[email protected]
Brossa - Arki ratkaisee
  • Etusivu
  • Voittava kulttuuri
  • Ihmisten johtaminen
  • Fiksu työ
  • Me
  • Blogi

Blogi & uutiset

Kolme oivallusta pysyvään muutokseen

12/6/2024

 
Picture

​Pysyvän muutoksen aikaansaaminen on johtajan taidonnäyte, tavoite ja motivaation lähde. Kehittämistyössä onnistuminen vie yrityksen strategisia tavoitteita eteenpäin helpottaen asiakkaiden ja henkilöstön työarkea samalla, kun kustannukset otetaan haltuun kestävästi tulokselliseen toimintaan pääsemiseksi.  

Vaikuttava kehittäminen uudistaa työkulttuuria eikä jää irralliseksi kehityshankkeeksi. Ei kuitenkaan ole helppoa saada työpaikan ihmisiä innostumaan ja omaksumaan uusia ajattelu- ja työtapoja kuormittavassa työarjessa, jossa työtä tehdään jatkuvien muutosten keskellä ja aikaa kehittämiseen on vähän.  

Mitkä kolme oivallusta voivat auttaa sinua tekemään kehittämistyöstä entistä vaikuttavampaa?  

1: Kohti hyvinvoivaa ja fiksua työarkea 
​

Oletko johtajana miettinyt, miten saat työpaikan ihmiset ottamaan vastuuta ja viemään toimintaa oma-aloitteisesti kohti tavoitetta? Usein toimintatapoja lähdetään uudistamaan puhumalla tehokkuudesta ja asiakkaan palvelun parantamisesta. Samaan aikaan henkilöstö miettii, miten selvitä nykyisestä työkuormasta. Kun haluat saada henkilöstön motivoitumaan uudesta, panosta osaajia innostavan ja motivoivan tulevaisuuskuvan luomiseen.

Kun henkilöstö kokee, että kehittämisen tavoitteena on parantaa heidän työarkeaan ja heillä on aidosti mahdollisuus vaikuttaa, millä tavoin työarjessa jatkossa toimitaan, henkilöstö on valmiimpi lähtemään mukaan ja käyttämään aikaa muutoksen tekemiseen asiakkaan ja työnantajan tarpeeseen vastaamiseksi.  

2: Aloita niin, että onnistut 

Oletko tuskaillut kehittämisen olevan yksin puskemista, kun kenttä ei ota muutosta omakseen? Olet saattanut törmätä tilanteeseen, jossa johtaja itse on kädet syvällä savessa löytämässä ratkaisuja. Samaan aikaan henkilöstölle kehittämistoimet näyttäytyvät irrallisena, eivätkä tunnu johtavan mihinkään, mikä ei motivoi heitä käyttämään aikaansa ja osallistumaan. Johtajana helpotat omistajuuden ottamista ja ehkäiset muutosvastarintaa ennakoimalla.

Millä reitillä ja toimenpiteillä henkilöstö pääsee alussa luomaanne innostavaan tavoitetilaan paremmasta työarjesta? Systemaattisella kehittämisellä johtajasta tulee oivalluttaja, joka auttaa henkilöstöä löytämään arjessa toimivia työtapoja, joilla he vievät toimintaa kohti tavoitetta osaamistaan hyödyntäen.  

3: Nopea parannus motivoi  

Koetko johtajana painetta saada asioita eteenpäin, mutta et näe tulosta, koska kentällä muutos on hidasta? Usein kehittämisen lopputuotoksia aletaan viemään käytäntöön vasta hankkeen  loppuvaiheessa. Ihmiset eivät kuitenkaan jaksa innostua pitkistä prosesseista päivän polttavien asioiden ajaessa edelle, mikä johtaa helposti siihen, ettei haluttua muutosta tapahdu. Varmista nopea parannus arkeen pilkkomalla muutos osiin ja aloittamalla nopeilla toimenpiteillä, joihin kentällä voidaan itse vaikuttaa.

​Onnistumisen kokemukset luovat tulevaisuususkoa ja innostavat jatkamaan kehittämisen polulla. Voit olla varmoin mielin siitä, että pitkäjänteinen strateginen kehittäminen etenee pienin askelin, kun kaikki sitoutuvat yhteiseen suuntaan ja kenttä itse oppii tunnistamaan ja priorisoimaan muutostarpeita sekä löytämään arjessa toimivia ratkaisuja. Samalla johtajan aika, osaaminen ja voimavarat vapautuvat uusiin avauksiin, mikä tuo iloa ja innostusta johtajan työhön. 

Onko muutoksen johtaminen teille ajankohtaista? Ota yhteyttä [email protected] ja katsotaan, miten meidän testatusti toimiva malli voisi toimia sinun johtamisen tukena!

Ilmarisen osaston johtaja Hanna Kankainen-Aho: "​Vaikka olemme tätä asiaa aiemmin käyneet läpi, niin ennen tätä ei ole ollut kykyä ottaa tarvittavaa askelta eteenpäin. Yhdessä oivalsimme, mikä nykyisessä tavassamme toimia vaatii muutosta"

8/3/2024

 
Picture

Ilmarinen on Suomen suurin yksityinen työeläkevakuutusyhtiö. Keskinäisenä työeläkeyhtiönä Ilmarinen on kokonaan asiakkaidensa omistama. Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että heidän asiakkaansa saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Ilmarinen tarjoaa lakisääteisiä työntekijän ja yrittäjän eläkevakuutuksia Suomessa toimiville työnantajille ja yrittäjille. Ilmarinen vastaa mm. 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta.

Kuvittele, jos saisit johtotiimillesi uutta virtaa muutoksen aikaansaamiseen – alle päivässä!

Johtajana innostaisit ja motivoisit tiimisi mukaan uuteen suuntaan ja toimintatapaan. Näkisit tiimisi löytävän uutta inspiraatiota ja keinoja muuttaaksenne tilannettanne oikeaan suuntaan, vaikka aikaa ei tunnu riittävän yhteiseen suunnitteluun arkikiireen keskellä.

Saisit itsekin uutta innostusta jatkuvan uusiutumisen johtamiseen, kun valitsemanne ulkopuolinen kumppani onnistui oivalluttamaan johtotiimin ja sitä kautta koko henkilöstön nopeammin mukaan uudistumiseen.

Hanna kertoo, miten hänen johtotiiminsä onnistui neljässä tunnissa vahvistamaan joukkuepeliään ja ottamaan tarvittavat askeleet muutoksen aikaansaamiseksi.

Toteutimme yhteistyössä johtotiimin suunnittelupäivän muutoksen eteenpäin viemisen tueksi. Johtotiimin työpajalla haluttiin vahvistaa jatkuvan uusiutumisen johtamista, johtotiimin yhteistyötä ja tulevaisuususkoa. Tavoitteena oli tukea johtotiimin ajattelun muutosta, auttaa johtotiimiä oivaltamaan muutostarvetta sekä löytämään tulevaisuuskestäviä ratkaisuja.
​

​Hanna Kankainen-Aho, miten onnistuitte johtotiiminä viemään eteenpäin muutosta?


​"Onnistuimme tosi hyvin siinä, mitä haimme – pääsimme uuteen ajatteluun! Yhdessä oivalsimme, mikä nykyisessä tavassamme toimia vaatii muutosta. Vaikka olemme tätä asiaa aiemmin käyneet läpi, niin ennen työpajaa ei ole ollut kykyä ottaa tarvittavaa askelta eteenpäin. Saimme hyvän jäsennyksen jatkotyöstöön. Varasimme jo kalenterista aikaa, jotta saamme vietyä asiaa heti eteenpäin."
​

Miten käyttämämme menetelmät ja työkalut toimivat johtotiimin arjessa?


