[email protected]
Brossa - Arki ratkaisee
  • Etusivu
  • Voittava kulttuuri
  • Ihmisten johtaminen
  • Fiksu työ
  • Me
  • Tilaa kirja

Blogi & uutiset

BLOGI: Esimies, miten job designilla parannetaan tiimin työn sujumista ja asiakastyytyväisyyttä?

25/11/2017

 
Picture
Palveluliiketoiminnassa oleellista on kolme asiaa, jotka vaikuttavat siihen, miten menestytään: Liiketoiminta, asiakkaat, henkilöstö. Työpaikalla näistä vastaa johtaja tai esimies, jonka tehtävä on saada kokonaisuus toimimaan niin, että liiketoiminnan tavoitteet saavutetaan, asiakkaat ovat tyytyväisiä ja ihmiset voivat hyvin.
 
Tätä varten työpaikoilla uudistetaan strategiaa, mietitään asiakkaille parempia palveluja, automatisoidaan prosesseja. Entä kolmas asia, henkilöstö? Mitä tehdään, jotta työ sujuu ja ihmiset voivat hyvin?
 
Palveluliiketoiminnassa menestys syntyy ihmisten työssä. Palvelu tuotetaan monitahoisissa, hajautetuissa ja verkostomaisissa tiimeissä ja palveluketjuissa yhteistyössä kumppaneiden kanssa.
 
Miten saadaan tiimit toimimaan niin, että työ ja yhteistyö sujuu, vastaa asiakkaiden tarpeeseen ja asiakas- ja työtyytyväisyys ovat huippuluokkaa?
 
Palveluliiketoiminnassa parhaiten pärjäävät ne, joilla on erinomainen asiakas- ja työtyytyväisyys. Vaikka liiketoiminta ja asiakaskokemus olisi loppuun asti hiottu, sen tuottamiseen tarvitaan selkeä, merkityksellinen ja sujuva työ työntekijöiden näkökulmasta  
 

Helpommin sanottu kuin tehty. Vai miksi työpaikoilla muuten on niin paljon ongelmia työhyvinvoinnissa, tuottavuudessa ja asiakastyytyväisyydessä?
 
Ilmapiiriongelmat, uupumus, tyytymättömyys, puutteet työn laadussa ja määrässä ovat tuttuja haasteita työpaikoilla. Taustalla usein huonosti suunniteltu ja sujuva työ, joka turhauttaa ja kuormittaa työntekijöitä sekä aiheuttaa kitkaa organisaation sisällä, kumppaneiden ja asiakkaiden välillä.
 
Kun liiketoiminta muuttuu, myös työ pitää suunnitella uudelleen. Miten työpaikoilla varmistetaan, että työ on mielekästä ja sujuvaa sekä vastaa asiakkaan tarpeeseen muuttuvassa toimintaympäristössä?
 
Esimies: Kun haluat saada tiimin toimimaan, työn sujumaan ja parantaa asiakastyytyväisyyttä, keskity luomaan työntekijöille edellytykset ja olosuhteet arjen työssä onnistumiseen
 
Huolehdi, että nämä perusasiat ovat kunnossa, kun haluat parantaa nykyistä toimintaa tai kehittää uutta: Innostava päämäärä, toiminnan tarkoitus, joka koetaan tärkeänä, selkeät ja sopivan haastavat tavoitteet, joiden saavuttamisella on merkitystä. Tieto ja yhteinen ymmärrys toiminnasta kokonaisuutena, toiminnan tarkoitusta ja tavoitteita vastaavat työtehtävät, selkeät roolit, vastuut, käytännöt. Hyvin suunniteltu ja sujuva työ, työprosessit, selkeä ja oikea-aikainen viestintä, työssä tarvittavat materiaalit, välineet. Mahdollisuus itsenäisesti ohjata työn tekemistä, palaute, joka auttaa suoriutumaan paremmin, osaaminen, yhteenkuuluvuus, luottamus ja arvostus toisten toimintaan.
 
Jotta onnistut, perusasiat ovat kaikille samat, mutta niiden toteutus on eri tiimeissä erilainen. Asioita ei voi miettiä yksin tai keksiä itse, vaan yhdessä tiimin jäsenten kanssa niin, että kaikki ymmärtävät asiat samalla tavalla ja toiminta vastaa liiketoiminnan, asiakkaiden ja työn tekemisen tarpeisiin.
 
