brossa@brossa.fi
Brossa - Teemme työarjesta toimivaa
  • Etusivu
  • Kulttuurin muotoilu
  • Johtaminen
  • Työn muotoilu
  • Me
  • Blogi

Blogi & uutiset

Brossa onnittelee Sveitsin mestaria & Vuoden valmentajaa Jyri Korsmania

22/6/2021

 
"Tänä päivänä päävalmentajan tehtävä on valmennustiimin johtamista, jossa ihmisten motivointi, tehtävien organisoiminen & viestintä eri sidosryhmien kanssa on keskeisessä asemassa", kertoo Jyri Korsman.

Katso Floorball Könizin päävalmentajan Jyrin esimerkki tiimimäisestä johtamisesta huippu-urheilussa. Miten toimintakulttuurin rakentaminen on edennyt kuluneella kaudella perinteikkäässä sveitsiläisseurassa?
Haluatteko tekin rakentaa tiimimäistä toimintakulttuuria? Me Brossan työn & organisaation muotoilijat olemme täällä teitä varten.

Laita meille viestiä brossa@brossa.fi & jutellaan lisää!
​

Sampo & Brossa: Yhteisöllinen organisaatiokulttuurin muotoilu opetusalalla

21/6/2021

 
"Haluamme, että huomisen Sampo on jatkossakin houkutteleva työpaikka & saamme rakennettua organisaatiokulttuurin, jossa ihmiset haluavat työskennellä & suositella meitä työpaikkana muillekin", kertoo Marja Akkila.

Katso Sampon esimerkki yhteisöllisestä organisaatiokulttuurin rakentamisesta opetusalalla. Miten kulttuurimatka on edennyt kevään aikana etäyhteyksien välityksellä yhdessä henkilöstön, esimiesten & johdon kanssa?
Haluatteko tekin rakentaa yhteisöllistä organisaatiokulttuuria? Me Brossan työn & organisaation muotoilijat olemme täällä teitä varten.

Laita meille viestiä brossa@brossa.fi & jutellaan lisää!
​

Limingan kunta & Brossa: Uudenlaisella kesätyökonseptilla mielekästä työtä, hyvinvointia & yhteisöllisyyttä

21/6/2021

 
"Halusimme tällä liminkalaisille nuorille suunnatulla uudenlaisella kokeilulla tukea kunnan nuorten hyvinvointia mahdollistamalla mielekästä kesäduunia", kertoo Kaisa Uusimäki & Johanna Aromaa.

​Katso Limingan kunnan Pikkuduunia -hankkeen esimerkki, miten vaikeassa koronatilanteessa on haluttu mahdollistaa kesätyötä mahdollisimman monelle nuorelle. Millä mielin keväällä luotu uudenlainen yhteisöllinen kesätyökonsepti on otettu kunnassa vastaan?
​Kaipaatteko tekin raikkaita ideoita & uudenlaisia konsepteja? Me Brossan tulevaisuuden työelämän job designerit olemme täällä teitä varten.

Laita meille viestiä brossa@brossa.fi & jutellaan lisää!
​

Eksote & Brossa: Tulevaisuuden hyvinvoivan työpaikan rakentaminen sote-alalla

18/6/2021

 
"Kaipasimme uusia ideoita & keinoja henkilöstömme työhyvinvoinnin edistämiseen sekä ihmisten johtamiseen, innostamiseen & motivoimiseen työarjessa", kertoo Oona Kokkonen & Elina Antikainen.

Katso Eksoten esimerkki yhteisöllisestä työhyvinvoinnin kehittämisestä sote-alalla. Millä askelilla käynnistettiin matka kohti tulevaisuuden hyvinvoivaa työpaikkaa yhdessä henkilöstön & esimiesten kanssa etäyhteyksin haastavana koronakeväänä?
Haluatteko tekin löytää uusia ideoita & keinoja henkilöstön työhyvinvoinnin edistämiseen työarjessa? Me Brossan unelmien työn arkkitehdit olemme täällä teitä varten. 

Laita meille viestiä brossa@brossa.fi & jutellaan lisää! 
​

RELEX & Brossa: Muutosjohtaminen & toimintakulttuurin rakentaminen kansainvälisessä toimintakentässä

17/6/2021

 
"Minulle oli tärkeää saada rakennettua tiivis yhteistyöhenki & -kulttuuri osaksi jokapäiväistä tekemistämme & varmistaa, että asiantuntijoilla työn merkitys kirkastuu & tehtävät hoituvat sujuvasti", kertoo Eero Äijälä.

Katso RELEXin Eeron esimerkki muutosjohtamisesta & toimintakulttuurin rakentamisesta kansainvälisessä toimintakentässä. Miten homma on saatu käyntiin yhdessä uuden yksikön & tiimien kanssa etätyöarjessa kevään aikana?
Kaipaatko sinäkin tukea muutoksen johtamiseen & toimintakulttuurin rakentamiseen arjessa? Me Brossan työn & organisaation muotoilijat olemme täällä sinua varten.

Laita meille viestiä brossa@brossa.fi & jutellaan lisää!

​

Luovaa nostetta hanketyöhön

11/4/2021

 
Picture
"Aloitimme yhteistyön Brossan kanssa, sillä kaipasimme Pikkuduunia -hankkeelle uutta luovaa nostetta. Tuntui, että korona oli meitä hieman uuvuttanut ja hankkeelle tarvittiin uusia ratkaisuja, kun totutut kohtaamiset työnhakijoiden ja työntarjoajien kanssa kahvikupin äärellä eivät enää onnistuneet. Tuntui, että meidän ideat oli kokeiltu ja tarvittiin uusia rohkeita avauksia", projektipäällikkö Kaisa Uusimäki ja Johanna Aromaa hanketiimistä kertovat. 
 