​"Työpaja tuki muutosprosessissa eri vaiheissa olevia omaksujia. Johtotiimissämme tykättiin kovasti työpajassa käytetystä työkalusta. Sen avulla saimme yhteiset tuotokset heti näkyväksi. Työkalu koettiin paljon paremmaksi kuin ”lippulaput”, joiden käsittely on jälkikäteenkin haasteellisempaa, eikä yhteistä näkemystä saada näin helposti käyttöön heti työpajassa. Johtotiimi antoi positiivista palautetta siitä, että materiaali saatiin nopeasti. Johtajana minullekin oli tosi iso plussa, että saatiin nopeasti selkeä ja konkreettinen materiaali. Tämän avulla pystyin itse nopeasti tekemään ja viestimään seuraavat stepit."
​

Miten onnistuitte vahvistamaan joukkuepeliänne johtotiiminä?


​"Tällä yhteistyöllä on ollut tosi positiivinen vaikutus johtotiimimme työvireeseen. Onnistuimme luomaan johtotiimille yhteishenkeä, tahtoa ja halua lähteä uudistumaan. Oli mahtava nähdä, miten johtotiimiläiset heittäytyivät rohkeasti keskustelemaan ja ideoimaan uutta. Saimme työpajasta johtotiimille innostavan startin syksyyn.
​

Millaista tukea sait omaan työhösi johtajana?


​"Yhteistyöllä on ollut iso vaikutus myös omaan jaksamiseeni - siitä hetkestä alkaen, kun aloimme keskustelemaan yhteistyöstä. Sain olla luottavaisin mielin kesälomilla, kun tiesin, että yhteistyö tulee, eikä minun tarvitse yksin yrittää edistää näitä asioita.

Se, että ulkopuolinen oivalluttaja auttoi eteenpäin, on helpottanut omaa johtamistyötäni ja ollut todella arvokasta. Tuli heti hyvä olo ja helpotuksen tunne siitä, että asiat menevät eteenpäin. Yhteistyön myötä näin, että ihmiset pystyvät uudenlaiseen ajatteluun. Nyt on varmempi olo siitä, että iso muutostyö ei mene hukkaan, vaan olemme nyt ottamassa seuraavan askeleen."
​

Millainen kokemus yhteistyömme oli johtotiimin jäsenille?


​"Tosi hyvä työpaja. Erinomainen alku keskustelulle. Oli erinomaisen hyvää keskustelua ja hyvää haastoa työpajan vetäjiltä. Keskustelu oli hyvä startti! 


Käytetty työkalu oli näppärä! Isossa kuvassa johtotiimillä näyttää olevan saman suuntaiset ajatukset. Siitä on hyvä jatkaa tarkempaa suunnittelua. 

Tuli mieleen, että olisiko meidän sittenkin pitänyt käyttää koko päivä tähän? Olisi ollut kiva saada aikaan enemmän, mutta tämä matka tarvittiin tähän ratkaisuun pääsemiseksi. Jos emme olisi käyneet tätä keskustelua ja pohdintaa, olisimme jääneet helposti vanhaan ajatteluun. 
 

Tulin uteliaana ja innokkaana. Ja olen sitä edelleen. Hyvillä ja luottavaisin mielin kohti uutta. Kiitos kaikille!"
​

Haluatko sinä saada tiimisi nopeasti innostumaan ja sitoutumaan mukaan uuteen, jotta varmistat strategisten tavoitteiden toteutumisen?


​Laita meille viestiä [email protected] ja katsotaan, miten voimme olla sinulle avuksi!

Pohteen palvelualuejohtaja Marjaana Teerikangas: "Jopa 95% henkilöstöstä on valmis sitoutumaan yhteiseen suuntaan ja strategisiin tavoitteisiimme"

24/8/2023

 
Picture

Kuvittele, jos voisit saada organisaatiomuutoksessa henkilöstösi sitoutumaan nopeasti yhteiseen suuntaan, jotta varmistat vastuuyksikkösi tulosvauhdin ja innostat henkilöstösi mukaan uuteen.

Sinulle olisi selvää, miten johdat muutosta osana arjen johtamistyötäsi, jotta voit olla turvallisin mielin johtamasi toiminnon suunnasta ja tulevaisuuden tavoitteissa onnistumisesta.

Pääsette eroon paikallaan junnaavasta kuormittavasta puurtamisesta sekä aikaa, rahaa ja voimavaroja turhaan kuluttavista kehittämistoimista, jotka eivät ole tuoneet toivottua muutosta arkeen. Näet vihdoin tiimisi ottavan vastuuta työstä ja hyvinvoinnista sekä työskentelevän innostuneesti ja motivoituneesti yhteisten tavoitteiden eteen.

Yli 8 vuoden ajan olemme Brossalla auttaneet asiakkaitamme (RELEX, SOK, Fennia, Rovio...) voittavan työkulttuurin rakentamisessa. Nyt autamme tulospaineen alla työskenteleviä johtajia ja esihenkilöitä kasvattamaan nopeasti henkilöstön positiivista työvirettä ja kiihdyttämään strategista muutosvauhtia testatusti toimivalla työkulttuurin muotoilumenetelmällämme.

Katso vaikka, miten asiakkaamme, Pohteen Alueellisten Kuntoutuspalveluiden Palvelualuejohtaja Marjaana Teerikangas onnistui vastuuyksikkönsä kanssa!

Ps. Työskentelemme vain sellaisten johtajien ja esihenkilöiden kanssa, joita pystymme 100% auttamaan - se on yksi salaisuus huipputuloksiin!

Case: Pohde Alueelliset Kuntotutuspalvelut


Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde on yksi Suomen maantieteellisesti laajimmista hyvinvointialueista. Uusi Alueellinen Kuntoutuspalveluorganisaatio aloitti toimintansa 1.1.2023.
​

Alueellisten Kuntoutuspalveluiden Palvelualuejohtaja aloitti Leaders Design Challenge Premium -valmennusohjelman onnistuakseen uuden organisaation startissa ja työkulttuurin uudistamisessa historiallisen suuren soteuudistuksen keskellä vuorovaikutteisesti yhdessä hajautetusti eri paikkakunnilla toimivan 250 osaajan työyhteisön voimin.
​

Palvelualuejohtaja Marjaana Teerikangas kertoo:

95% henkilöstöstä kertoo olevansa valmis sitoutumaan yhteiseen suuntaan ja uusiin strategisiin tavoitteisiimme. Tämä on mielestäni ohjelman suurin onnistuminen ja hyvä tulos, johon olen johtajana tyytyväinen.

Valitsimme Leaders Design Challenge Premium-ohjelman, koska referenssinne herättivät kiinnostuksen. Kysyimme tarjouksia eri palveluntuottajilta ja konseptinne vaikutti valmiilta ja loppuun hiotulta. Uudenlaiselta tulokulmalta, jollaista palvelualueellemme haluamme. Uuden ajan ihmislähtöistä johtamista ja tiiminä onnistumista.

Jo ensimmäisen valmennuksen jälkeen mieleeni heräsi ajatus, että mitenköhän muut johtajat pärjäävät, jotka eivät hoksanneet hankkia tällaista konsulttiapua muutoksen johtamiseen. 

Nämä ovat juuri niitä asioita, jotka ovat meille tärkeitä ja joita meidän pitää edistää. Jos emme olisi mukana tässä prosessissa, nämä asiat hautautuisivat arjen kiireeseen eikä tämä työ menisi eteenpäin.


