasteiden ja ilmapiiriongelmien keskellä. Tiimin tavoitteet ovat epäselvät, tiimin jäsenillä ei ole yhteistä käsitystä työstä, jota tehdään, tehty työ ei vastaa asiakkaan tarpeeseen.
Mistä on kyse ja mitä sille voidaan tehdä, jotta onnistumme rakentamaan työelämään enemmän menestyviä tiimejä, joille erinomainen asiakas- ja työtyytyväisyys on arkipäivää?
Tiimien kolme sudenkuoppaa
1. Keskittyminen pelkästään tiimin tehtävä- tai suhdetasoon
Tyypillisesti menestyviin tiimeihin liitetään suhdetason ominaisuuksia, kuten hyvä ilmapiiri, luottamus, huumori. Tärkeitä asioita, mutta eivät yksin riitä luomaan menestyvää tiimiä. Esimerkiksi Googlen tiimitutkimuksesta keskusteluun nostettiin lähinnä psykologinen turvallisuus, vaikka tutkimuksessa tunnistettiin neljä muutakin ratkaisevaa tekijää työpaikan menestyvien tiimien taustalla.
Viime aikoina työelämässä on puhuttu paljon luottamuksesta, joka näyttäytyy usein kohtaamisena: kuunnellaan toisia, arvostetaan erilaisuutta, keskustellaan avoimesti pelkäämättä seurauksia. Hienoa, mutta mistä luottamus työpaikan tiimissä syntyy? Esimerkiksi Googlen tutkimuksessa menestyvissä tiimeissä luottamus kiteytyi siihen, että tiimin jäsenet saavat asiat tehtyä ajoissa ja tavoitteiden mukaisesti.
Toisaalta työpaikoilla korostuvat pelkästään tiimin tehtävätasoon liittyvät asiat, kuten työ ja siihen liittyvät uudistukset ja muutokset. Seurataan työn tulosta, mutta ei luoda tiimin jäsenille tarvittavia edellytyksiä ja olosuhteita arjen työssä onnistumiseen.
2. Tiimin toimintaa ei johdeta kokonaisuutena
Toiseksi tiimeistä puhuttaessa nousevat esiin yksilöt ja osaaminen. Luonnollisesti tärkeitä asioita. Työpaikoilla tiimit muodostuvat yksittäisistä ihmisistä, joilla tulee olla työn kannalta tarvittavaa osaamista.
Ajatellaan, että menestyvä tiimi syntyy erilaisista luonteista ja persoonista. Tutkitusti tiimin menestymiseen eivät kuitenkaan vaikuta niinkään yksilöiden asenne, persoona tai käyttäytymistyyli, vaan tietyt mahdollistavat olosuhteet, jotka tarvitaan tiimin yhteistyöhön ja tulokselliseen toimintaan tiimin jäsenten kesken.
Menestyvä tiimi on enemmän kuin osiensa summa, minkä vuoksi sitä johdetaan ja kehitetään kokonaisuutena. Miten muuten tiimin jäsenet tietäisivät, miksi he toimivat osana tiimiä, mitä tiimin tulisi tehdä ja saada aikaan, kuka tiimissä tekee mitäkin ja miten nämä tekemiset liittyvät yhteen joka päivä arjen työssä?
3. Uskomus, ettei tiimin toimintaan voi tietoisesti vaikuttaa
Kolmanneksi menestyvän tiimin rakentaminen tai vaikkapa tiimihengen luominen on usein mysteeri, ennalta-arvaamaton tehtävä tai suorastaan mahdoton tiivistää mihinkään menestysreseptiin. Työelämän tiimejä tutkittaessa on kuitenkin jo vuosia tunnistettu oleellisia tiimin suhde- ja tehtävätasoon liittyviä tekijöitä, jotka tarvitaan menestyvän tiimin rakentamiseen.
Näistä kuitenkin harvoin puhutaan. Miksi? Emmekö tiedä, mitä ne ovat vai emmekö osaa tehdä niille mitään, vaikka ne ovat tiimin toiminnan ja johtamisen ytimessä?
Menestyvän tiimin rakentaminen on arjen työn kehittämistä
Kun työpaikan tiimeihin liittyy ongelmia, huomio kiinnittyy usein suhdetason asioihin, sillä yleensä tiimien ongelmat liittyvät juuri näihin. Tai niin ainakin luulemme. Työelämässä tiimit ovat tehtäväkeskeisiä eli ne ovat olemassa jonkin tehtävän ja tavoitteen suorittamista varten. Kun tehtävätason asiat eivät ole kunnossa, työpaikoilla se näkyy pitkittyessään suhdetason ongelmina.
Tiimi on ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa syntyvä universaali ilmiö, jonka toimintaan tarvitaan tietyt tehtävä- ja suhdetason perusteet, joilla on merkitystä tiimin suoriutumisen ja hyvinvoinnin kannalta. Jotta tiimi voi toimia, nämä pitää olla kunnossa. Jotta tiimi voi menestyä, nämä pitää olla huipputasolla. Lisäksi perusasiat pitää toteutua yhtä aikaa, koska tiimi on sosiaalinen systeemi, jossa asiat vaikuttavat toisiin.
Menestyvän tiimin rakentamisessa nyrkkisääntö on yksinkertainen: Mitä paremmin työ sujuu ja mitä parempi ymmärrys tiimin jäsenillä on tiimin perustehtävästä ja toiminnasta kokonaisuutena, sitä parempi ilmapiiri ja vähemmän siihen liittyviä ongelmia. Kun tiimin toiminta on kunnossa, myös yksilöiden kokemus työstä ja tiimistä paranee ja tulos nousee.
Esimies: Kun seuraavan kerran painit tiimin suhdetason ongelmien kanssa, huolehdi, että tehtävätaso on kunnossa, selvitä mikä mättää ja aloita näiden asioiden kehittäminen yhdessä tiimin jäsenten kanssa.
Kun tavoitteena on nostaa tiimin suoriutumisen tasoa – asiakastyytyväisyyttä, tuottavuutta, panosta arjen työn ja tiimin toiminnan perusteisiin, joiden avulla luodaan tiimin jäsenille edellytykset ja olosuhteet arjen työssä onnistumiseen.
Menestyvän tiimin rakentaminen ei ole mysteeri, vaan tiimin toiminnan ja arjen työn suunnitelmallista kehittämistä. Kun menestyvän tiimin rakentaminen kiinnostaa, ota yhteyttä!
Kati Rautio
kati.rautio@brossa.fi
Brossa on job designiin erikoistunut yritys, joka tarjoaa esimiehille ja henkilöstölle käytännön apua päivittäisen työn ja sen johtamisen kehittämiseen. Autamme menestyvän tiimin rakentamisessa, arjen työn kehittämisessä ja innovaatiokulttuurin luomisessa.
Kati Rautio on Brossa Oy:n perustaja, viestinnän asiantuntija ja job designer. Koulutukseltaan hän on viestintätieteiden maisteri (FM), minkä lisäksi hän on opiskellut palveluliiketoimintaa kasvuyritystoimintaan painottuvassa Global Venture Lab -ohjelmassa kauppakorkeakoulussa.