"Pikkuduunia -hankkeen tarkoituksena on mahdollistaa monipuolisempia työn tekemisen tapoja ja muotoja niin, että yhä useampi voisi saada edes osan toimeentulosta työtä tekemällä. Hankkeen tavoitteina onkin löytää piilo- ja silpputyötä (pikkuduuneja), poistaa työllistämisen esteitä ja kehittää uusimuotoista työtä tukevia toimintamalleja. Haluamme laajentaa käsitystä työstä, päästä pois ajattelusta, jossa työtä on vain 100% työaika palkkatyössä yhdellä työnantajalla.
 
Hankkeen osapuolina ovat eritaustaiset pikkuduunarit (työnhakija, osatyökykyinen, perhevapaalla oleva kotiäiti, joka haaveilee työelämään paluusta, nivelvaiheessa oleva nuori, sairas- / osa-aikaeläkeläinen), nyt korona-aikana myös lomautetut ja työttömäksi joutuneet sekä vastapuolella työnantaja (yritys tai yksinyrittäjä, yhdistys tai kotitalous). Unelmatilanteessa saamme työn ja tekijän kohtaamaan, joka tarkoittaa sitä, että työnantajan työtaakka kevenee ja pikkuduunintekijä saa arvokasta työkokemusta ja ansaitsee ainakin osan toimeentulosta siinä", Kaisa ja Johanna jatkavat. 
​

Yhteistyössä ideoimme ja toteutimme uudenlaisen kokeilun nuorten pikkuduunareiden työllistämiseksi


"Yhteinen työskentely Brossan kanssa käynnistyi Design challenge ennakkotehtävällä, jossa kerroimme hankkeesta ja siitä mitä olimme tähän mennessä tehneet. Sen jälkeen pidettiin etänä varsinainen muotoilutyöpaja, jossa saimme synnytettyä Mahdollisuuksien kesä 2021 Limingassa -verkkotapahtuman ja nuorten kesäpikkuduuniin työllistämiskokonaisuuden. Muotoilutyöpajaa varten Kati oli valmistellut muotoilutehtävän, ja yhteisessä työstössä saimme todella hyviä ideoita aikaan. Valitun idean valmistelua lähdimme ideoimaan vielä pidemmälle kohti varsinaista tapahtumaa. Uskon, että myöhemmin hankkeen aikana vielä palaamme myös muihin ideoihin ja Katilta saadun ohjauksen myötä osaamme myös niitä suunnitella hieman eri tavalla kuin aiemmin", Kaisa ja Johanna kertovat.

"Kampanja-avauksen pidimme Teams -yhteydellä verkossa Pikku Kakkosen aikaan, jotta mahdollisimman moni kotitalous pääsisi mukaan. Sinne olimme valmistelleet esityksen, tehneet kampanjan suojelijan videotervehdyksen sekä nuorten kesätyönhakijoiden tarinan. Avauksen jälkeen jatkoimme mainostamista verkossa pikkuduuneja hakeville nuorille sekä kotitalouksille. Varsinaisen kampanja-avauksen jälkeen pidimme vielä purkupalaverin, jossa läpikävimme koko prosessia ja siitä saatuja oppeja.

Halusimme tällä liminkalaisille nuorille suunnatulla uudenlaisella kokeilulla tukea kunnan nuorten hyvinvointia mahdollistamalla mahdollisimman monelle mielekästä kesäduunia. Näin nuori saa arvokasta työelämäkokemusta, pääsee oppimaan työelämätaitoja ja vahvistamaan kyvykkyyden tunnetta näyttämällä omia taitojaan. Korona-aika on haastanut myöskin kotitalouksia, joten lisäkädet kesäapulaisen muodossa tuovat myös helpotuksen työllistävien kotitalouksien kesään. Antamalla nuorille mahdollisuuden kannamme yhdessä vastuuta kunnan nuorista", Kaisa ja Johanna avaavat.

"Saimme synnytettyä aivan uudenlaisen kesäpikkuduunikonseptin, jossa saimme tehtyä nuoren työllistämisestä helppoa myös kotitaloudelle, selkeytimme hinnoittelun ja loimme muutaman esimerkkipaketin, joista kotitalouden oli helppo hahmottaa minkä verran työtä olisi tarjolla. Lisäksi teimme muutaman työllistävän kotitalouden asiakasprofiilin, jotta kotitalous saisi vinkkejä minkälaisiin tehtäviin nuoren voisi työllistää. Saimme myös kunnanjohtajan innostettua kesäduunikampanjan suojelijaksi! Myös perinteisen nuorille suunnatun kesäsetelin kysyntä on tämän jälkeen kasvanut uusiin lukemiin. Mahdollistamme näin yhdessä kesätyön yhä useammalle liminkalaiselle nuorelle", Kaisa ja Johanna iloitsevat.

"Kesäduunikampanja-avauksen jälkeen olemme jatkaneet hankeviestintää kesäpikkuduuneista ja niihin työllistämisestä. Ensimmäiset kesäpikkuduuneihin halukkaat nuoret ja työtä tarjoavat kotitaloudet ovat ilmoittautuneet mukaan, lisäksi olemme jo mätsäilleet heitä yhteen. Pyynnöstä pidimme kampanja-avauksesta myös uusinnan, kun kaikki halukkaat eivät päässet linjoille.