Lähtötilanteessa johtotiimi ei ollut työskennellyt tiiminä, vaan kukin omilla vastuualueillaan. Johtotiimi oli muodostumassa ja yhteinen tahtotila kuvaamatta. Halusin tukea johtoryhmätyön käynnistämiseen parhaalla tavalla kuormittavassa muutostilanteessa.

Toivoin konkreettisia työvälineitä johtotiimin työskentelyn tueksi, yksiköiden henkilöstön osallistamiseksi ja työhyvinvoinnin johtamiseksi.


Valmennusohjelman avulla eteneminen oli systemaattista ja seuraavat stepit oli selvillä. Yhteistyö on tukenut muutosjohtamista, kirkastanut viestinnän tärkeyttä ja matkan kuvaamista henkilöstölle.

Tämä on pohja muutokseen eteenpäin viemiselle ja hyvä materiaali lähtötilanteesta, johon voimme peilata tulevaa edistymistä. Tunnen olevani etuoikeutettu.

​Suosittelen!
 

Johtaja arvioi kaikki Leaders Design Challenge Premium- valmennusohjelman osa-alueet erinomaiselle tasolle 5/5

  1. Valmennusohjelma herätti tuoreita ajatuksia muutosjohtamisesta, ihmislähtöisestä tiimijohtamisesta ja osaajia sitouttavan työkulttuurin rakentamisesta
  2. Valmennusohjelma antoi kokonaisnäkemyksen, miten voin parantaa henkilöstön työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä sekä edistää työkulttuurin uudistumista osana arjen johtamistyötä
  3. Valmennusohjelma antoi menetelmän ja työkalut, joista on minulle hyötyä muutosjohtamisessa ja työkulttuurin uudistamisessa
  4. ​Valmennusohjelma antoi konkreettisia keinoja ja työkaluja vuorovaikutteiseen yhteiskehittämiseen henkilöstön kanssa
  5. Valmennusohjelmassa saamani tuki oli asiantuntevaa, selkeää ja kannustavaa
  6. Sani tukea valmentajaltani silloin, kun sitä tarvitsin ja pyysin
  7. ​Valmennusohjelmassa saamani materiaalit, kuten kyselypohjat, toimintasuunnitelma, valmennus- ja tehtäväaineistot olivat toimivia ja helpottivat toimenpiteiden tekemistä osana arjen johtamistyötä
  8. Valmentajalta saamani palaute ja kommentit auttoivat minua parantamaan työn laatua ja etenemään työssä nopeammin
  9. Yhteistyö valmentajani kanssa oli turvallista, avointa ja rehellistä, pystyin etenemään työssäni luottavaisin ja rauhallisin mielin
  10. Valmennusohjelmassa käyttämämme kenavat (Teams, Slack ja verkkosivusto) mahdollistivat toimivan ja joustavan yhteistyöskentelyn valmentajani kanssa
  11. Suosittelisitko Leaders Design Challenge Premium -valmennusohjelmaa ja yhteistyötä Brossan kanssa muille johtamis- ja esihenkilötyötä tekeville?

Haluatko sinä saada joukkosi nopeasti mukaan uuteen, jotta varmistat strategisten tavoitteiden toteutumisen?


Laita meille viestiä [email protected] ja katsotaan, miten voimme olla sinulle avuksi!
​

Fennian Myyntiryhmän päällikkö Birgitta Hiltunen: "Tiimin aktiivisuustaso on noussut merkittävästi"

23/8/2023

 
Picture

​Kuvittele, jos voisit kasvattaa nopeasti tiimisi positiivista työvirettä ja aktiivisuustasoa, jotta varmistat syksyn tulosvauhdin ja innostat henkilöstösi uuteen.

Sinulle olisi selvää, miten ylläpidät saavuttamaanne työtyytyväisyyden ja aikaansaamisen tasoa, jotta voit olla turvallisin mielin johtamasi toiminnon suunnasta ja tulevaisuuden tavoitteissa onnistumisesta.

Pääsette eroon paikallaan junnaavasta kuormittavasta puurtamisesta sekä aikaa, rahaa ja voimavaroja turhaan kuluttavista kehittämistoimista, jotka eivät ole tuoneet toivottua muutosta arkeen. Näet vihdoin tiimisi ottavan vastuuta työstä ja hyvinvoinnista sekä työskentelevän innostuneesti ja motivoituneesti yhteisten tavoitteiden eteen.

Yli 8 vuoden ajan olemme Brossalla auttaneet asiakkaitamme (RELEX, SOK, Fennia, Rovio...) voittavan työkulttuurin rakentamisessa. Nyt autamme tulospaineen alla työskenteleviä johtajia ja esihenkilöitä kasvattamaan nopeasti henkilöstön positiivista työvirettä ja tuloksentekokykyä testatusti toimivalla työkulttuurin muotoilumenetelmällämme.

Katso vaikka, miten eräs asiakkaamme, Fennian myyntiryhmän päällikkö Birgitta Hiltunen onnistui tiiminsä kanssa!

Ps. Työskentelemme vain sellaisten johtajien ja esihenkilöiden kanssa, joita pystymme 100% auttamaan - se on yksi salaisuus huipputuloksiin!
​

Case: Fennia Myyntiryhmä

​Esihenkilövaihdoksen myötä uusi tiiminvetäjä aloitti tiiminvetovastuussa tilanteessa, jossa tiimin suoriutuminen ja työtyytyväisyys oli ollut jo pitkään laskusuunnassa.

Työ oli jumiutunut kuormittavaan yksin puurtamiseen koronapandemian ja organisaatiomuutosten jälkeen.
​

Inspiroivalla Työhyvinvointipäivällä haluttiin vahvistaa henkilöstön nähdyksi ja kuulluksi tulemisen tunnetta sekä löytää arjessa toimivia ratkaisuja työhyvinvoinnin ja aikaansaamisen kasvattamiseksi, jotta osaajat sitoutuvat viemään toimintaa kohti strategisia tavoitteita.

Myyntiryhmän päällikkö Birgitta Hiltunen kertoo:

Kuulin Brossasta ja Brossan tarjoamista palveluista esimieheltäni. Kiinnostus heräsi, joten googlasin Brossan (tunnustan, en tuntenut Brossaa aikaisemmin) saadakseni lisätietoa Brossan tarjoamista palveluista. Tietysti minua kiinnostivat myös mahdolliset referenssit.

Ensimmäinen yhteinen tapaaminen järjestettiin Teamsin välityksellä. Jo tämän tapaamisen jälkeen minulle jäi tunne, että Brossalla on tarjottavana jotain, jonka haluan jakaa myös omalle tiimilleni.

Yhteistyömme Brossan kanssa sujui hyvin ja vaivattomasti. Erityinen kiitos siitä, että olitte selkeästi perehtyneet tilanteeseemme ja osasitte nostaa juuri meille tärkeitä asioita esille hyvällä ammattitaidolla ja innostavalla otteella.

Onnistuitte hienosti saamaan porukan mukaan yhteiseen keskusteluun.


Tilaisuudessa käyty avoin, innostava ja sparraava keskustelu antoi minulle, tiimin vetäjänä, uusia eväitä asioiden eteenpäin viemiseksi. Heti seuraavana maanantaina saatiinkin jo ensimmäinen asia maaliin. Uuden asian vastaanotto ​oli varsin positiivinen. Tästä on hyvä jatkaa.