Ei riitä, että poimii listalta muutaman asian, koska asiat vaikuttavat toisiin. Oleellista on huolehtia, että kaikki perusasiat ovat kunnossa ja toteutuvat tiimin toiminnassa yhtä aikaa. Jos vaikka luottamus ja arvostus toisten toimintaan halutaan paremmaksi, keinot niiden parantamiseen löytyvät muista kohdista.
 
Työpaikalla oma työ vaikuttaa toisten työhön ja työtä tehdään toisten tarpeisiin. Kun tavoitteena on parantaa tiimin toimintaa, työstä suoriutumista ja asiakastyytyväisyyttä, työn kehittäminen pitää aloittaa tiimin tasolta, jonka jälkeen yksilöt voivat muokata omaa työtään itselleen paremmaksi osana kokonaisuutta.
 
Muista, että esimies voi arvioida suoriutumista, mutta onnistumisen edellytykset mitataan työntekijöiden arjessa. Jos siis haluat kehittää edellytyksiä ja olosuhteita omassa tiimissä, ne pitää tutkia, sillä esimiehen ja johtajan oma oletus on keskimäärin puolet parempi kuin todellinen tilanne työntekijöiden näkökulmasta.
 
Päivittäistä työtä pitää suunnitella ja johtaa, jos halutaan parempia tuloksia
 
Menestyvissä työpaikoissa työntekijöille luodaan edellytykset ja olosuhteet arjen työssä onnistumiseen.
 
Selvitä ensin oman tiimin taso, tunnistat tärkeimmät kehityskohteet ja tarvittavat toimenpiteet menestymiseen. Kun nämä ovat selvillä, aloita arjen työn ja tiimin toiminnan suunnitelmallinen kehittäminen niin, että työ vastaa liiketoiminnan ja asiakkaiden tarpeisiin ja sujuu entistä helpommin ja paremmin.
 
Miten? Siitä lisää seuraavassa kirjoituksessa.
 
Tätä on job design – menestyvän tiimin rakentamista ja arjen työn kehittämistä yhdessä esimiehen, henkilöstön ja tarvittavien sidosryhmien kanssa niin, että liiketoiminnan tavoitteet saavutetaan ja ihmiset voivat hyvin! 

Picture

Kati Rautio

[email protected]

Kati Rautio on Brossa Oy:n perustaja, viestinnän asiantuntija (FM) ja job designer. Katilla on usean vuoden kokemus tieto- ja palvelutyön kehittämisestä. Koulutukseltaan hän on viestintätieteen maisteri, minkä lisäksi hän on opiskellut palveluliiketoimintaa kasvuyritystoimintaan painottuvassa ohjelmassa kauppakorkeakoulussa.

Brossa on job designiin erikoistunut yritys, joka tarjoaa esimiehille ja henkilöstölle käytännön apua päivittäisen työn ja sen johtamisen kehittämiseen. Autamme menestyvän tiimin rakentamisessa, arjen työn kehittämisessä ja innovaatiokulttuurin luomisessa.

Tutustu meihin: www.brossa.fi

Esimies, älä nuku onnesi ohi! Varaa Jobla® Esimiehen työkalu menestyvän tiimin rakentamiseen. Lähetä viesti ja kysy lisää sähköpostilla [email protected] tai sivulta löytyvällä yhteydenottolomakkeella.
​


Comments are closed.