Kesäduunikampanjan viestintä jatkuu ja pidämme pienen koulutuksen vielä myöhemmin keväällä työllistäville kotitalouksille ja pikkuduuneihin lähteville nuorille. Uskomme, että tätä luotua konseptia ja siitä opittua meillä on mahdollista monistaa myös tulevina kesinä ja miksei muinakin loma-aikoina", Kaisa ja Johanna visioivat.


Yhteistyö on sujunut todella hyvin! ​


"​Yhteiset palaverit on olleet koko yhteistyön ehdoton suola. Naurua on riittänyt ja olemme saaneet lisää iloa ja energiaa myös omaan työhömme! Ideoimme ohessa myös ”teams punan” piristämään yhteisiä palavereita. Palavereissa Kati kuuntelee huolella meidän kuulumisia ja auttaa näkemään sen, miten olemme päässeet tähän pisteeseen sekä tsemppaa ja kannustaa aina eteenpäin.

Voimme lämpimästi suositella yhteistyötä kaikille Brossan kanssa! Saimme hankkeelle yhteistyön myötä todellakin luovaa nostetta ja tämän yhden kokeilun myötä saimme oppeja, joita voimme varmasti hyödyntää myös myöhemmin hankkeen toteutuksessa. Suosittelemme yhteistyötä Brossan kanssa kaikille, jotka ovat jumiutuneet oman työn kanssa ja kaipaavat raikkaita ideoita ja uusia avauksia. Ja todentotta, mehän itse ”keksimme” kaikki ideoimamme kokeilut, Kati vain innosti ja ruokki meitä ideoinnissa eteenpäin!" Kaisa ja Johanna kiteyttävät.

Tulevaisuuden työelämä kutsuu pikkuduunareita


​"Yhteistyö hanketiimin kanssa on ollut todella antoisaa! Onnistunut lopputulos ei ole koskaan sattumaa - oli hienoa nähdä Kaisan ja Johannan sitoutunutta työtä hankkeen tavoitteiden saavuttamisen ja tulevaisuuden työelämän rakentamisen eteen. Tietenkin halusimme lähteä tukemaan hanketiimiä näin tärkeällä asialla. Työn ja organisaation muotoilijoina toimeksianto oli meille  mieluinen. Miten saisimme aikaan luovaa nostetta hanketyöhön koronan haastamassa tilanteessa yhdistämällä  voimamme ja kehitysosaamisemme yhteisellä muotoilumatkalla Helsingistä Liminkaan ruutujen välityksellä etänä?", Brossan Kati Rautio avaa.

"Tulevaisuuden työelämän job designereille, työelämän kehittämisen uudelle sukupolvelle, tulevaisuuden työelämän monimuotoisuus on kiinnostavaa. Millaisia uuden työn muotoja jatkossa luodaan ja yhdistellään toimivaksi omannäköiseksi kokonaisuudeksi?" Kati pohtii.

"Nuorten arki ja hyvinvointi on tärkeä asia. Mielestäni tämä on yksi esimerkki siitä, miten yhdessä voimme huolehtia nuorista ja tarjota mielekästä tekemistä sekä arvokkaita kokemuksia koronan keskellä eläville nuorille perinteisten yritysten ja yhteisöjen tarjoamien kesätöiden lisäksi. Toisaalta, korona on kuormittanut myös työssäkäyvien aikuisten arkea ja tällä idealla pyritään samalla helpottamaan kotitalouksien kesää. Uskon, että tämä konsepti tuottaa hyvää sekä kunnan nuorille että heidän kesätyönsä mahdollistaville kotitalouksille. 

Mikä parasta, konseptilla nähdään kunnassa paljon tulevaisuuden mahdollisuuksia, mikä on osoitus siitä, että haastavasta lähtötilanteesta ponnistavalla kehittämisellä voidaan saada aikaan hienoja asioita ja nauttia yhteistyön uutta luovasta voimasta pitkään!" Kati näkee. 

Mahdollisuuksien kesä Limingassa 2021 - kysy lisää!


Lisätietoja Pikkuduunia -hankkeesta ja Mahdollisuuksien kesä Limingassa - konseptista antaa hanketiimin projektipäällikkö Kaisa Uusimäki (kaisa.uusimaki@liminka.fi)  ja Johanna Aromaa (johanna.aromaa@liminka.fi)

Kaipaako teidän tiiminne työ luovaa nostetta? Kysy lisää Brossan Katilta (kati.rautio@brossa.fi) 

Miltä näyttää työnantajabrändityön tulevaisuus?

28/9/2020

 
Picture
Työnantajabrändin merkitys korostuu entisestään. Se on äärimmäisen tärkeä, jos halutaan olla houkuttava työnantaja parhaille tekijöille ja saadaan pidettyä heistä myös kiinni.

- Webinaarin antia & helmiä osallistujilta 

​Viime viikolla vietimme aamupäivän aidon ja vetovoimaisen työnantajabrändin parissa. Webinaarissa ”tupa” oli täynnä ympäri Suomea työskenteleviä HR -ammattilaisia HENRY ry:n Lahden aluejaoston järjestämässä tilaisuudessa. Brossan vetämässä aamupäivässä näkökulmana työnantajabrändiin oli voittava organisaatiokulttuuri ja työntekijäkokemus, eli sisäinen työnantajabrändi. 