Tiimin aktiivisuustaso on noussut merkittävästi näinkin lyhyessä ajassa, joten olen erittäin tyytyväinen tähän asti saavuttamaamme tulokseen.

Tämä edellä mainittu kertoo siitä, että te olette hyviä, ammattinne osaavia, innoittavia sparraajia ja voin lämpimästi suositella teitä ainakin koko finanssialalle (jonka nyt tunnen parhaiten), jossa on paljon erilaisia tiimikokoonpanoja ja miksei myös isoimmillekin porukoille.

Pienempien tilaisuuksien etuna on se, että niissä päästään paremmin kiinni ”oikeisiin” asioihin.


​Kiitos, olette erinomainen parivaljakko!

Finanssialan myynnin ammattilaisten kokemuksia:

Heittämällä paras Tyhy-päivä todellisesti tärkeän aiheen parissa. Kiitos Kati ja Niko, olette niin huippuja ja inspiroivia!

Kiitos mahtavasta päivästä. Silmiä avaava kokemus. Totuudenmukaisesti mentiin. Mukava kuulla, että samanlaisia kokemuksia on muillakin!


Tosi kivat kouluttajat. On ollut tosi mielenkiintoinen ja inspiroiva setti!

Vaikka Teams-keskustelu on ollut vilkasta, nyt päästiin enemmän kiinni konkreettisiin asioihin. Hieno setti!

Herättävä. Ajankohtaista tälle tiimille. Hyvä setti!

Valaisevaa! Antoisa päivä, KIITOS! Toivottavasti saamme muutosta.

Inspiroivan innostavan positiivinen. Huikean hyvä päivä. 
Kiitos!

Haluatko sinä kasvattaa nopeasti tiimisi positiivista työvirettä ja aikaansaamista?

Laita meille viestiä [email protected] ja katsotaan, miten voimme olla sinulle avuksi!
​

Kati Rautio ja Niko Leppänen Kauppalehdessä: Voittavan työkulttuurin kulmakivi kuntoon

4/1/2023

 
Picture
Yhä useampi uupuu, on tyytymätön työssään ja vaihtaa herkästi työpaikkaa. Samaan aikaan yritysten pitäisi kasvaa ja vastata asiakkaiden tarpeisiin yksilöllisesti. Pitäisi saada enemmän aikaan entistä vähemmällä.

Työkulttuurien muotoiluun erikoistuneiden yrittäjien, Brossan Kati Raution ja Niko Leppäsen mielestä ratkaisu löytyy olemassa olevan tiimin motivoitumisesta ja sen tyytyväisyyden kasvattamisesta.

Tiedetään, että innostunut, sitoutunut ja motivoitunut työntekijä on jopa neljänneksen tehokkaampi työssään kuin tyytymätön työntekijä. Sitoutunut henkilöstö on yksi voittavan kulttuurin kulmakivistä.

Lue Kauppalehden juttu tästä:
​Kati Rautio ja Niko Leppänen kampeavat mullistusta suomalaisyrityksissä – Tämä on avain voittavaan kulttuuriin | Kauppalehti

Kati Rautiolle Jyväskylän yliopiston Viestinnän ansioitunut alumni 2022 tunnustus

3/1/2023

 
Picture
Brossan perustajayrittäjä Kati Rautio palkittiin Jyväskylän yliopiston toimesta Ansioituneeksi alumniksi. Nimeäminen tehtiin Kieli- ja viestintätieteen laitoksen järjestämässä "Vuorovaikutusta rakentamassa" -seminaarissa 29.10.2022.

Palkinto annetaan viestinnän alumnille, joka menestyy työssään ja luo viestinnän asiantuntijana uraa, joka sopii nykyopiskelijoille hyväksi esimerkiksi. Palkittu alumni pitää yhteyksiä oppiaineeseensa ja levittää sen hyvää mainetta maailmalla.

Palkinto myönnettiin nyt 8. kerran Viestinnän tutkinto-ohjelman 40-vuotisen historian aikana. Tunnustuksen myönsi professori Anu Sivunen.


Hurjasti onnea Kati! 

"En ole tyypillinen johtamisvalmentaja. Intohimoni ei ole valmennus, vaan hyvinvoivan kasvun rakentaminen asiakkailleni ja yritykselleni. Näen, että monista viestinnän teorioista ja näkökulmista on hyötyä, kun halutaan rakentaa osaajia sitouttavaa työkulttuuria ja yhteisöllisyyttä." - Kati Rautio

Raution mukaan organisaatioiden muutosprosesseja ja tavoitteiden saavuttamista vahvistetaan työntekijöiden ja tiimien työtyytyväisyyttä kasvattamalla, joka tapahtuu nimenomaan vuorovaikutuksen keinoin.

Kati Rautio on toiminut useina vuosina vierailijaluennoitsijana Jyväskylän yliopiston viestinnän työelämäopinnoissa. Hän on esimerkillään innostanut opiskelijoita viestintäyrittäjyyteen sekä viestinnän ja vuorovaikutuksen näkökulmien hyödyntämiseen työelämän kehittämisessä.

Lue lisää palkinnon perusteista tiedotteesta!

Viestinnän ansioitunut alumni 2022: FM Kati Rautio — Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta (jyu.fi)

Kolme syytä, miksi ihmislähtöiseen johtamiseen kannattaa panostaa

23/10/2022

 
Picture

​HARVARD BUSINESS SCHOOLISSA kehitetty ”The Service-Profit Chain” nostaa johtamisen laadun menestystekijäksi. Voittava kulttuuri luo perustan laadukkaalle toiminnalle ja johtamiselle. Menestyvän ja hyvinvoivan tiimin resepti kertoo salaisuuden yhteistyössä onnistumiseen.

TUTKITUSTI RISKI EPÄONNISTUA STRATEGISISSA TAVOITTEISSA on suuri ja kytkeytyy tapaan toteuttaa muutosta. Toiminnan uudistumisessa ratkaisevaa on tyytyväinen ja sitoutunut henkilöstö, laadukas muutosviestintä sekä uuden toiminnan suunnittelu ja tuki henkilöstön työarkeen. 
​
JOHTAMINEN ON HYVINVOIVAN JA MENESTYVÄN TIIMIN RAKENTAMISTA. Laadukas tiimin johtaminen saa joukon ihmisiä toimimaan yhdessä ja saavuttamaan yhteisiä tavoitteita. Yhä useampi organisaatio toimii asiakaskeskeisesti, itse- ja yhteisöohjautuvasti. Työtä tehdään moniammatillisesti ja hajautetusti palveluketjuissa yli rajojen.
​
JOHTAMISELLA LUODAAN ORGANISAATIOLLE ​selkeä toimintakonsepti, näytetään suuntaa ja mahdollistetaan henkilöstön työssä ja yhteistyössä onnistuminen ja työhyvinvointi. Muutosjohtamisella huolehditaan toiminnan uudistumisesta muuttuvan toimintaympäristön tarpeisiin.

JOHTAMISEN KEHITTÄMINEN EDISTÄÄ liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamista rakentamalla asiakasarvoa tuottavaa arjen toimintakulttuuria, jossa työ on osaajille mielekästä ja sujuvaa. Työtä tehdään inspiroivassa työilmapiirissä kohti yhteisiä päämääriä ja tavoitteita ihmisten osaamista ja vahvuuksia hyödyntäen.
​

VAHVISTETAAN johtamisosaamista, muotoillaan johtamiskulttuuria, johdetaan muutosta sekä luodaan rakenteita työhön ja työyhteisön toimintaan vuorovaikutteisesti yhdessä esihenkilöiden ja työtä tekevien ammattilaisten kanssa.​
​

Kolme syytä, miksi ihmislähtöiseen johtamiseen kannattaa panostaa
​

1. ​LAADUKAS JOHTAMINEN NOSTAA ORGANISAATION ONNISTUMISPROSENTTIA NÄYTTÄMÄLLÄ SUUNTAA, MITEN TOIMIMALLA PARHAITEN MENESTYTÄÄN. 

