Aloitimme syksyn pitämällä Työ- ja elinkeinoministeriössä tilaisuuden Työelämä 2020 -hankkeen verkostolle teemalla: Parempi työelämä nyt ja tulevaisuudessa. Upea yleisö ja loistavaa keskustelua menestyvän tiimin rakentamisesta ja arjen työn kehittämisestä eli job designista.
Työelämän muutos ja sen vaikutus työelämän kehittämiseen kiinnostavat monia ja siihen liittyvät haasteet ja tarpeet ovat useimmille tuttuja. Uusia ratkaisuja työelämän muuttuviin tarpeisiin tarvitaan nyt, sillä työelämän muutos ei ole enää tulevaisuutta, vaan arkipäivää yrityksissä ja organisaatioissa.
Tänä päivänä työ on yhä enemmän tieto- ja palvelutyötä. Asiakkaiden tarpeet ja vaatimukset palvelun laadulle ja saatavuudelle kasvavat jatkuvasti. Samalla työntekijät vaativat merkityksellisempää työtä, parempia työolosuhteita ja sujuvampaa arkea. Nämä haastavat työn tekemistä ja sen johtamista.
Palveluliiketoiminnassa menestyminen edellyttää erinomaista asiakas- ja työntekijäkokemusta. Nämä eivät synny itsestään, vaan ne luodaan päivittäisessä työssä. Tarvitaan uutta ajattelua ja osaamista, jonka avulla toimintaa kehitetään niin, että työ on mielekästä ja sujuvaa sekä vastaa asiakkaiden tarpeisiin muuttuvassa toimintaympäristössä.
Uuden työn kehittämisellä on uudenlaiset tarpeet
Tietotyö on ihmisten ajatteluun ja vuorovaikutukseen perustuvaa työtä, jonka tavoitteena on toisten ongelmien ratkaiseminen ja tarpeisiin vastaaminen. Työtä tehdään monitahoisissa, hajautetuissa ja verkostomaisissa tiimeissä yhteistyössä muiden kanssa.
Nykypäivänä uudistukset ja muutokset epäonnistuvat, koska niissä ei riittävästi huomioida ihmisten tarpeita päivittäisen työn tekemiseen. Työorganisaation toiminnassa helpot, nopeat, työn ulkopuoliset ja yksilökeskeiset toimenpiteet ilmiongelmiin eivät riitä, koska ongelmat johtuvat usein työstä ja niiden juuret ovat pintaa syvemmällä arjen työn prosesseissa ryhmätasolla.
Palveluliiketoiminnassa menestys syntyy ihmisten työssä. Siksi on kehitettävä arjen työn tekemistä ja tiimiä, jossa työtä tehdään
Menestyvissä työorganisaatioissa toimintaa kehitetään jatkuvasti ja kokonaisvaltaisesti yhdessä esimiehen, henkilöstön ja tarvittavien sidosryhmien kanssa. Kehittämisessä keskitytään työn ytimeen ja arvoketjun kokonaisvaltaiseen kehittämiseen, jonka avulla luodaan osapuolille yhteinen ymmärrys toiminnasta kokonaisuutena.
Menestyvä työorganisaatio syntyy menestyvistä tiimeistä, jotka vaativat toimiakseen menestyvän tiimin perusteet: Mitä tarvitaan, jotta tiimin yhteistyö toimii ja tavoitteet saavutetaan tehokkaasti ja korkeatasoisesti? Tästä lisää seuraavassa kirjoituksessa.
Tämän lisäksi menestyvissä työorganisaatioissa työntekijöille luodaan edellytykset ja olosuhteet arjen työssä onnistumiseen. Miten autetaan työntekijöitä arjen työssä, jotta työ sujuu helpommin ja paremmin? Miten ratkotaan arjen työn ongelmia? Miten uudistetaan ihmisten päivittäistä toimintaa muutostilanteissa?
Päivittäisen työn ja sen johtamisen kehittämisellä parannetaan työtyytyväisyyttä, asiakastyytyväisyyttä ja liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamista
Työelämän muutos koskettaa kaikkia. Ne, jotka näkevät muutoksen mahdollisuutena menestyvät tulevaisuudessa.
Menestymisessä oleellista ei ole lähtötilanne, vaan tavoite: Halutaanko menestyä?