​
Aihe itsessään oli todella mielenkiintoinen ja puhutteleva, ennen kaikkea innostava. Herätteli ajattelemaan omaa tekemistä ja oman organisaation tilannetta. Saimme uusia näkökulmia ja mielenkiintoisia havaintoja aiheesta, josta aina tuntuu löytyvän uutta opittavaa. Puhujat ovat selkeästi alansa osaajia ja innostus kuulsi esityksessä. Onnistunut osallistava sessio, joka toimi loistavasti myös etänä. 

- Webinaarin antia & helmiä osallistujilta 
Kiitos vielä upealle porukalle antoisasta aamupäivästä, loistavasta osallistumisesta sekä HENRY:lle kutsusta vierailuun. Oli ilo ja kunnia olla mukana!
 
Osallistavan webinaarin aikana osallistujat pääsivät myös jakamaan kuulumisia HR -kentältä ja luomaan yhdessä ajankohtaiskatsausta työnantajabrändityöstä sekä sen tulevaisuuden näkymistä. Tulevaisuuden työelämän job designereina oli kiinnostavaa kuulla HR -ammattilaisten näkemystä siitä, mihin työnantajabrändityössä tällä hetkellä keskitytään ja mihin siinä tulisi jatkossa panostaa. 

Sisäisellä työnantajabrändillä kilpailuetua


​​Yhteinen näkemys oli selvä. Sisäinen työnantajabrändi nähtiin tulevaisuuden kilpailuetuna.
​
Työntekijäkokemuksen merkityksen huomioiminen laajemmin ja siihen panostaminen. Lisää panostusta työarjen ja sitä kautta työntekijäkokemuksen parantamiseen tarvitaan.

- Webinaarin antia & helmiä osallistujilta 

​Työnantajabrändityö on muutakin kuin markkinointiviestintää ja rekrytointia. Arjen työnantajabrändityössä paukut menevät kuitenkin näihin ulkoisen työnantajabrändin elementteihin. Työnantajabrändin nähtiin olevan moniulotteinen ja iso asia, joka vaatii kokonaisuutena osallistavaa tekemistä. 

Tulisi saada organisaatiot ymmärtämään tämän merkitys ja löytää tapoja auttaa heitä siinä.

- Webinaarin antia & helmiä osallistujilta 

​Yhteisessä aamupäivässä katse käännettiin sisäiseen työnantajabrändiin eli voittavaan ja hyvinvoivaan organisaatiokulttuuriin, työntekijäkokemukseen ja henkilöstön työarkeen.
​

Mikä ammattilaisia innostaa & motivoi?


​Kun kysytään, mitä työpaikan ihmiset odottavat työltä ja työpaikalta, työarkeen liittyvät asiat nousevat usein tärkeimmiksi tekijöiksi osaajille työroolista riippumatta - olipa kyseessä asiantuntija, HR -ammattilainen tai johtaja.
 
Mielekäs ja merkityksellinen työ. Hyvä työilmapiiri. Toimiva yhteistyö. Kannustava työyhteisö. Hyvä johtaminen. Mahdollisuus käyttää omaa osaamista, kasvaa ja kehittyä ammattilaisena mielenkiintoisten haasteiden parissa sekä vaikuttaa organisaation tulevaisuuden kehittymiseen.

Arki ratkaisee - myös työnantajabrändissä


​Työpaikka, joka pystyy tarjoamaan ammattilaisille nämä työarjen tärkeimmät asiat, menestyy työnantajabrändinä tulevaisuudessa. Työarjessa rakentuu mielikuva ja kokemus työpaikasta ja työnantajasta.
 
Työarkeen tullaan joka päivä. Työarjessa syntyy työntekijäkokemus. Tehdään työ ja palvelu asiakkaalle. Luodaan arvoa organisaatiolle.
 
Miten arvolupaus toteutuu työarjessa ammattilaisten kokemana? Miten innostuneesti ja motivoituneesti työpaikan nykyiset ammattilaiset, bisneksen tekijät, voivat tehdä työtä ja palvelua asiakkaalle kohti liiketoiminnan tavoitteita? 

Millainen on tulevaisuuden menestyvä työnantajabrändi?


​Se on työpaikka, jossa paras porukka tekee parasta asiakaskokemusta tuottavasti, innostuen, onnistuen ja uudistuen hyvällä fiiliksellä yhdessä.

​Tämä tekemisen meininki huokuu myös ulospäin. Vetää puoleensa paitsi uusia osaajia, myös asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.

Good job design inspires and motivates people while meeting the needs of the business. Get that right and your hiring and retention challenges will become a thing of the past.

​– J. Hurley, Winning the War for Talent 2019

​Lähdetään yhdessä rakentamaan aitoa ja vetovoimaista työnantajabrändiä. Työpaikkaa, jossa viihdytään ja tehdään tulosta!

​

Kati Rautio & Niko Leppänen

Kirjoittajat ovat Brossan tulevaisuuden työelämän job designereita, työn ja organisaation muotoilijoita. Brossa on rohkea ja intohimoinen uuden ajan job design -yritys. Rakennamme unelmien työpaikkoja, jossa viihdytään ja tehdään tulosta.
 
Kerro meille, millainen tilanne teillä on työnantajabrändityön kanssa? Löydetään yhdessä keinot onnistumiseen. Innolla odotamme yhteydenottoasi!
​

Picture

    Yhdessä kohti aitoa & vetovoimaista työnantajabrändiä?