Osoittamalla ydinarvot ja rakentamalla tehokasta arvoa luovaa toimintakulttuuria autetaan organisaatiota tuottamaan palvelua sujuvasti asiakastarpeeseen, mikä luo erinomaista asiakaskokemusta sekä tyytyväisiä, sitoutuneita asiakkaita. Hyvin johdettu organisaatio toimii ja uudistuu liiketoiminnan tavoitteiden suuntaisesti. Ihmislähtöinen johtamisote innostaa ja motivoi osaajat entistä parempiin tuloksiin yhteistyön ilmapiirissä.  

2. IHMISLÄHTÖINEN JOHTAMINEN KASVATTAA TYÖTYYTYVÄISYYTTÄ JA OSAAJIEN SITOUTUMISTA TYÖPAIKKAAN JA TYÖHÖN, JOSSA HALUTAAN ANTAA PARASTA YHTEISTEN MERKITYKSELLISTEN TAVOITTEIDEN ETEEN. 

Osaajat arvioivat johtamisen laatua jatkuvasti työskennellessään työpaikassa. Johtaminen rakentaa työntekijäkokemusta. Menestyvän tiimin peruspilareihin nojaava tiimijohtaminen mahdollistaa mielekkään ja sujuvan työn ja yhteistyön, mikä parantaa työn tuottavuutta, tuloksellisuutta ja työhyvinvointia. Hyvä fiilis ja tekemisen meininki välittyy, luo elämyksellistä palvelua, erinomaista asiakas- ja työntekijäkokemusta sekä vahvistaa yhteistyösuhteita asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. 

3.​ LAADUKKAALLA MUUTOSJOHTAMISELLA TOIMINTA UUDISTUU NOPEAMMIN JA KEHITTYY JATKUVASTI PAREMMAKSI OSANA ARJEN TYÖTÄ.

​Johtamisella ja viestinnällä vältetään muutoksen yleiset sudenkuopat ja innostetaan ihmiset mukaan uuteen. Onnistunut muutosjohtaminen ylläpitää työtyytyväisyyttä ja työhyvinvointia läpi muutoksen ja antaa osaajille työrauhan tuottavaan työhön samalla, kun toimintaa uudistetaan entistä paremmaksi. 

Toiminnan laatua parannetaan osallistamalla henkilöstö työn kehittämiseen muutoksissa ja arjen työssä. Luomalla turvallista, arvostavaa ja avointa työilmapiiriä osaajia kannustetaan nostamaan esiin työhyvinvoinnin, suoriutumisen ja uudistumisen haasteita sekä tuetaan niiden ratkaisemista yhteisöllisesti. Oivalluttamalla ihmiset uudistumiseen, kasvuun ja kehittymiseen osaajien koko potentiaali saadaan hyötykäyttöön.
​

Kiinnostuitko?

Autamme tulospaineen alla työskenteleviä johtajia ja esihenkilöitä kasvattamaan nopeasti tiiminsä positiivista työvirettä ja tuloksentekokykyä.

​Laita meille viestiä [email protected] ja jutellaan lisää!

Kuinka voin viedä tiimini junnaavasta tyytymättömyydestä tuottavaan innostukseen?

14/10/2022

 
Picture
Tätä kysymystä moni tulospaineiden alla painiva johtaja pohtii. Vauhditusta on haettu monin eri tavoin henkilöstöpäivistä yhteisiin pelisääntöihin, mutta toivottua tekemisen meininkiä ei ole syntynyt… 

​Aikaan pitäisi saada niin paljon enemmän - entistä vähemmällä. Henkilöstö on nujertumassa työtaakan alle ja silti pitäisi saada kasvua ja vastata asiakkaiden tarpeisiin yksilöllisesti. Odotukset työntekijäkokemukselle ovat muuttuneet, työntekijät eivät sitoudu enää samalla tavalla kuin ennen. Johtajana et näe tiimisi suoriutuvan niin kuin pitäisi ja olet huolissasi työtyytyväisyyden suunnasta. 

Mutta mitä jos ratkaisu ei ole lisäresursseissa tai henkilöstömuutoksissa, vaan henkilöstön motivoitumisessa?

Tiesitkö, että motivoitunut
ja sitoutunut työntekijä on 25% tehokkaampi kuin tyytymätön työntekijä. Sitoutunut henkilöstö on yksi voittavan kulttuurin kulmakivistä.  

Voittavan kulttuurin organisaatiot menestyvät jopa 30% paremmin asiakas- ja työtyytyväisyydessä sekä 50% paremmin sijoitetun  
pääoman mittarilla toimialasta riippumatta.  
 
Jos johtajana haluat nyt kiihdyttää muutosvauhtia ja varmistaa tavoitteissa onnistumisen, niin mahdollisuutesi piilee juuri tiimisi  
työtyytyväisyyden kasvattamisessa.  
 
Etsimmekin nyt uuteen BETA -ohjelmaamme yksikönjohtajia, jotka haluavat rakentaa osaajia innostavaa työkulttuuria, jonka avulla  
yhteisöllinen tekemisen meininki ja henkilöstön muutosvalmius silmin nähden kasvaa tiimissäsi sen sijaan, että kuormittava yksin  
puurtaminen vie voiton.  
 
Jos tämä kuulostaa siltä, että haluat olla mukana luomassa sitä kauan odotettua parempaa työkulttuuria sinun tiimiisi, niin toimi heti ja  
laita viesti “TYÖKULTTUURI” [email protected] ja saat meiltä lisätietoja. 

Case Sampo: Kulttuurityön tuloksia

22/6/2022

 
Picture

​Keväällä 2021 Saimaan ammattiopisto Sampossa toteutettiin koko organisaation yhteinen kulttuurin muotoilumatka strategisen uudistumisen tueksi. Sampon kulttuurityötä esiteltiin ammatillisen koulutuksen VIMMA-seminaarissa Lappeenrannassa 7.6.2022. 

Saimaan ammattiopisto Sampo tarjoaa ammatillista koulutusta aikuisille ja nuorille sekä koulutus- ja kehittämispalveluja yrityksille ja yhteisöasiakkaille. Koulutusta järjestää Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä kahdeksalla eri koulutusalalla, viidessä eri toimipisteessä, noin 400 ammattilaisen voimin. Sampon rehtorina ja Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymän johtajana toimii Antti Lehmusvaara. 
​

Markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille järjestetyssä VIMMA -seminaarissa kuultiin asiaa viestinnän viimeisimmistä tuulista sekä perehdyttiin vastuullisuuteen ja työnantajamielikuvaan. Puheenvuorossaan ”Brändi lähtee sisältäpäin – Case Sampo” Marja Akkila kertoi, miten kulttuurimatka toteutettiin ja millaisia vaikutuksia kulttuurityöllä on saatu aikaan Saimaan ammattiopisto Sampossa. 
​
​

VIMMA -seminaari avausohjelma 7.6.2022


​Tervetuloa Lappeenrantaan!
 