Autamme menestyvän tiimin rakentamisessa ja arjen työn kehittämisessä. Ota yhteyttä!
Työelämän muutos ja sen vaikutus työelämän kehittämiseen kiinnostavat monia ja siihen liittyvät haasteet ja tarpeet ovat useimmille tuttuja. Uusia ratkaisuja työelämän muuttuviin tarpeisiin tarvitaan nyt, sillä työelämän muutos ei ole enää tulevaisuutta, vaan arkipäivää yrityksissä ja organisaatioissa.
Tänä päivänä työ on yhä enemmän tieto- ja palvelutyötä. Asiakkaiden tarpeet ja vaatimukset palvelun laadulle ja saatavuudelle kasvavat jatkuvasti. Samalla työntekijät vaativat merkityksellisempää työtä, parempia työolosuhteita ja sujuvampaa arkea. Nämä haastavat työn tekemistä ja sen johtamista.
Palveluliiketoiminnassa menestyminen edellyttää erinomaista asiakas- ja työntekijäkokemusta. Nämä eivät synny itsestään, vaan ne luodaan päivittäisessä työssä. Tarvitaan uutta ajattelua ja osaamista, jonka avulla toimintaa kehitetään niin, että työ on mielekästä ja sujuvaa sekä vastaa asiakkaiden tarpeisiin muuttuvassa toimintaympäristössä.
Uuden työn kehittämisellä on uudenlaiset tarpeet
Tietotyö on ihmisten ajatteluun ja vuorovaikutukseen perustuvaa työtä, jonka tavoitteena on toisten ongelmien ratkaiseminen ja tarpeisiin vastaaminen. Työtä tehdään monitahoisissa, hajautetuissa ja verkostomaisissa tiimeissä yhteistyössä muiden kanssa.
Nykypäivänä uudistukset ja muutokset epäonnistuvat, koska niissä ei riittävästi huomioida ihmisten tarpeita päivittäisen työn tekemiseen. Työorganisaation toiminnassa helpot, nopeat, työn ulkopuoliset ja yksilökeskeiset toimenpiteet ilmiongelmiin eivät riitä, koska ongelmat johtuvat usein työstä ja niiden juuret ovat pintaa syvemmällä arjen työn prosesseissa ryhmätasolla.
Palveluliiketoiminnassa menestys syntyy ihmisten työssä. Siksi on kehitettävä arjen työn tekemistä ja tiimiä, jossa työtä tehdään
Menestyvissä työorganisaatioissa toimintaa kehitetään jatkuvasti ja kokonaisvaltaisesti yhdessä esimiehen, henkilöstön ja tarvittavien sidosryhmien kanssa. Kehittämisessä keskitytään työn ytimeen ja arvoketjun kokonaisvaltaiseen kehittämiseen, jonka avulla luodaan osapuolille yhteinen ymmärrys toiminnasta kokonaisuutena.
Menestyvä työorganisaatio syntyy menestyvistä tiimeistä, jotka vaativat toimiakseen menestyvän tiimin perusteet: Mitä tarvitaan, jotta tiimin yhteistyö toimii ja tavoitteet saavutetaan tehokkaasti ja korkeatasoisesti? Tästä lisää seuraavassa kirjoituksessa.
Tämän lisäksi menestyvissä työorganisaatioissa työntekijöille luodaan edellytykset ja olosuhteet arjen työssä onnistumiseen. Miten autetaan työntekijöitä arjen työssä, jotta työ sujuu helpommin ja paremmin? Miten ratkotaan arjen työn ongelmia? Miten uudistetaan ihmisten päivittäistä toimintaa muutostilanteissa?
Päivittäisen työn ja sen johtamisen kehittämisellä parannetaan työtyytyväisyyttä, asiakastyytyväisyyttä ja liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamista
Työelämän muutos koskettaa kaikkia. Ne, jotka näkevät muutoksen mahdollisuutena menestyvät tulevaisuudessa.
Menestymisessä oleellista ei ole lähtötilanne, vaan tavoite: Halutaanko menestyä?
Autamme menestyvän tiimin rakentamisessa ja arjen työn kehittämisessä. Ota yhteyttä!
Kati Rautio
Viestinnän asiantuntija (FM), perustaja, job designer
[email protected]
050 464 3200