Lähetä

Kolme askelta kohti hyvinvoivaa työpaikkaa

8/6/2020

 
Picture
Mistä tunnistaa uuden ajan voittavan organisaation? Siellä rakennetaan henkilöstölle paras paikka tehdä laadukasta palvelua asiakkaille.

Miksi? Siellä on ymmärretty, että ihmiset tekevät bisneksen. Lisäksi nykypäivänä bisneksen tekijöiden odotukset työlle, johtamiselle ja kulttuurille ovat erilaisia kuin aiemmin.

Nyt 2020 -luvulla tulemme näkemään uuden ajan hyvinvoivia työpaikkoja. Täällä asiakkaille ja organisaatiolle luodaan ylivertaista arvoa samalla, kun onnistutaan houkuttelemaan ja sitouttamaan alan parhaat tekijät.
​
Mieti, millaisessa työpaikassa sinä haluaisit työskennellä – asiantuntijana, esimiehenä, johtajana?
​

Hyvinvoivan työpaikan näkee ja tuntee


​Mistä tunnistaa hyvinvoivan työpaikan?

Työt ei ahdista sinua sunnuntai-iltaisin. Töihin on kiva tulla. Töissä on hyvä fiilis ja tekemisen meininki. Yrityksessä arvostetaan ihmisiä. Saat tehdä merkityksellistä ja sopivan haastavaa työtä, jossa voit kasvaa ja kehittyä. Työn tekeminen on mielekästä ja sujuvaa. Työpäivän jälkeen aikaa ja energiaa on myös muille tärkeille asioille.
​
Asiakas on tyytyväinen. Tavoitteet saavutetaan. Esimiehenä voit keskittyä tulipalojen sammuttelun sijaan kokonaisuuden johtamiseen ja kehittämiseen entistä paremmaksi. Yhdessä voidaan olla ylpeitä tekemisestä ja tuloksista, joita saavutetaan. Syntyy energinen uutta luova edelläkävijä, jossa uudistuminen tehdään yhdessä sisältäpäin.
​

Uuden ajan menestyvä yritys on hyvinvoiva


​Tulevaisuuden työelämän job designereina, työn ja organisaation muotoilijoina, luimme ilahtuneena Deloitten tuoretta tutkimusta, joka nostaa työhyvinvoinnin tulevaisuuden työn kärkiteemaksi. Global Human Capital Trends 2020 – tutkimukseen vastanneista johtajista 96 % näkee työhyvinvoinnin yrityksen vastuuna henkilöstöään kohtaan. Suomalaisista vastaajista 84 % pitää työhyvinvointia tärkeänä tai erittäin tärkeänä organisaation menestymisen kannalta.
​
Tutkimuksen mukaan yrityksissä hyvinvointi tulisi ottaa kiinteäksi osaksi työn suunnittelua, jotta henkilöstö voi hyvin ja suoriutuisi myös työstään parhaalla mahdollisella tavalla. Huolestuttavaa on se, että 79 % vastaajista kuitenkin kertoo, että organisaation strategiassa ei huomioida hyvinvointia työn suunnittelussa: 
​
79 % of this year´s respondents report that their organization´s strategy does not explicitly seek to integrate well-being into the design of work – representing a huge missed opportunity.

Lähde: Deloitte Global Human Capital Trends 2020

​Tästä olemme varmaan kaikki samaa mieltä - valtava potentiaali on vielä käyttämättä! Miten ihmiset voisivat voida hyvin, jos työarjen täyttää sekava ja sujumaton työ? Huono ilmapiiri ja yhteistyö? Jatkuva kiire ja ylityö? Huonosti hoidetut muutokset? Kulttuuri, jossa ei arvosteta ihmisiä? Onko tämä hyväksi myöskään bisnekselle?

Näin kohti hyvinvoivaa työpaikkaa 


​1. Aloita visiosta: Millainen työpaikka haluamme olla?


​Kaikki alkaa aidosta halusta rakentaa hyvinvoiva työpaikka. Uuden ajan yrityksessä työhyvinvointi on strateginen tavoite, arvo ja kulttuuriperiaate. Näin työhyvinvoinnista tulee osa bisneksen ja työn suunnittelua, johtamista ja tapaa toimia. Hyvinvoivassa työpaikassa organisaatio nähdään ihmisistä muodostuvana yhteisönä, jolle halutaan mahdollistaa paras työarki, jossa voidaan nauttia työn tekemisestä. Tehdään asiakkaalle parasta palvelua ja asiakaskokemusta kohti bisnestavoitteita ja visiota.
 
Kirjoitimme aiemmin strategisesta työhyvinvoinnista Presserin
Vaikuttajablogiin: Oletteko te työhyvinvoinnin edelläkävijä?     
​

2. Ymmärrä nykytila: Mitkä ovat esimiesten ja henkilöstön työhyvinvoinnin tarpeet?

​
​Kun halutaan parantaa työhyvinvointia, käännä katse esimiesten ja henkilöstön työarkeen. Alkuun pääset helposti hyödyntämällä yrityksen jo olemassa olevaa dataa henkilöstön työhyvinvoinnin tilasta. Esimerkiksi työtyytyväisyyskyselyn tuloksista on usein nähtävissä tarpeita, joita ei ole vielä huomioitu työhyvinvoinnin kehittämisessä. Tunnista vaikuttavat toimenpiteet.
​Lue lisää aiemmasta blogikirjoituksestamme: Työhyvinvoinnin peruspilarit löytyvät työpaikan arjesta
​

