[email protected]
Brossa - Arki ratkaisee
  • Etusivu
  • Voittava kulttuuri
  • Ihmisten johtaminen
  • Fiksu työ
  • Me
  • Blogi

Blogi & uutiset

BLOGI: Hear the sound of colours

2/10/2015

 
Aika ajoin minulta kysytään, mitä yritykseni nimi Brossa tarkoittaa. Merkityksiä löytävälle humanistille suuri kysymys, mutta tavallisesti vastaan kysymykseen arkisiin tilanteisiin sopivalla tavalla lyhyesti ja ytimekkäästi: ”Ihmislähtöinen prosessikehitys”.

Koska olen koulutukseltani puheviestinnän maisteri, jatkan mielelläni keskustelua mahdollisuuksien mukaan hieman enemmän. Rakastan keskustelua, jossa pääsemme pohtimaan, mitä yritys ja organisaatio käytännössä tarkoittaa ja mikä niitä paradoksaalisesti samalla yhdistää ja erottaa.

Kiitos viestintätieteiden ja palveluliiketoiminnan opintojen, päähäni on kuin varkain istutettu ajatus, jonka mukaan ”yritys on vain juridinen yksikkö, jonka avulla käydään kauppaa, mutta ihmiset luovat liiketoiminnan”.
Vaikka käytännössä yrityksen ja organisaation ero ei välttämättä ole elintärkeää, palveluliiketoiminnan kehittämisen kannalta se on kuitenkin tärkeä ymmärtää. Yritystoiminnassa jokainen organisaatio on tietysti olemassa liiketoimintaa varten, sillä ilman liiketoimintaa ei olisi organisaatioita. Ja ilman organisaatioita ei olisi liiketoimintaa, sillä jokaisen kaupan takana on ainakin tavallisesti yksi tai useampi ihminen.

Kun kehitämme palveluliiketoimintaa, kehitämme siis ihmisten toimintaa, sillä tästä näkökulmasta liiketoiminta on se tavoite, jonka organisaatiossa työskentelevät ihmiset pyrkivät yhteistyössä saavuttamaan.

Ja kun tavoitteemme on kehittää ihmisten toimintaa, pyrimme käytännössä kehittämään päivittäistä työtä, sillä jokaisessa organisaatiossa työ on se väline, jolla liiketoiminnan tavoitteet saavutetaan.
 
Vaikka työskentelemme organisaatioissamme joka päivä, arjessa liiketoiminnan perusteet on kuitenkin helppo unohtaa. Aikataulut painavat päälle ja tuottavuutta pitäisi parantaa. Nopea toiminta on tärkeää, sillä paineen alla aika on rahaa, minkä vuoksi toimintaamme ohjaavat faktat, joiden pohjalta teemme oletukset ja päätämme nopeasti toimenpiteet, jotka toteutetaan.  

Mutta jos oletamme, että palveluliiketoiminta luodaan organisaatiossa työskentelevien ihmisten päivittäisessä työssä, miten huomioimme ne ihmiset, joiden työtä liiketoiminnan nimissä käytännössä kehitetään?

Mitä kysymme, miten kuuntelemme? Mitä kuulemme, kun kysymme?

Millaista tietoa tarvitsemme, jotta onnistuisimme kehittämään toimintaamme niin, että liiketoiminnan tavoitteet saavutetaan paremmin samalla, kun päivittäistä työtä parannetaan?
 
Joskus minulta kysytään, mistä Brossan logon värit tulevat. Monta merkitystä silläkin, mutta yksi ehkä kaikista merkityksellisin.

Yritystoiminta itsessään on mustavalkoinen, mutta ihmisissä piilevät kaikki värit.


Comments are closed.