Antti Lehmusvaara, Rehtori, Kuntayhtymän johtaja, Saimaan ammattiopisto Sampo 

Vaikuttavaa viestintää yhdessä 
Päivi Korhonen, Puheenjohtaja, AMKE:n viestintäverkosto 

Opetusministeriön terveiset 
Petri Lempinen, Ylijohtaja, Opetus- ja kulttuuriministeriö 

Asiakaskeskeinen viestinnän kehittäminen 
Elina Piskonen, Asiakaskokemuspäällikkö, Opetushallitus 

Yliopisto tiennäyttäjänä ympäristöasioissa - viestinnän rooli 
Liisa Kuvaja, Brändi- ja viestintäjohtaja, LUT –yliopisto 

Kohti aitoa ja vetovoimaista työnantajabrändiä 
Kati Rautio ja Niko Leppänen, Työn ja kulttuurin muotoilijat, Brossa 
​

Brändi lähtee sisältäpäin - Case Sampo 
Marja Akkila, Markkinointikoordinaattori, Saimaan ammattiopisto Sampo 
Jaana Mikkanen, Art Director ja Sami Airaksinen, Concept Strategist, Avidly 
​
​

Case Sampo - Miksi kulttuurityöhön lähdettiin?


​- Työelämän murroksessa ja henkilöstön ikärakenteen myötä Sampossa oli tunnistettu kasvava tarve rekrytoinneille sekä sisäisen työnantajabrändin kehittämiseen. Seuraavien vuosien aikana henkilöstöstä n. 50 % on eläköitymässä, mikä tulee tarkoittamaan satoja uusia rekrytointeja, Marja Akkila aloittaa.

- Organisaatiossa ollaan siirtymässä tiimiorganisaatioon, jossa tiimioppiminen on päämäärä. Jo tämä itsessään tarkoittaa uudenlaista toimintatapaa. Organisaation erilaiset toimintakulttuurit haluttiin yhdenmukaistaa johdon, esihenkilöiden ja henkilöstön yhteisellä kulttuurityöllä.


- Sampon halutaan olevan jatkossakin alueellaan houkutteleva työpaikka, joten organisaatiokulttuurin uudistaminen nähtiin ensiarvoisen tärkeänä asiana. Tavoitteena on hyvinvoivan, asiakaskeskeisen ja tiimimäisen työ- ja yhteistyökulttuurin sekä aidon ja vetovoimaisen työnantajabrändin rakentaminen. 

​- Tämän kaiken tulee luoda 
entistä parempaa työntekijäkokemusta ja vahvistaa johtamisen roolia työpaikan toiminnan kokonaisuudessa edistäen yhteisiin päämääriin, arvoihin ja toimintaan sitoutumista, Akkila jatkaa.​
​​

Case Sampo - Miten kulttuurityö tehtiin?


​- Yhdessä Brossan Kati Raution ja Niko Leppäsen kanssa toteutimme syksyllä 2020 Kohti aitoa ja vetovoimaista työnantajabrändiä – valmennuskokonaisuuden Sampon henkilöstölle. Valmennuksessa pidettiin Sampon johdolle ja esihenkilöille työpajoja ja välitehtäviä omien tiimien kanssa sekä koko henkilöstön yhteinen valmennuspäivä. Valmennuskokonaisuuteen osallistui yli 300 sampolaista. 
​
 ​
- Tästä valmennuskokonaisuudesta syntyi suuntaviivat ja visio siitä, millainen on tulevaisuuden hyvinvoiva ja menestyvä työpaikka sekä kuva siitä, millainen kulttuuri Sampoon halutaan. Lisäksi yhteinen valmennus oivallutti tarpeen kulttuurin muotoiluun, Marja Akkila kertoo. 
​
- Keväällä 2021 käynnistettiin organisaatiokulttuurin muotoilu, joka toteutettiin johdon ja henkilöstön yhteistyöskentelynä Brossan työn ja kulttuurin muotoilijoiden johdolla. Muotoilutehtävän avulla jatkojalostettiin syksyllä syntynyttä visiota tulevaisuuden hyvinvoivasta ja menestyvästä työpaikasta sekä halutusta kulttuurista.

​- 
Muotoilutyöpajoihin osallistui Sampon henkilöstöä laajasti eri aloilta, ammattiryhmistä ja toimipaikoista. Työpajat toteutettiin keskustellen ja yhdessä pohtien voittavan organisaatiokulttuurin kulmakiviä. Muotoilutyöpajojen jälkeen konseptoitiin ja kuvattiin haluttu arjen toimintakulttuuri kulttuuriperiaatteiksi. Tämä kaikki toteutettiin etänä.
 
​
- Kulttuurityön edistämiseksi Sampossa aikataulutettiin konkreettiset toimenpiteet suunnitelmaksi. Ensimmäinen tehtävä oli yhdessä luotujen kulttuuriperiaatteiden näkyväksi tekeminen viestinnän keinoin. Kulttuuriperiaatteista tehtiin kulttuurikäsikirja ja julisteet näkyville kaikkiin työhuoneisiin ja yleisiin tiloihin. Kulttuurin mukaiseen toimintaan viitataan systemaattisesti arjen viestinnässä. Lisäksi kulttuurista on tehty blogeja, julkaisuja ja viestintää myös ulospäin, Akkila kuvailee.

”Kaikki tehdään kulttuuriperiaatteiden mukaisesti. Nämä ovat meillä jatkuvasti esillä.” 
-Marja Akkila, Sampo


Case Sampo - Millaisia vaikutuksia kulttuurityöllä on jo nähtävissä?


​UUSI STRATEGIATYÖ TEHTIIN KULTTUURIPERIAATTEIDEN MUKAISESTI.
​
Johto on tosi sitoutunut yhdessä luotuihin kulttuuriperiaatteisiin. Kulttuuriperiaatteet näkyvät läpileikkaavana uudessa strategiassa, Marja Akkila avaa.

KULTTUURIPERIAATTEISTA SYNTYI NOPEASTI JOHTAMIS- JA ASIAKASLUPAUS.

Johtamislupauksen lunastaminen ja käsittely on aloitettu koko henkilöstön kanssa. Sampossa ollaan matkalla kohti valmentavaa johtamista. Dialogi on lisääntynyt esihenkilöiden ja johdon välillä.  ​ 

SISÄINEN VIESTINTÄ ON LISÄÄNTYNYT JA ON AVOIMEMPAA.
Kulttuuri on vahvasti osa arjen toimintaa ja mukana henkilöstön koulutuspäivissä sekä keskustelutilaisuuksissa. Tiimien ja tiimiohjaajien dialogimahdollisuudet on tehty säännölliseksi. Dialogin merkitystä kulttuurin uudistumisessa ei voi korostaa liikaa.
 

KEHITTÄMISTOIMINTAA ON SELKEYTETTY.
​
Henkilöstön kehittämiselle on selkeä suunta ja tavoitteet. Tiimiosaaminen, jatkuva kehittyminen ja oppiminen on keskiössä. Henkilöstötutkimukset tukevat jatkossa kulttuuritavoitteita. Johdon ja esihenkilöiden valmennuksia on jatkettu johtamiskulttuurin uudistumisen tueksi.

TIIMIORGANISAATIOON SIIRTYMINEN ON ALOITETTU VUOROVAIKUTTEISESTI YHDESSÄ HENKILÖSTÖN KANSSA.
​
Rekrytointia ja perehdyttämisprosessia on kehitetty. 

ON LUOTU UUSIA TAPOJA TEHDÄ YHDESSÄ TYÖTÄ.
 ​
Yhteisöllisyys on kasvanut ja yhdessä tekeminen sekä vuorovaikutus on lisääntynyt. Huokuu aito halu luoda Me -henkeä. Tämä näkyy yhteistyössä yli alojen ja tiimien. 