3. Arki ratkaisee: Johda, viesti, muotoile työhyvinvoinnin peruspilarit todeksi työarkeen


Työhyvinvoinnin kehityskohteet työarjessa ovat erilaisia riippuen tiimien ja palveluketjujen nykytilasta. Siksi vaikuttava työhyvinvoinnin kehittäminen tapahtuu siellä, missä työ tehdään yhdessä niiden kanssa, ketkä työtä tekevät. Edelläkävijäyrityksissä työhyvinvoinnin kehittämisessä siirrytään jo yksilön elintavoista ihmislähtöiseen työn ja organisaation muotoiluun. Tämän avulla muotoillaan bisneksen tekijöille mielekäs, merkityksellinen ja sujuva työ, jossa viihdytään ja tehdään tulosta.
​
Rakenna hyvinvoiva työpaikka nostamalla työhyvinvointi strategiseen bisneksen ja työn suunnitteluun. Ymmärrä työhyvinvoinnin lähtötila ja tarpeet. Muotoile työhyvinvoinnin peruspilarit todeksi tiimin ja palveluketjun työarkeen. Luo uuden ajan kilpailuetu, jota ei voi kopioida.

Kati Rautio & Niko Leppänen


​Brossa on rohkea ja intohimoinen uuden ajan job design -yritys. Rakennamme unelmien työpaikkoja, jossa viihdytään ja tehdään tulosta. Olemme työelämän kehittämisen uusi sukupolvi. Uuden ajan osaajia ja tekijöitä. Unelmien työn arkkitehteja. Meidän kanssa johdat, viestit, muotoilet uuden ajan työn ja kulttuurin. Saat hyvinvoivan, menestyvän ja uudistuvan työpaikan, joka houkuttelee ja sitouttaa parhaat osaajat.

Haluatteko lähteä rakentamaan hyvinvoivan työpaikan? Tehdään se yhdessä! Lähdetään liikkeelle valmentavalla visiointityöpajalla. Tunnistetaan työhyvinvoinnin nykytila ja vaikuttavat toimenpiteet Design Challenge Dayn avulla. Saatte konkreettiset askeleet uudistumiseen kohti hyvinvoivaa työarkea.
​
Kysy lisää! Unelmien työ on yhteydenoton päässä: brossa@brossa.fi
​

Suuntaa katse kohti tulevaisuutta

27/4/2020

 
Picture
Nyt rakennetaan tulevaisuuden kilpailukykyä. Toimintaa, jota ei voi kopioida! Uudessa ajassa menestyvät yritykset, jotka rakentavat työntekijöille parhaan paikan tehdä laadukasta palvelua asiakkaalle.

​Arki ratkaisee. Tulevaisuuden menestyjät tekevät asioita, joilla on eniten merkitystä työpaikan ihmisille ja liiketoiminnalle samanaikaisesti.

​Työn ja organisaation muotoilijoiden vinkit tulevaisuuteen:

1. Johda, viesti, muotoile uusi haluttu ja parempi kulttuuri todeksi työarkeen. Rakenna voittava organisaatiokulttuuri.​

2. Arvoa luovaa työtä ei tehdä yksin, vaan yhdessä yli tiimi-, yksikkö- ja organisaatiorajojen asiakkaan tarpeeseen. 
​Mahdollista toimivat ja erinomaista yhteistyötä tekevät hajautetut tiimit ja palveluketjut.

3. Uudistuva ja kasvava bisnes tarvitsee hyvinvoivia ja innostuneita ihmisiä. Tutkitusti suurimmat työhyvinvoinnin esteet löytyvät työn ja organisaation kuormitustekijöistä. Paranna työhyvinvointia ja tuottavuutta samanaikaisesti työtä kehittämällä.

​4. Syntyy aito ja vetovoimainen työnantajabrändi, joka houkuttelee ja sitouttaa parhaat osaajat. Osaajapula on historiaa. Täällä parhaat tekijät haluavat antaa parasta. Työntekijät ovat työnantajabrändin vaikuttavimpia tarinankertojia! 

​Haluatteko lähteä rakentamaan uuden ajan hyvinvoivaa, menestyvää ja uudistuvaa organisaatiota - tulevaisuuden kilpailukykyä?

Ota meihin yhteyttä. Saat käyttöösi unelmien työn arkkitehdit, työn ja organisaation muotoilijat, arjen kehittämisen ammattilaiset. Tehdään se yhdessä! 
​

Rakkaudella esimiehille

10/4/2020

 
Picture
Mitä sinulle kuuluu? Miten menee? Takana on aika hurjat viikot ja paljon on ehtinyt tapahtua. Hajautetun tiimin toiminta ja etätyöarki on nyt monilla työpaikoilla saatu käyntiin. Miltä tämä on sinusta esimiehenä, johtajana tuntunut? Miten tiimin työarki on poikkeustilanteessa sujunut?

Työpaikoilla on oltu uuden tilanteen edessä. Esimiehille ja johtajille on yllättäen tullut tarve johtaa hajautettua tiimiä etänä. Tämän lisäksi vallitseva poikkeustilanne aiheuttaa lisähaasteita. Ei ole helppoa johtaa etänä työskentelevää tiimiä. Varsinkaan kun täysin uusi tilanne ja nopea muutos kuormittaa tekemistä vielä entisestään. Tiimissä uusi tapa toimia ja tilanteen luoma epävarmuus vaikuttaa monen ihmisen jaksamiseen ja kykyyn toimia tuottavasti työarjessa.