    Juttuja

    Kolme oivallusta pysyvään muutokseen
    Ilmarisen osaston johtaja Hanna Kankainen-Aho: "Vaikka olemme tätä asiaa aiemmin käyneet läpi, niin ennen tätä ei ollut kykyä ottaa tarvittavaa askelta eteenpäin. Yhdessä oivalsimme, mikä nykyisessä tavassamme toimia vaatii muutosta"
    Pohteen palvelualuejohtaja Marjaana Teerikangas: "Jopa 95% henkilöstöstä on valmis sitoutumaan yhteiseen suuntaan ja strategisiin tavoitteisiimme"
    Fennian Myyntiryhmän päällikkö Birgitta Hiltunen: "Tiimin aktiivisuustaso on noussut merkittävästi"
    Kati Rautio ja Niko Leppänen Kauppalehdessä: Voittavan työkulttuurin kulmakivi kuntoon
    Kati Rautiolle Jyväskylän yliopiston Viestinnän ansioitunut alumni 2022 tunnustus
    Kolme syytä, miksi ihmislähtöiseen johtamiseen kannattaa panostaa
    Kuinka voin viedä tiimini junnaavasta tyytymättömyydestä tuottavaan innostukseen?
    Case Sampo: Kulttuurityön tuloksia
    Oletteko matkalla kohti voittavaa kulttuuria?
    Työkulttuurin konsultoinnista
    Valtakunnallista tunnustusta uudenlaiselle työllistämisen ja työnteon mallille
    "Katsokaa! Meidän rästityötilanne laskee aivan hurjaa vauhtia!" Näin kuormittava työtilanne otettiin haltuun job designilla
    Brossa onnittelee Sveitsin mestaria & Vuoden valmentajaa Jyri Korsmania
    Sampo & Brossa: Yhteisöllinen organisaatiokulttuurin muotoilu opetusalalla
    Limingan kunta & Brossa: Uudenlaisella kesätyökonseptilla mielekästä työtä, hyvinvointia & yhteisöllisyyttä
    Eksote & Brossa: Tulevaisuuden hyvinvoivan työpaikan rakentaminen sote-alalla
    RELEX & Brossa: Muutosjohtaminen & toimintakulttuurin rakentaminen kansainvälisessä toimintakentässä
    Luovaa nostetta hanketyöhön
    Miltä näyttää työnantajabrändityön tulevaisuus?
    Kolme askelta kohti hyvinvoivaa työpaikkaa
    Suuntaa katse kohti tulevaisuutta
    Rakkaudella esimiehille
    Brossan Kati Tivi Service Desk 2020 -seminaarissa: Service Desk Design challenge - Miten viritetään monitahoinen ja hajautettu palveluketju huippukuntoon?
    Bisneksen ja työn murros tuli yhdessä yössä
    Esimies, kaipaatko tukea hajautetun tiimin johtamiseen?
    Oletteko te työhyvinvoinnin edelläkävijä?
    Tulevaisuus on meidän
    Kati & Niko pitämässä Johda hajautettu tiimi huippukuntoon -koulutusta esimiehille
    Alma Talent kysyi. Me vastasimme.
    Saako työelämän ongelmista puhua?
    Brossan Kati puheenjohtajana asiakaspalvelu & asiakaskokemus -seminaarissa
    SOK Asiakasomistajuuden asiantuntija Petra Lindell: "Yhteinen työn muotoiluprojekti on ollut parasta työurallani"
    Ole johtaja  - Sytytä innostuksen liekki
    Kohti unelmia 
    Sveitsissä valmentava Jyri Korsman: "Voin suositella yhteistyötä Brossan kanssa kaikillle esimiesasemassa oleville johtajille ja urheiluvalmentajille"
    Koulutus: Johda hajautettu tiimi huippukuntoon
    Pomo - Onnistukaa ja uudistukaa työtä muotoilemalla
    Brossan Kati puheenjohtajana Alma Talentin IT -rekrytoinnit & sitouttaminen -seminaarissa
    Rakas ystävä, tämä kirje on sinulle!
    Työhyvinvoinnin peruspilarit löytyvät työpaikan arjesta
    Onnellisuus syntyy tekemisestä - myös työpaikalla
    Welcome to the new world - Unelmien työ on täällä!
    Job design - Uusi tapa kehittää arjen työtä, tiimejä ja työntekijäkokemusta
    Työelämän suurimmat ongelmat ratkaistaan arjen työtä ja viestintää kehittämällä
    Työntekijäkokemus on täällä - "enemmän kuin lean ja se mikä palvelumuotoilusta puuttuu"
    Onko teillekin hankittu sisäisen viestinnän kanava, jota ei ole vielä saatu hyötykäyttöön?
    Brossa haastateltavaksi Ranskan televisioon
    Mitä ihmettä on job design?
    TOP 3 asiat, jotka tulee olla kunnossa työpaikalla
    Esimies, miten job designilla parannetaan tiimin työn sujumista ja asiakastyytyväisyyttä?
    Menestyvän tiimin rakentaminen
    Johtamisella luodaan edellytykset arjen työssä onnistumiseen
    Brossa kumppaniksi Työelämä 2020 -hankkeeseen
    Huippuvalmentaja johtaa kokonaisuutta
    Brossa kehittämässä SOK:n valtakunnallista tukipalvelua
    Brossa uudistamassa S-ryhmän viestinnällistä digitaalista työympäristöä

Arki ratkaisee

Brossa Oy  /  [email protected]  /  Y-tunnus: 2668198-3
© Brossa Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.