SAMPON UUSI BRÄNDI-IDENTITEETTI, BRÄNDIJULISTUS JA VISUAALINEN ILME SYNTYI KULTTUURITYÖN POHJALTA.
Nämä tehtiin mainostoimistoyhteistyönä, ​​Marja Akkila luettelee vaikutuksia. ​​

”Systemaattista kulttuurityötä on tehty Sampossa vasta vuosi. Johtamiskulttuurin muutos on ollut meillä iso asia. Nyt on jo saatu näin paljon aikaan. Missä mahdamme olla kolmen vuoden päästä?”
-Marja Akkila, Sampo
 


Case Sampo - Millaisia vaikutuksia kulttuurityöltä odotetaan jatkossa?


​- Sampossa odotetaan jatkuvan kulttuurityön näkyvän entistä parempana asiakastyytyväisyytenä ja asiakaskokemuksena sekä henkilöstön hyvinvointina ja työntekijäkokemuksena. Tämä tulee entisestään vahvistamaan opetustyön ja kehittämistoiminnan laatua.

​- 
Alansa laadukkaana toimijana Sampolla on vahva työnantajabrändi, mikä helpottaa poikkeuksellisen suuressa rekrytointitarpeessa onnistumista tulevina vuosina, Marja Akkila ennakoi.
 
​

Kiinnostuitko? Kysy lisää!

Marja Akkila, Saimaan ammattiopisto Sampo
040 735 5983
​​[email protected]

Ota meihin yhteyttä!

Kati Rautio, Brossa
050 464 3200
[email protected]

Niko Leppänen, Brossa
044 374 2817
​[email protected]
​

Oletteko matkalla kohti voittavaa kulttuuria?

20/6/2022

 
Picture
​Kilpailu asiakkaista ja motivoituneista osaajista kiihtyy. Samalla nykyistä liiketoimintaa on paine tehdä entistä kustannustehokkaammin, vaikuttavammin ja vastuullisemmin. Pärjätäkseen kilpailussa organisaatiot uudistavat työ- ja johtamiskulttuuriaan. 
 
Voittavan kulttuurin organisaatiot menestyvät jopa 30 % paremmin asiakas- ja työtyytyväisyydessä sekä 50 % paremmin sijoitetun pääoman mittarilla.  
 
Ihmislähtöinen, tutkitusti menestyvän organisaation periaatteisiin rakentuva toimintakulttuuri luo veto- ja pitovoimaa, strategista kilpailuetua, jota on vaikea kopioida. 
​

Voittavan kulttuurin reseptiä on tutkittu kattavasti

​
​Tutkimus osoittaa yhdistävät tekijät organisaation menestymiseen toimialasta, koosta, kansallisesta kulttuurista ja maantieteellisestä sijainnista riippumatta. 
 
Kulttuuri on työpaikan ainutlaatuinen sisäinen maailma, johon osaajat, asiakkaat ja sidosryhmät liittyvät toimiessaan organisaation kanssa. Kulttuuri ilmenee tavassa ajatella ja toimia, mikä heijastuu sisään ja ulos kaikissa teoissa ja ilmapiirissä.  
 
Voittava kulttuuri rakentuu toiminnan tarkoituksen ja päämäärän, arvojen ja työn tekemisen ympärille. Asiakas ja työntekijä ovat keskiössä. 
​ 

Kulttuuria voi ja kannattaa kehittää

​
​Kulttuuri elää ja uudistuu toimintaympäristön ajan hengen mukaisesti. Kulttuuri on paitsi pitkän aikavälin johtamisen tulos, se myös rakentuu työarjessa, jossa sitä vahvistetaan ja uudistetaan toistuvien ajattelu- ja toimintatapojen kautta.  
 
Aika ajoin on hyvä pysähtyä miettimään, onko nykyinen toimintatapa sellainen, jolla parhaiten menestytään. 

​Visioimalla kulttuurille uusi suunta ja konkretisoimalla haluttu kulttuuri toimintaperiaatteiksi innostetaan osaajat asiakasarvon tuottamiseen tuloksellisesti ja yhteisöllisesti läpi organisaation riippumatta työstä, roolista ja toiminnosta, jossa työskennellään.
​

Kolme syytä, miksi voittavaan kulttuuriin kannattaa panostaa


​1. Organisaation menestyminen ja tehokkuus eivät ole sattumaa, vaan tulosta toiminnan laadusta ja tyytyväisten osaajien sitoutumisesta työhön ja työpaikkaan.  
​
Arvo ja tuottavuus luodaan päivittäin työsysteemin, rakenteiden, prosessien ja ihmisten toimintatapojen kautta. Voittavan kulttuurin organisaatiossa toimitaan strategisten päämäärien ja tarkoituksen suuntaisesti, asiakas- ja työntekijäymmärryksen pohjalta sekä vastataan toimintaympäristön muuttuviin tarpeisiin.

Toimintatapa on osallistava ja vuorovaikutteinen, mikä edistää strategisissa tavoitteissa onnistumista ja auttaa välttämään kilpailukykyä syövät harha-askeleet ja hukkainvestoinnit, kuten johtamisen tehokkuusharhan ja tuottavuusparadoksin.   
 
2. Voittavan kulttuurin organisaatio tuottaa erinomaista asiakas- ja työntekijäkokemusta sekä rakentaa kannattavaa kasvua. 
 
Asiakas kokee kulttuurin osana palvelua ja asiointia. Laadukas arvoa tuottava palvelu lisää asiakasuskollisuutta, suosittelua ja uusintaostoja kasvattaen myyntiä.

​Osaajat arvioivat kulttuuria työskennellessään organisaatiossa, jo ennen työsuhteen aloittamista. Työhyvinvointia tukevassa toimintakulttuurissa osaajat työskentelevät motivoituneesti ja innostuneesti, ihmisten potentiaali ja osaaminen saadaan liiketoiminnan käyttöön.  
 
Hyvinvoivassa työpaikassa on puolet vähemmän ja lyhyempiä sairauspoissaoloja sekä koetaan vähemmän uupumista. Näin minimoidaan poissaoloista, vaihtuvuudesta ja rekrytoinnista sekä tuottavuuden laskusta johtuvia henkilöstökuluja. 
 
3. Voittavan kulttuurin organisaatio luo rohkeasti uusia ratkaisuja ja innovaatioita asiakkaan ja liiketoiminnan hyödyksi. Työtä tehdessä kyvykkyys, osaaminen ja ammattitaito kasvaa. 
 
Voittavan kulttuurin organisaatio toimii nopeasti ja ketterästi. Työ ja yhteistyö toimii ja sitä johdetaan johdonmukaisesti ja tiimimäisesti yli rajojen. Ihmislähtöisellä valmentavalla johtamisotteella henkilöstön omistajuus ja vastuunotto työstä kasvaa, mikä lisää organisaation kykyä tarttua tunnistettuihin haasteisiin ja mahdollisuuksiin.  

​Kokeilemalla uutta luodaan edelläkävijyyttä ja elinvoimaa, mikä vie toimintaa eteenpäin haluttuun suuntaan. Voittava kulttuuri on positiivista brändimielikuvaa rakentava erottumistekijä, joka houkuttelee niin parhaat osaajat kuin tavoittelemanne asiakkaat ja yhteistyökumppanit rakentamaan menestystarinaanne yhdessä. 
​

Halutaanko teilläkin uudistaa työ- ja johtamiskulttuuria?