​Miten huolehtia tiimissä työskentelevien ihmisten hyvinvoinnista ja tuottavuudesta? Laadukkaan palvelun tekemisestä asiakkaille?
​

Tehdään asioita, joilla on merkitystä


Me Brossalla haluamme auttaa myös näinä vaikeina aikoina. Poikkeustilanteen iskiessä päälle olemme pohtineet yhdessä, miten onnistua tiimin työarjen ja bisneksen johtamisessa ihmislähtöisen työn ja organisaation muotoilun keinoin?

​On ollut ilo nähdä, miten hienosti ja avoimesti nykytilanteesta keskustellaan ja etsitään uusia toimivia ratkaisuja avuksi tilanteen haltuun ottamiseen. Miten esimiehinä pyritään auttamaan työpaikan ihmisiä ja mahdollistamaan tiimin onnistuminen myös poikkeustilanteessa. Hienoa, että on näin mahtavia esimiehiä olemassa. Olette kullan arvoisia koko organisaatiolle! Lämmin kiitos myös palautteesta, jota olemme teiltä job designereina saaneet.


Mistä lähteä liikkeelle?


Kun haluat mahdollistaa joukkosi onnistumisen myös poikkeustilanteessa, huomioi nämä kolme näkökulmaa:
​
  1. Asiakkaalle laadukas palvelu
  2. Henkilöstölle mielekäs ja sujuva työ
  3. Organisaatiolle tehokas ja tuloksellinen toiminta

Tähtää näihin kolmeen aina ja yhtä aikaa (keskinäisvaikutus), kun haluatte saada tyytyväisiä asiakkaita. Tyytyväisiä työntekijöitä. Tehdä arvoa luovaa & tuottavaa työtä, joka vie porukan kohti haluttuja tavoitteita ja päämääriä, joilla menestytään parhaiten tulevaisuudessa.

Arki ratkaisee


Onnistu poikkeustilanteessa johtamalla ihmisiä. Mahdollistamalla henkilöstölle selkeä, merkityksellinen ja sujuva (etä)työarki, joka auttaa suoriutumaan ja jaksamaan uudessa tilanteessa. Pyrkimään yhdessä eteenpäin kohti yhteistä suuntaa, joka on tavoittelemisen arvoista.

Kun etätyövälineet on saatu kuntoon, toiminta uudessa ympäristössä jaloilleen – käännä katse tekemiseen.

Selvitä tiimiläisiltä, miten nykyinen työarki sujuu? Miltä se tuntuu?
​
Tarkastele myös, millaista arvoa se tuottaa? Millainen kulttuuri syntyy?

Korona on kuin "perinteinen" muutostilanne


Ihmiset työpaikalla pitäisi saada nopeasti toimimaan uudella ja halutulla tavalla.

Valitettavasti iso osa muutoksista epäonnistuu ihan normaalioloissakin. Epäonnistumisten taustalta löytyy kaksi puuttuvaa tekijää:

  1. Viestintä
  2. Suunnittelematon uusi toiminta

Vältä harha-askeleet. Viesti uusi suunta henkilöstölle selvästi ja kirkkaasti. Suunnitelkaa uusi arjen toiminta henkilöstölle mielekkääksi ja sujuvaksi. Mahdollistat ihmisten innostumisen ja onnistumisen uudessa tilanteessa.
​
Muista, että arki ratkaisee ihmisten hyvinvoinnin ja tiimin tuloksen. Jokaisen tiimin tilanne on omanlaisensa ja erilainen. Oleellista on lähteä liikkeelle ymmärtämällä oman tiimin tilanne ja tarpeet.  

Älä jää yksin


Haluamme auttaa sinua. Olemme olemassa sinua varten. Me job designerit olemme tiimien, työn, ihmisten toiminnan ja johtamisen kehittämisen ammattilaisia.

Yhdessä saamme nykytilan nopeasti haltuun ja voimme luoda selvät ja arjessa toimivat askeleet kohti uutta ja parempaa. Suosittelemme sinulle jotakin näistä kolmesta:

  • Sparrataan yhdessä hajautetun tiimin johtamista sinun tiimisi lähtötilanteesta käsin. Saat aikaa ajatella, uusia näkökulmia ja vinkkejä, miten edetä.
 
  • Osallistetaan tiimi ja ymmärretään työarjen tarpeet. Job designerin tilannekuvan avulla vältätte yleiset sudenkuopat. Pääsette toimivilla askelilla yhdessä eteenpäin.
 
  • Pidetään tehokas tiimin johtamisen täsmävalmennus. Saat Unelmien työn arkkitehtuuri® -työkalun, joka auttaa sinua lyhyessä ajassa hahmottamaan, mitä hajautettu tiimi tarvitsee toimiakseen, hyvinvointiin ja tuottavuuteen työarjessa?
​
Hyviä asioita! Tiedän taas mitä lähden tekemään. Ei ollut mitään eroa, ollaanko pöydän toisella puolella vai ruudun takana. Samaan lopputulokseen päästiin myös etänä!

​Olisiko näistä sinullekin apua? Kysy lisää brossa@brossa.fi tai täytä nettisivuiltamme löytyvä yhteydenottolomake. Kerro meille lyhyesti tilanteestasi ja mihin kaipaat apua. Onnistutaan yhdessä!
​

Kati Rautio & Niko Leppänen
​

Kirjoittajat ovat Brossan työn ja organisaation muotoilijoita. "Tulevaisuuden työelämän job designereita". Brossa on rohkea ja intohimoinen uuden ajan job design -yritys. Rakennamme unelmien työpaikkoja, jossa viihdytään ja tehdään tulosta.