    Juttuja

    Kolme oivallusta pysyvään muutokseen
    Ilmarisen osaston johtaja Hanna Kankainen-Aho: "Vaikka olemme tätä asiaa aiemmin käyneet läpi, niin ennen tätä ei ollut kykyä ottaa tarvittavaa askelta eteenpäin. Yhdessä oivalsimme, mikä nykyisessä tavassamme toimia vaatii muutosta"
    Pohteen palvelualuejohtaja Marjaana Teerikangas: "Jopa 95% henkilöstöstä on valmis sitoutumaan yhteiseen suuntaan ja strategisiin tavoitteisiimme"
    Fennian Myyntiryhmän päällikkö Birgitta Hiltunen: "Tiimin aktiivisuustaso on noussut merkittävästi"
    Kati Rautio ja Niko Leppänen Kauppalehdessä: Voittavan työkulttuurin kulmakivi kuntoon
    Kati Rautiolle Jyväskylän yliopiston Viestinnän ansioitunut alumni 2022 tunnustus
    Kolme syytä, miksi ihmislähtöiseen johtamiseen kannattaa panostaa
    Kuinka voin viedä tiimini junnaavasta tyytymättömyydestä tuottavaan innostukseen?
    Case Sampo: Kulttuurityön tuloksia
    Oletteko matkalla kohti voittavaa kulttuuria?
    Työkulttuurin konsultoinnista
    Valtakunnallista tunnustusta uudenlaiselle työllistämisen ja työnteon mallille
    "Katsokaa! Meidän rästityötilanne laskee aivan hurjaa vauhtia!" Näin kuormittava työtilanne otettiin haltuun job designilla
    Brossa onnittelee Sveitsin mestaria & Vuoden valmentajaa Jyri Korsmania
    Sampo & Brossa: Yhteisöllinen organisaatiokulttuurin muotoilu opetusalalla
    Limingan kunta & Brossa: Uudenlaisella kesätyökonseptilla mielekästä työtä, hyvinvointia & yhteisöllisyyttä
    Eksote & Brossa: Tulevaisuuden hyvinvoivan työpaikan rakentaminen sote-alalla
    RELEX & Brossa: Muutosjohtaminen & toimintakulttuurin rakentaminen kansainvälisessä toimintakentässä
    Luovaa nostetta hanketyöhön
    Miltä näyttää työnantajabrändityön tulevaisuus?
    Kolme askelta kohti hyvinvoivaa työpaikkaa
    Suuntaa katse kohti tulevaisuutta
    Rakkaudella esimiehille
    Brossan Kati Tivi Service Desk 2020 -seminaarissa: Service Desk Design challenge - Miten viritetään monitahoinen ja hajautettu palveluketju huippukuntoon?
    Bisneksen ja työn murros tuli yhdessä yössä
    Esimies, kaipaatko tukea hajautetun tiimin johtamiseen?
    Oletteko te työhyvinvoinnin edelläkävijä?
    Tulevaisuus on meidän
    Kati & Niko pitämässä Johda hajautettu tiimi huippukuntoon -koulutusta esimiehille
    Alma Talent kysyi. Me vastasimme.
    Saako työelämän ongelmista puhua?
    Brossan Kati puheenjohtajana asiakaspalvelu & asiakaskokemus -seminaarissa
    SOK Asiakasomistajuuden asiantuntija Petra Lindell: "Yhteinen työn muotoiluprojekti on ollut parasta työurallani"
    Ole johtaja  - Sytytä innostuksen liekki
    Kohti unelmia 
    Sveitsissä valmentava Jyri Korsman: "Voin suositella yhteistyötä Brossan kanssa kaikillle esimiesasemassa oleville johtajille ja urheiluvalmentajille"
    Koulutus: Johda hajautettu tiimi huippukuntoon
    Pomo - Onnistukaa ja uudistukaa työtä muotoilemalla
    Brossan Kati puheenjohtajana Alma Talentin IT -rekrytoinnit & sitouttaminen -seminaarissa
    Rakas ystävä, tämä kirje on sinulle!
    Työhyvinvoinnin peruspilarit löytyvät työpaikan arjesta
    Onnellisuus syntyy tekemisestä - myös työpaikalla
    Welcome to the new world - Unelmien työ on täällä!
    Job design - Uusi tapa kehittää arjen työtä, tiimejä ja työntekijäkokemusta
    Työelämän suurimmat ongelmat ratkaistaan arjen työtä ja viestintää kehittämällä
    Työntekijäkokemus on täällä - "enemmän kuin lean ja se mikä palvelumuotoilusta puuttuu"
    Onko teillekin hankittu sisäisen viestinnän kanava, jota ei ole vielä saatu hyötykäyttöön?
    Brossa haastateltavaksi Ranskan televisioon
    Mitä ihmettä on job design?
    TOP 3 asiat, jotka tulee olla kunnossa työpaikalla
    Esimies, miten job designilla parannetaan tiimin työn sujumista ja asiakastyytyväisyyttä?
    Menestyvän tiimin rakentaminen
    Johtamisella luodaan edellytykset arjen työssä onnistumiseen
    Brossa kumppaniksi Työelämä 2020 -hankkeeseen
    Huippuvalmentaja johtaa kokonaisuutta
    Brossa kehittämässä SOK:n valtakunnallista tukipalvelua
    Brossa uudistamassa S-ryhmän viestinnällistä digitaalista työympäristöä

Arki ratkaisee

Brossa Oy  /  [email protected]  /  Y-tunnus: 2668198-3
© Brossa Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.