​Tutustu kulttuurin kehittämisen mahdollisuuksiin ja asiakkaidemme kokemuksiin kulttuurin muotoilusta! Luomme kulttuurimatkan tarpeisiinne osuvaksi: brossa.fi/kulttuurin-muotoilu
​
VOITTAVA KULTTUURI – VALMENNUS 
Haluatteko kasvattaa ymmärrystä voittavasta kulttuurista ja sen merkityksestä tulevaisuuden menestystekijänä? 
​
​KOHTI VOITTAVAA KULTTUURIA – MUOTOILUMATKA 
Mietittekö, miten edetä vaikuttavasti kulttuurityössä? Haluatteko rakentaa tiimimäistä palveluorganisaatiota, jossa asiakasarvoa tuotetaan hyvällä fiiliksellä ja itseohjautuvalla työotteella osaajien kesken, yli rajojen? Haluatteko nostaa työntekijäkokemuksen kulttuurin ytimeen ja muotoilla työpaikan, jossa osaajat mielellään työskentelevät ja suosittelevat työpaikkana muillekin? 
​
INSPIROIDU JOB DESIGNERIN KANSSA – SPARRAUS 
Työskenteletkö kulttuurin kehittämisen parissa? Kaipaatko inspiraatiota ja näkemystä kulttuurityön suunnitteluun, johtamiseen ja viestintään? Tuntuuko, että kulttuurityö on jumissa tai helpommin sanottu kuin tehty?  
​
TULEVAISUUDEN TYÖELÄMÄN JOB DESIGNERIT PUHUJAKSI 
Etsitkö innostavaa ja oivalluttavaa puhujaa tai fasilitaattoria tuomaan raikkaita näkemyksiä teemoista: voittava kulttuuri, työnantajabrändi ja työntekijäkokemus? 
​

Kiinnostuitko?

​Ota meihin yhteyttä ja jutellaan lisää!
​
Kati Rautio
Työn ja kulttuurin muotoilija, Founder
050 464 3200
[email protected]

Niko Leppänen,
Työn ja kulttuurin muotoilija, Partner
​044 3742817
​[email protected]  

<<Previous

    Juttuja

    Kolme oivallusta pysyvään muutokseen
    Ilmarisen osaston johtaja Hanna Kankainen-Aho: "Vaikka olemme tätä asiaa aiemmin käyneet läpi, niin ennen tätä ei ollut kykyä ottaa tarvittavaa askelta eteenpäin. Yhdessä oivalsimme, mikä nykyisessä tavassamme toimia vaatii muutosta"
    Pohteen palvelualuejohtaja Marjaana Teerikangas: "Jopa 95% henkilöstöstä on valmis sitoutumaan yhteiseen suuntaan ja strategisiin tavoitteisiimme"
    Fennian Myyntiryhmän päällikkö Birgitta Hiltunen: "Tiimin aktiivisuustaso on noussut merkittävästi"
    Kati Rautio ja Niko Leppänen Kauppalehdessä: Voittavan työkulttuurin kulmakivi kuntoon
    Kati Rautiolle Jyväskylän yliopiston Viestinnän ansioitunut alumni 2022 tunnustus
    Kolme syytä, miksi ihmislähtöiseen johtamiseen kannattaa panostaa
    Kuinka voin viedä tiimini junnaavasta tyytymättömyydestä tuottavaan innostukseen?
    Case Sampo: Kulttuurityön tuloksia
    Oletteko matkalla kohti voittavaa kulttuuria?
    Työkulttuurin konsultoinnista
    Valtakunnallista tunnustusta uudenlaiselle työllistämisen ja työnteon mallille
    "Katsokaa! Meidän rästityötilanne laskee aivan hurjaa vauhtia!" Näin kuormittava työtilanne otettiin haltuun job designilla
    Brossa onnittelee Sveitsin mestaria & Vuoden valmentajaa Jyri Korsmania
    Sampo & Brossa: Yhteisöllinen organisaatiokulttuurin muotoilu opetusalalla
    Limingan kunta & Brossa: Uudenlaisella kesätyökonseptilla mielekästä työtä, hyvinvointia & yhteisöllisyyttä
    Eksote & Brossa: Tulevaisuuden hyvinvoivan työpaikan rakentaminen sote-alalla
    RELEX & Brossa: Muutosjohtaminen & toimintakulttuurin rakentaminen kansainvälisessä toimintakentässä
    Luovaa nostetta hanketyöhön
    Miltä näyttää työnantajabrändityön tulevaisuus?
    Kolme askelta kohti hyvinvoivaa työpaikkaa
    Suuntaa katse kohti tulevaisuutta
    Rakkaudella esimiehille
    Brossan Kati Tivi Service Desk 2020 -seminaarissa: Service Desk Design challenge - Miten viritetään monitahoinen ja hajautettu palveluketju huippukuntoon?
    Bisneksen ja työn murros tuli yhdessä yössä
    Esimies, kaipaatko tukea hajautetun tiimin johtamiseen?
    Oletteko te työhyvinvoinnin edelläkävijä?
    Tulevaisuus on meidän
    Kati & Niko pitämässä Johda hajautettu tiimi huippukuntoon -koulutusta esimiehille
    Alma Talent kysyi. Me vastasimme.
    Saako työelämän ongelmista puhua?
    Brossan Kati puheenjohtajana asiakaspalvelu & asiakaskokemus -seminaarissa
    SOK Asiakasomistajuuden asiantuntija Petra Lindell: "Yhteinen työn muotoiluprojekti on ollut parasta työurallani"
    Ole johtaja  - Sytytä innostuksen liekki
    Kohti unelmia 
    Sveitsissä valmentava Jyri Korsman: "Voin suositella yhteistyötä Brossan kanssa kaikillle esimiesasemassa oleville johtajille ja urheiluvalmentajille"
    Koulutus: Johda hajautettu tiimi huippukuntoon
    Pomo - Onnistukaa ja uudistukaa työtä muotoilemalla
    Brossan Kati puheenjohtajana Alma Talentin IT -rekrytoinnit & sitouttaminen -seminaarissa
    Rakas ystävä, tämä kirje on sinulle!
    Työhyvinvoinnin peruspilarit löytyvät työpaikan arjesta
    Onnellisuus syntyy tekemisestä - myös työpaikalla
    Welcome to the new world - Unelmien työ on täällä!
    Job design - Uusi tapa kehittää arjen työtä, tiimejä ja työntekijäkokemusta
    Työelämän suurimmat ongelmat ratkaistaan arjen työtä ja viestintää kehittämällä
    Työntekijäkokemus on täällä - "enemmän kuin lean ja se mikä palvelumuotoilusta puuttuu"
    Onko teillekin hankittu sisäisen viestinnän kanava, jota ei ole vielä saatu hyötykäyttöön?
    Brossa haastateltavaksi Ranskan televisioon
    Mitä ihmettä on job design?
    TOP 3 asiat, jotka tulee olla kunnossa työpaikalla
    Esimies, miten job designilla parannetaan tiimin työn sujumista ja asiakastyytyväisyyttä?
    Menestyvän tiimin rakentaminen
    Johtamisella luodaan edellytykset arjen työssä onnistumiseen
    Brossa kumppaniksi Työelämä 2020 -hankkeeseen
    Huippuvalmentaja johtaa kokonaisuutta
    Brossa kehittämässä SOK:n valtakunnallista tukipalvelua
    Brossa uudistamassa S-ryhmän viestinnällistä digitaalista työympäristöä

Arki ratkaisee

Brossa Oy  /  [email protected]  /  Y-tunnus: 2668198-3
© Brossa Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.