Olemme työelämän kehittämisen uusi sukupolvi. Uuden ajan osaajia ja tekijöitä. Unelmien työn arkkitehteja. Meidän kanssa johdat, viestit, muotoilet uuden ajan työn ja kulttuurin. Saat hyvinvoivan, menestyvän, uudistuvan työpaikan, joka houkuttelee ja sitouttaa parhaat osaajat.

Oletko sinä johtaja, kehittäjä, jota työpaikkasi, työelämä ja uusi sukupolvi kaipaa?

<<Previous
Forward>>

    Juttuja

    Kati Rautio ja Niko Leppänen Kauppalehdessä: Voittavan työkulttuurin kulmakivi kuntoon
    Kati Rautiolle Jyväskylän yliopiston Viestinnän ansioitunut alumni 2022 tunnustus
    Kolme syytä, miksi ihmislähtöiseen johtamiseen kannattaa panostaa
    Kuinka voin viedä tiimini junnaavasta tyytymättömyydestä tuottavaan innostukseen?
    Case Sampo: Kulttuurityön tuloksia
    Oletteko matkalla kohti voittavaa kulttuuria?
    Työkulttuurin konsultoinnista
    Valtakunnallista tunnustusta uudenlaiselle työllistämisen ja työnteon mallille
    "Katsokaa! Meidän rästityötilanne laskee aivan hurjaa vauhtia!" Näin kuormittava työtilanne otettiin haltuun job designilla
    Brossa onnittelee Sveitsin mestaria & Vuoden valmentajaa Jyri Korsmania
    Sampo & Brossa: Yhteisöllinen organisaatiokulttuurin muotoilu opetusalalla
    Limingan kunta & Brossa: Uudenlaisella kesätyökonseptilla mielekästä työtä, hyvinvointia & yhteisöllisyyttä
    Eksote & Brossa: Tulevaisuuden hyvinvoivan työpaikan rakentaminen sote-alalla
    RELEX & Brossa: Muutosjohtaminen & toimintakulttuurin rakentaminen kansainvälisessä toimintakentässä
    Luovaa nostetta hanketyöhön
    Miltä näyttää työnantajabrändityön tulevaisuus?
    Kolme askelta kohti hyvinvoivaa työpaikkaa
    Suuntaa katse kohti tulevaisuutta
    Rakkaudella esimiehille
    Brossan Kati Tivi Service Desk 2020 -seminaarissa: Service Desk Design challenge - Miten viritetään monitahoinen ja hajautettu palveluketju huippukuntoon?
    Bisneksen ja työn murros tuli yhdessä yössä
    Esimies, kaipaatko tukea hajautetun tiimin johtamiseen?
    Oletteko te työhyvinvoinnin edelläkävijä?
    Tulevaisuus on meidän
    Kati & Niko pitämässä Johda hajautettu tiimi huippukuntoon -koulutusta esimiehille
    Alma Talent kysyi. Me vastasimme.
    Saako työelämän ongelmista puhua?
    Brossan Kati puheenjohtajana asiakaspalvelu & asiakaskokemus -seminaarissa
    SOK Asiakasomistajuuden asiantuntija Petra Lindell: "Yhteinen työn muotoiluprojekti on ollut parasta työurallani"
    Ole johtaja  - Sytytä innostuksen liekki
    Kohti unelmia 
    Sveitsissä valmentava Jyri Korsman: "Voin suositella yhteistyötä Brossan kanssa kaikillle esimiesasemassa oleville johtajille ja urheiluvalmentajille"
    Koulutus: Johda hajautettu tiimi huippukuntoon
    Pomo - Onnistukaa ja uudistukaa työtä muotoilemalla
    Brossan Kati puheenjohtajana Alma Talentin IT -rekrytoinnit & sitouttaminen -seminaarissa
    Rakas ystävä, tämä kirje on sinulle!
    Työhyvinvoinnin peruspilarit löytyvät työpaikan arjesta
    Onnellisuus syntyy tekemisestä - myös työpaikalla
    Welcome to the new world - Unelmien työ on täällä!
    Job design - Uusi tapa kehittää arjen työtä, tiimejä ja työntekijäkokemusta
    Työelämän suurimmat ongelmat ratkaistaan arjen työtä ja viestintää kehittämällä
    Työntekijäkokemus on täällä - "enemmän kuin lean ja se mikä palvelumuotoilusta puuttuu"
    Onko teillekin hankittu sisäisen viestinnän kanava, jota ei ole vielä saatu hyötykäyttöön?
    Brossa haastateltavaksi Ranskan televisioon
    Mitä ihmettä on job design?
    TOP 3 asiat, jotka tulee olla kunnossa työpaikalla
    Esimies, miten job designilla parannetaan tiimin työn sujumista ja asiakastyytyväisyyttä?
    Menestyvän tiimin rakentaminen
    Johtamisella luodaan edellytykset arjen työssä onnistumiseen
    Brossa kumppaniksi Työelämä 2020 -hankkeeseen
    Huippuvalmentaja johtaa kokonaisuutta
    Brossa kehittämässä SOK:n valtakunnallista tukipalvelua
    Brossa uudistamassa S-ryhmän viestinnällistä digitaalista työympäristöä

Viedään yhdessä työtyytyväisyys ja arvonluonti kestävästi uudelle tasolle

Brossa Oy  /  brossa@brossa.fi   /  Sammonkatu 9 C 66 00100 Helsinki  /  Y-tunnus: 2668198-3
© Brossa Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.