Aika ajoin minulta kysytään, mitä yritykseni nimi Brossa tarkoittaa. Merkityksiä löytävälle humanistille suuri kysymys, mutta tavallisesti vastaan kysymykseen arkisiin tilanteisiin sopivalla tavalla lyhyesti ja ytimekkäästi: ”Ihmislähtöinen prosessikehitys”.
Koska olen koulutukseltani puheviestinnän maisteri, jatkan mielelläni keskustelua mahdollisuuksien mukaan hieman enemmän. Rakastan keskustelua, jossa pääsemme pohtimaan, mitä yritys ja organisaatio käytännössä tarkoittaa ja mikä niitä paradoksaalisesti samalla yhdistää ja erottaa.
Kiitos viestintätieteiden ja palveluliiketoiminnan opintojen, päähäni on kuin varkain istutettu ajatus, jonka mukaan ”yritys on vain juridinen yksikkö, jonka avulla käydään kauppaa, mutta ihmiset luovat liiketoiminnan”.
Koska olen koulutukseltani puheviestinnän maisteri, jatkan mielelläni keskustelua mahdollisuuksien mukaan hieman enemmän. Rakastan keskustelua, jossa pääsemme pohtimaan, mitä yritys ja organisaatio käytännössä tarkoittaa ja mikä niitä paradoksaalisesti samalla yhdistää ja erottaa.
Kiitos viestintätieteiden ja palveluliiketoiminnan opintojen, päähäni on kuin varkain istutettu ajatus, jonka mukaan ”yritys on vain juridinen yksikkö, jonka avulla käydään kauppaa, mutta ihmiset luovat liiketoiminnan”.
Vaikka käytännössä yrityksen ja organisaation ero ei välttämättä ole elintärkeää, palveluliiketoiminnan kehittämisen kannalta se on kuitenkin tärkeä ymmärtää. Yritystoiminnassa jokainen organisaatio on tietysti olemassa liiketoimintaa varten, sillä ilman liiketoimintaa ei olisi organisaatioita. Ja ilman organisaatioita ei olisi liiketoimintaa, sillä jokaisen kaupan takana on ainakin tavallisesti yksi tai useampi ihminen.
Kun kehitämme palveluliiketoimintaa, kehitämme siis ihmisten toimintaa, sillä tästä näkökulmasta liiketoiminta on se tavoite, jonka organisaatiossa työskentelevät ihmiset pyrkivät yhteistyössä saavuttamaan.
Ja kun tavoitteemme on kehittää ihmisten toimintaa, pyrimme käytännössä kehittämään päivittäistä työtä, sillä jokaisessa organisaatiossa työ on se väline, jolla liiketoiminnan tavoitteet saavutetaan.
Vaikka työskentelemme organisaatioissamme joka päivä, arjessa liiketoiminnan perusteet on kuitenkin helppo unohtaa. Aikataulut painavat päälle ja tuottavuutta pitäisi parantaa. Nopea toiminta on tärkeää, sillä paineen alla aika on rahaa, minkä vuoksi toimintaamme ohjaavat faktat, joiden pohjalta teemme oletukset ja päätämme nopeasti toimenpiteet, jotka toteutetaan.
Mutta jos oletamme, että palveluliiketoiminta luodaan organisaatiossa työskentelevien ihmisten päivittäisessä työssä, miten huomioimme ne ihmiset, joiden työtä liiketoiminnan nimissä käytännössä kehitetään?
Mitä kysymme, miten kuuntelemme? Mitä kuulemme, kun kysymme?
Millaista tietoa tarvitsemme, jotta onnistuisimme kehittämään toimintaamme niin, että liiketoiminnan tavoitteet saavutetaan paremmin samalla, kun päivittäistä työtä parannetaan?
Joskus minulta kysytään, mistä Brossan logon värit tulevat. Monta merkitystä silläkin, mutta yksi ehkä kaikista merkityksellisin.
Yritystoiminta itsessään on mustavalkoinen, mutta ihmisissä piilevät kaikki värit.
Kun kehitämme palveluliiketoimintaa, kehitämme siis ihmisten toimintaa, sillä tästä näkökulmasta liiketoiminta on se tavoite, jonka organisaatiossa työskentelevät ihmiset pyrkivät yhteistyössä saavuttamaan.
Ja kun tavoitteemme on kehittää ihmisten toimintaa, pyrimme käytännössä kehittämään päivittäistä työtä, sillä jokaisessa organisaatiossa työ on se väline, jolla liiketoiminnan tavoitteet saavutetaan.
Vaikka työskentelemme organisaatioissamme joka päivä, arjessa liiketoiminnan perusteet on kuitenkin helppo unohtaa. Aikataulut painavat päälle ja tuottavuutta pitäisi parantaa. Nopea toiminta on tärkeää, sillä paineen alla aika on rahaa, minkä vuoksi toimintaamme ohjaavat faktat, joiden pohjalta teemme oletukset ja päätämme nopeasti toimenpiteet, jotka toteutetaan.
Mutta jos oletamme, että palveluliiketoiminta luodaan organisaatiossa työskentelevien ihmisten päivittäisessä työssä, miten huomioimme ne ihmiset, joiden työtä liiketoiminnan nimissä käytännössä kehitetään?
Mitä kysymme, miten kuuntelemme? Mitä kuulemme, kun kysymme?
Millaista tietoa tarvitsemme, jotta onnistuisimme kehittämään toimintaamme niin, että liiketoiminnan tavoitteet saavutetaan paremmin samalla, kun päivittäistä työtä parannetaan?
Joskus minulta kysytään, mistä Brossan logon värit tulevat. Monta merkitystä silläkin, mutta yksi ehkä kaikista merkityksellisin.
Yritystoiminta itsessään on mustavalkoinen, mutta ihmisissä piilevät kaikki värit.